Handlingsplan mot fetma havererar
Stockholms landstings handlingsplan mot fetma kallades den ”mest ambitiösa i världen” när den lanserades 2003. Den baseras bland annat på den fettsnåla tallriksmodellen, och skulle halvera fetman på tio år.
Resultat? Inte ens en inbromsning av ökningen. Mer fetma.
I media
SVD: Överviktiga hamnar mellan stolarna
Redan överviktiga och feta personer i Stockholms län hamnar mellan stolarna när hälsoarbetet fokuserar på förebyggande insatser. Trots satsningarna blir de som lider av fetma allt fler och nu tvingas landstinget revidera sina hälsomål.
Stockholms landstings handlingsprogram mot fetma beskrivs som det mest ambitiösa i världen och sjösatte 2003 målet att fram till 2013 halvera fetman i länet.
Men efter fem år har man inte ens nått delmålet – att bromsa utvecklingen – tvärtom blir antalet överviktiga och feta personer stadigt fler, visar landstingets senaste folkhälsorapport…
Professorn och fetmaexperten Stephan Rössner är orolig över utvecklingen.
Han uppskattar att det rör sig om närmare 100 000 tals personer – bara i Stockholm – som lider av så kraftig fetma att deras liv kommer att förkortas avsevärt.
Problemet, som han ser det, är att det saknas ställen där de farligt överviktiga kan få hjälp…
Efter att ha konstaterat att fetmautvecklingen bland invånarna i Stockholms län fortsätter att gå åt fel håll revideras nu handlingsprogrammet.
Det kommer även i fortsättningen att fokusera på förebyggande arbete, där fetma hos barn prioriteras högst och där näringslära till föräldrar är en av de dominerande byggstenarna…
Revision av programmet
Resultatet har alltså blivit det motsatta mot vad som var målet. Borde man då inte överväga om det finns något grundläggande fel i handlingsplanen?
Planen baseras kostmässigt på ”tallriksmodellen”, dvs fettsnål och kolhydratrik mat. Något som i jämförande studier gett sämre viktutveckling, sämre blodfetter, sämre blodtryck och sämre blodsocker jämfört med lågkolhydratkost.
Det är hög tid att ifrågasätta en väg som varken kunnat visa resultat i studier eller i verkligheten. Helst innan vi hamnar i samma situation som det land de fettsnåla råden kommer från. USA, världens fetaste land.
Mer
Kortversion av handlingsplanen
Verktygslådan för framgång [sid 10]
Många tror att man kan gå ned i vikt enbart genom att röra sig mer och fortsätta äta som vanligt. Men ändrade kostvanor är en förutsättning om man vill påverka sin vikt. Dels via en vettig måltidsordning, dels genom rätt mängd och kombination av livsmedel. Här är den klassiska ”tallriksmodellen” norm. Det bör tas fram kostpolitiska mål och riktlinjer för måltider inom kommun och landsting.
Tack till Los Flaggos för tipset om artikeln
Bilden överst: Stephan Rössner, professor och ”fetmaexpert”, och Liselott Schäfer Elinder, seniorforskare vid institutionen för folkhälsovetenskap vid KI.

Skriv ut
Skicka
Kommentarssida: 1 2 3




