Hjärt-Lungfonden dumpar Becel

Hjärt-Lungfonden har beslutat att avsluta samarbetet med Becel på grund av oklarheter i hur hälsosamt margarin är. Detta trots att Becel tidigare betalat dem mångmiljonbelopp årligen för att få använda HLF:s symbol. Tydligen värderar HLF sin integritet högre. Rimligen är detta ett hårt slag mot trovärdigheten hos Becels marknadsföring.
Bakgrunden
Orsaken till beslutet är bland annat Hjärt-lungfondens hearing i höstas. Meningarna bland de inbjudna professorerna var högst delade i frågan om naturligt mättat fett på något sätt var skadligt. Även om Claude Marcus enligt en rapport vädjade om att de skulle komma överrens.
I Hjärt-Lungfondens årsredovisning 2007 tackade de Becel för ”gåvor i mångmiljonklassen”. Självklart måste det ha tagit emot att avsluta ett så lukrativt samarbete. All heder till dem för att de ändå tog det beslutet.
Den som vill kan skriva någon rad till Hjärt-Lungfonden, så att de förstår hur uppskattat deras beslut är. För de som vill stödja fonden med ett bidrag – nu är ett tillfälle så gott som något.
Från Henrik Ennart på SvD:
Margarinet Becel får inte längre använda Hjärt och lungfondens emblem. Enligt fonden finns det allt för många oklarheter kring hur mättat och omättat fett påverkar vår hjärthälsa.
Hjärt och lungfonden är en stor bidragsgivare till forskningen kring hjärtsjukdomar och fondens logotyp har i flera år prytt förpackningarna till Unilevers storsäljande margarin Becel. Men då avtalet löpte ut i december valde fonden att inte förnya det.
”Vi har följt debatten noga och inte minst en hearing vi arrangerade i höstas övertygade oss om att det här med mättade kontra omättade fetter behöver utredas ytterligare. Det kom fram en del svagheter kring viktiga studier som vi inte uppmärksammat tidigare”, säger generalsekreteraren Staffan Josephson.
”Som debatten gått har avtalet med Becel gjort att vi förknippats med en uppfattning men vi stöder forskning och det känns viktigt att vi uppfattas som fristående.”…”Vi har haft ett bra samarbete som vi är nöjda med. Vi är överens och i övrigt tycker jag att fonden får uttala sig om detta”, säger Sandhya Forselius som är pressansvarig på Unilever.
Mer från Dagens Medicin:
Roger Höglund, informationschef på Hjärt-lungfonden, hänvisar till en vetenskaplig hearing i höstas där båda sidorna i den här debatten kring mättat och omättat fett fick framföra sin forskning.
– Då kom det fram väldigt tydligt att det finns oklarheter kring hur gynnsamt omättat fett är för hjärt-kärlhälsan, samtidigt som det vetenskapliga underlaget för det mättade fettets farlighet är ganska svagt, säger Roger Höglund.
– Därför har vi valt att inte fortsätta samarbetet med Becel. Vi vill utgå från vetenskap och vill vara helt neutrala i denna debatt.
Fler omaka par
Svenska Kocklandslaget har Unilever som en av sina huvudsponsorer. Nu kanske de har knepigt att få sponsorer. Men något bättre än en margarintillverkare borde de kunna hitta. Kanske kunde Arla sponsra dem? Gissningsvis vet kockar att maten blir godare när det lagas med bra smör, istället för konstgjorda margariner med artificiella aromämnen.
Kanske någon vill skriva till dem?
Läs mer
Bojkotta Becel / Unilever Mer om varför dessa bolag förtjänar en bojkott
Skriv ut
Skicka






februari 13, 2009 klockan 11:11
Ville bara vara först att kommentera....
Otroligt skönt att en så stor fond som hjärt-lungfonden vågar avstå dessa pengar. Det inger gförtroende.
februari 13, 2009 klockan 11:17
Vilken seger!
februari 13, 2009 klockan 11:25
Strongt av HLF !!!
*applåderar*
Visst är det nästan komiskt att kocklandslaget har Unilever som sponsor....
februari 13, 2009 klockan 11:27
Fantastiskt!!!!! Alla styrs inte av pengar, underbart!!
februari 13, 2009 klockan 11:28
Inte en dag för tidigt. Ringde själv till H-Lf i höstas men då var man ganska oförstående.
februari 13, 2009 klockan 11:32
Är detta början på lavinen som utlösts av alla snöbollar vi kastat?
Nu gäller det att fortsätta kasta snö så att den inte stannar innan den fått upp farten, och sedan hoppa på och försöka styra den i rätt riktning.
februari 13, 2009 klockan 11:38
Det börjar bli många tecken nu !
Tyvärr är det -19 grader kallt ute nu så det är svårkastat...
Doc:
http://www.aftonbladet.se/debatt/article4396267.ab
februari 13, 2009 klockan 11:43
Appropå att kasta snö...
signaturen bluesea på kif hade ett förslag som jag tycker vi alla ska anamma !
"Middagstips på tv4!
Hej. Om vi ALLA mailar till nyhetsmorgon@tv4.se och önskar att få se LCHF-recept som middagstips varje morgon i en vecka eller två, så kanske det ger resultat. Vad tror ni?
Jag tycker det skulle vara perfekt, att få VISA hur GOTT vi LCHF-are äter, varje dag inte bara till fest
"
februari 13, 2009 klockan 11:45
Haha, man blir ju alldeles sprallig i kroppen av att läsa detta!
Enda nackdelen är väl att det blir mindre slantar till forskning..
februari 13, 2009 klockan 11:47
Mejlat HLF och visat min uppskattning - kom igen övriga gör det också och varför inte skänka en slant- NU?
När jag ändå var igång mejlade Kocklandslaget och rörde om lite i grytan!!??
februari 13, 2009 klockan 11:49
Vad skönt att höra! Applåder till Hjärt- Lungfonden!
februari 13, 2009 klockan 11:53
Integritet; ett vackert ord...
februari 13, 2009 klockan 11:55
chilisalsa....det låter helbra, när börjar vi "bomba"?
februari 13, 2009 klockan 11:57
JAAAAAAA
Go HLF!!! Hoppas Cancerfonden ser över sitt samarbete med Kellogg's och annat kolhydratsmäck.
februari 13, 2009 klockan 12:00
En slant och ett tack ordnades omg. iväg till HLF.
Känns såååååååååååååååååå braaaaaaaaaaaaa.
februari 13, 2009 klockan 12:51
Detta visar på ett stort ansvar och långsiktigt tänkande! Om man tar bort dessa margariner behövs inga pengar för att forska i hur hjärtkärlsjukdomar ska åtgärdas! Så någon förlust är det inte!!
februari 13, 2009 klockan 12:55
Så tänkte inte jag, men självklart är det så
februari 13, 2009 klockan 12:59
Jeanette:
Flera har redan börjat
februari 13, 2009 klockan 13:17
Vilken seger....
Det har startat nu....
Undrar hur de tar det på Unilever.....
Som om jag bryr mig föresten.
Nu ska jag skänka hjärt lungfonden en slant.
Kram Synne.
februari 13, 2009 klockan 13:21
"Det är Hjärt-lungfonden, inte staten som står för det mesta av forskningen idag" klingar plötsligt inte på långa vägar så falskt som det gjort tills nu. Fast jag ju tycker att staten borde ta sitt ansvar och satsa stenhårt på oberoende forskning. Jag skulle gärna betala mera skatt för att få det dithän. "Plötsligt bara händer det" kanske man vågar tänka nu och börja hoppas på att lavinen börjar bli mogen att gå.
Ett stort steg för folkhälsan är det. Något att fira ikväll. Tar fram ett gäng ostar som får ligga till sig och få rätt temperatur.
Väntar med spänning på "miljonvinnaren".
februari 13, 2009 klockan 13:22
Fredrik86L, Mindre pengar till forskning? Kanske det, men nu kan de kanske använda pengarna dom får till någon vettig forskning som faktiskt ger resultat istället för att försöka bevisa att konstgjorda margariner är bra (vilket inte går eftersom dom inte är det). Så i slutändan blir det förhoppningsvis bättre ändå.
Hellre en bra studie som gör skillnad, än 20 dåliga.
februari 13, 2009 klockan 13:41
Ett stort Grattis till HLF, som vågade gå emot Storebror. Lycka till.
februari 13, 2009 klockan 13:55
Skickade ett mail till HLF och förklarade mitt gillande över deras beslutet, satte dessutom in en mindre gåva.
Hoppas att fler gör det samma...
februari 13, 2009 klockan 13:56
önskar bara att man kunde få livsmedelsverket att ändra sina kostrekommendationer oxå eftersom "alla" rättar sig efter dem. Framförallt inom äldrevård, förskola och skola.
mycket vill ha mer
februari 13, 2009 klockan 14:04
Klickade på en av Google-länkarna (man vill ju stödja Doc) å hamnade hos Viola.
Viola knegar hos Lantmännen, och svarar på frågor från läsarna.
Denna fråga/svar var intressant:
"Jag ser på TV och hör överallt att "man blir vad man äter" - är inte det bara en klyscha utan innebörd?
Det låter konstigt och har ju blivit som en slogan men det är faktiskt sant till stora delar.
Din kropp består till stora del av ungefär samma beståndsdelar som maten du äter, det vill säga vatten, kolhydrat, protein, fett, vitaminer och mineralämnen."
http://www.lantmannen.se/experter-bloggare/expertinlagg/blir-jag-vad-...
Hur stor del av kroppen är kolhydrater egentligen?
Ska jag tolka det som att man ska stoppa i sig samma mängd som kroppen består av? Då ska ju isf 72% av det jag stoppar i mig vara vatten!...
Viola hade fler intressanta svar, där svaren är baserade på bli-fet-och-sjuk-modellen (alias tallriksmodellen).
(Sorry för OffTopic)
februari 13, 2009 klockan 14:11
Lite skojigt är det att Svenska Kocklandslagets kontaktperson heter Evert Bränd men för er som vill uppmana dem att dumpa Unilever så har han adress: evert.brand@kocklandslaget.se
februari 13, 2009 klockan 14:14
Detta gör mig riktigt glad. Själv så propagerar jag MOT Becel så ofta jag kan. Jag ska också skicka ett mail och en slant till HLF.
februari 13, 2009 klockan 14:37
cattis
Mmm, jag håller med dig. Just de ställena där människorna inte kan bestämma själva, utan blir tvingade. *ryser när jag tänker på vad dottern ätit på dagis idag* (och alla andra dagar)
Jag är iaf. stolt över hennes frulle på morgnarna. Idag blev det äggakaka med grädde och smör, hemmalagad leverpastej, ost, lite paprika och 3%-ig mjölk.
Äggakakan och leverpastejen gjorde jag till små figurer med hjälp av pepparkaksformar (något måste man ju kunna ha dem till?!) ;o)
Hihi kom av mig lite, men ändå.
februari 13, 2009 klockan 14:42
Vilket toppen beslut....
Håller med Chilisalsa, vi "bombar" Steffo på TV 4 med mail han gillar allt gott här i livet och är positiv till Grädde.
( En tanke med tanke på hans kommentar i morse när svenska hälsolandslaget var där i morse och presenterade frukost och annan mat.)
februari 13, 2009 klockan 14:53
Otroligt bra att HLF avstår från Unilevers pengar, känns mycket bättre att ta emot deras pengar nu!
februari 13, 2009 klockan 15:01
Jag kom att tänka på ICA Kuriren. Undrar vad de på redaktionen tänker nu och om de vet. Nästan så jag vill säga "släng er i väggen".
februari 13, 2009 klockan 15:15
Apropå ICA kuriren som jag för övrigt sa upp i förra nummret, så kunde ja inte låta bli att skriva till deras dietist och ifrågasätta om hon vekligen tog på sitt samvete att rekommendera en kvinna som känner sig yr och har huvudvärk (som gått ner 26 kilo på att utesluta pasta, ris, potatis, men äter rotfrukter) att äta mer kolhydrater. För att "kolhydrater är viktigt bränsle för hjärnan", när de troligaste är att hon får i sej för lite fett!
februari 13, 2009 klockan 15:32
Yes!! Nu rullar det! Att Hjärt o lungfonden, som normalt brukar ha standard SLV-syn på kost o hälsa, klipper banden med Becel är helt fantastiskt.
En tydlig markering, helt i sin ordning. Snart kommer de kanske propagera EMOT Becel....
Hoppas!
februari 13, 2009 klockan 15:41
Antingen är man mer uppmärksam nu (ytterligare hälsoförbättring p.g.a. LCHF-kosten!?) eller också är det så att marknadsföringen i form av TV-reklam för Becel och "...dig som älskar ditt hjärta" har intensifierats. I snart sagt varje reklamavbrott hör man det. Företag brukar ju sätta in en stöt när marknadsandelarna sviktar...........? Dessutom har jag uppmärksammat att hyllan för smör i "min" butik ibland är på väg att gapa tom.
februari 13, 2009 klockan 15:41
Hurra!!! Heja Hjärt-Lungfonden!!! underbart att de drar sig bort från Becel... det sänder ju en tydlig signal om att de lyssnar på follket och den forskning som visar att margarin är sämre än smör. ;-D
februari 13, 2009 klockan 15:52
Off Topic, men nu finns det svar på fråga 4 på Kostdebatten
http://blogg.passagen.se/kostdebatten/entry/svar_p%C3%A5_fr%C3%A5ga_4
februari 13, 2009 klockan 16:20
Nu har jag skänkt några hundralappar till "Nya" Hjärt-lungfonden
Och även tackat för ställningstagandet.
Det börjar röra på sig gott folk!
februari 13, 2009 klockan 16:30
Detta mail skickade jag Krister i kocklandslaget redan den 7 februari, inget svar ännu!
"Hej Krister!
Ser med fasa i ett pressmeddelande om ett seminarium “kring den rådande fettdebatten” att representanter från kocklandslaget skall delta i detta seminarium. Seminariet är ”designat” av Unilever som är margarintillverkare av stora mått. Föreläsare är proffessor Claude Marcus. Claude Marcus sitter också med i SNF, Swedish Nutrition Foundation, en paraplyorganisation för livsmedelsindustrin. Bland medlemsföretagen finns Coca Cola, Kraft Foods, Danisco Sugar, Kellogs, ICA, sammanlagt 41 företag. Denna information har jag hämtat från hemsidan ”kostdoktorn.se” http://www.kostdoktorn.se/unilever-utbildar-journalister-om-fett
och det oroar mig om ni i kocklandslaget som vurmar för naturliga råvaror blir utnyttjade av livsmedelsindustrin. Vad jag högaktar hos er är att ni förespråkar exempelvis riktigt smör i matlagningen och inte konstgjorda fetter.
Du har säkert noterat debatten om mättade fetter den senaste tiden och nu börjar de stora ”mat” producenterna få panik och därför specialdesignas dessa seminarier för att passa syftet. Tror inte Unilever är så intresserad av svenska folkhälsan, det är givetvis annat bakom!
Tack från en som är stolt över Kocklandslaget"!
februari 13, 2009 klockan 18:00
Om det i framtiden visar sig att sjukdomskurvorna för diabetes och hjärtinfarkt började att bli bättte runt 2007-2009, så vet vi alla vilkas förtjänst det var.
februari 13, 2009 klockan 18:31
Efter en natts drabbning med magbacill som nu härjar är jag rätt slak idag...
Men, efter att ha läst detta! Känns mkt bättre
februari 13, 2009 klockan 18:35
Lotta! Exakt min åsikt. Har slutat att ge bidrag till Cancerfonden!
februari 13, 2009 klockan 21:42
Doc,
jag uppskattar ditt arbete och blogg fantastiskt mycket och rekommenderar din sida till många vänner och bekanta som jag bryr mig om. Men, kan du inte hitta en lösning där du slipper att samsas med så mycket korkad reklam? Jag förstår att detta ger intäkter till ditt frivilliga engagemang, men det är nog förvirrande för många kunskaptörstande om kost och hälsa. För oss som är vana att kunna skilja på reklam och inte på internet är det ju inget problem, men detta gäller långt ifrån alla. Hittar du en bra lösning utan reklam, så lovar jag att bidra med ett kontantbidrag och hoppas flera kan tänka sig att göra detsamma. Kanske någon form av medlemskap eller dylikt kan vara en lösning?
februari 13, 2009 klockan 21:56
JerryD:
Det ÄR mer reklam för Becel på tv numera. De skriker så högt de bara kan för att inte tappa konsumenter. Undrar just hur bra det egentligen går?
februari 13, 2009 klockan 22:03
cumulus,
att kunna skilja på reklam och inte reklam är nog en helt nödvändig färdighet i dagens samhälle, vare sig det rör internet eller inte.
För att svara på din fråga: nej, jag klarar mig inte utan reklam. Då hade jag inte kunnat lägga ner i närheten av den tid jag gör nu. Personer som besöker reklamen på den här sidan är de som ser till att jag kan lägga ner de säkert minst 30 timmar i veckan jag sysslar med detta. Annars hade jag behövt jobba heltid.
Medlemskap fungerar sällan på internet. Och även om det gör det begränsar det antalet personer man når till en bråkdel. Helt fel strategi i detta läget tror jag.
februari 13, 2009 klockan 22:09
OK, jag förstår ditt dilemma Doc,
jag vet ju inte om vilka pengar det handlar om.
(Min idé om medlemskap var inte menad att utestänga någon, utan kanske ge någon form av bonusmatrial, eller liknande?)
februari 13, 2009 klockan 22:17
Bonusmaterial är också utestängande i viss mån. Jag vill ge allt gratis till alla.
februari 13, 2009 klockan 22:37
Doc,
om jag agerar lite trendspanare, så kommer du inom en snar framtid att vara Sveriges kostorakel nummer 1! Välförtjänt tycker jag. Nu är väl dina reklamintäkter knappast kontroversiella, men journalister har har en tendens att ta upp allt möjligt mot någon som har framgång. Då är det skönt att ha ryggen fri. Usch vad negativ jag låter. Egentligen vill jag bara säga att du gör ett bra jobb Doc!
februari 13, 2009 klockan 22:56
cumulus,
tack för den snälla prognosen! Vi får väl se hur det blir.
När det gäller reklam och pengar så ser jag det som helt centralt att i möjligaste mån hålla sig oberoende av ekonomiska intressen på sitt område. Men samtidigt behöver man ju en inkomst.
Min kompromiss är att ha annonser som inte är specifika företag utan matchas av en utomstående (google) till innehållet jag skriver om. Annonserna är markerade som sådana. En del är saker jag gillar, annat saker jag ogillar. Som all reklam. Oavsett vilket stöder man sidan genom att klicka och besöka reklamen. Och därmed kan sidan hållas gratis och nå så många som möjligt.
februari 13, 2009 klockan 23:00
Gott så Doc!
februari 13, 2009 klockan 23:01
Doc,
Google annonserna kan väl inte du styra om jag förstår det hela, utan detta är väl en del i Googles affärsmodell?
februari 13, 2009 klockan 23:03
cgs,
jag kan bara blockera dem i efterhand. Men jag har beslutat att jag kan lägga tiden på bättre saker. Så nu kommer de helt oberoende av någon input från mig. Utöver som sagt att de matchas till ämnet.
februari 14, 2009 klockan 11:15
Perfekt tajmat med Becels inbjudan till journalister den 17/2 när de ska hålla "seminarium" med Margarinbaronen (Claude Marcus). Hoppas att många frågar hur det kan komma sig att Hjärt- & Lungfonden sagt upp bekantskapen.
februari 14, 2009 klockan 11:22
februari 14, 2009 klockan 11:37
Stort - det rör på sig!
februari 14, 2009 klockan 14:01
Ser att en av annonserna här på sidan just nu är "Diabetes diet" med viktklubb. Har de använt sig av detta med "diabetes" innan eller det används bara för att det fokuseras så mycket mer på vad diabetiker ska äta nu? Skulle vara intressant att veta hur de menar att deras program är bra mot diabetes. Har varit medlem, men minns inte ett jota. Skrev bara slaviskt in vad jag ätit.
februari 15, 2009 klockan 17:41
Mitt mejl till Kocklandslaget- Krister Dahl besvarades så här:
"ja tiderna förändras , vi lever idag i ett samhälle som äter alldeles för mycket mättat fett, vi behöver få en bättre balans mellan mättat och omättat fett.
självklart så jobbar vi fortfarande med smör i matlagningen men vi behöver få in mer av tex rapsolja.
sedan för att hålla oss i toppen i tävlingar så behövs det självklart medel för detta".
Men vilka produkter som används från Unilever undvek han att svara på!?
Någon som äter frukost med stjärnkockarna på tisdag?