Nyheter

Ger VitaePro bättre hälsa och fler tjejer?

Ger det populära vitaminpillret VitaePro bättre hälsa och fler tjejer? Det kan man tro när man ser reklamfilmen med Niclas Wahlgren som sänds på TV4.

Filmen har enligt Aftonbladet anmälts sju gånger bara under juli för könsdiskriminering och för att vara vilseledande:

Niclas Wahlgrens reklamfilm anmäld: ”Det är humor”

Wahlgren svarar enligt tidningen att det hela är ”humor” och kanske skrattar både han och VitaePro hela vägen till banken. Doserna i pillren är nämligen minimala när det gäller de två ingredienser som har bäst dokumenterad hälsoeffekt: D-vitamin och Omega 3. Dagsdoserna via VitaePro är bara runt 10 procent av de som brukar användas i studier som visat hälsoeffekter.

Mycket pengar för lite innehåll. Kanske går budgeten främst till reklamfilm och hype, inte till kvalitet.

Men Wahlgren behöver inte ha sålt sig. Det är fullt möjligt att han inte bara mår bättre utan också får fler tjejer av de homeopatiska doserna. Det kallas i så fall placebo.

Vill du också köpa dyr placebo så finns den här.

Fler hälsobluffar

PLUS kastar ”kolhydratblockeraren” Glucosanol i soptunnan

ASEA: Världens dyraste saltvatten!

Betaglucare eller havrekli?

Betaglucare eller havrekli?

 

37 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Tuva
    Fuskvaror sålt med sexism.

    Nej. Inte ens ett fniss vill infinna sig. Jag känner bara en lätt doft av mentalt mögel. 😉

    Läs vidare →
  2. Mats Lindberg
    Ännu ett fall för de lättkränktas förening! Det är okej när gamla slalomstjärnor och simdrottningar pratar om hur bra produkten fungerar, men när Wahlgren sjunger "alla flickor flörtar med mig" då är det plötsligt upprörande? Samtidigt går Axe-reklam med kvinnor som dras som flugor till en deobestruken herre, kläd- och bindreklam med lättklädda åmande kvinnor, spelreklam som utlovar högvinster mm.
    Perspektiv, tack!
    Svar: #10, #11, #12, #18
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. ks
    Det enda som hade varit värre hade varit om de gav bort pillren gratis.
  2. Lennart
    VitaePro är tydligen en fungerande affärside, gör antagligen mer skada än nytta om folk tror att man kan ersätta bra mat som fisk med ett piller.
  3. Tuva
    Fuskvaror sålt med sexism.

    Nej. Inte ens ett fniss vill infinna sig. Jag känner bara en lätt doft av mentalt mögel. 😉

  4. Nisse
    Ni borde ha länkat ordet "placebo" till deras sajt istället, allt för att hjälpa till att skapa rätt sökordsassociationer i Google.
  5. Majoren
    Jag känner mig precis lika pigg och fräsch varenda dag som Niclas, kanske är det min fru som spetsar min mat med VitaePro i smyg sedan fem år tillbaka?
  6. Lasse1
    Den enda humorn i inslaget är nog att han får pröjs för sk*ten 🙂
  7. Stefan*
    Jag har inga invändningar mot reklamen ur "humorsynpunkt". Ibland är vi alldeles för lättkränkta i Sverige när det gäller "takhöjden" inom reklam. Jag tycker att reklamen för VitaePro är en aning osaklig och jag har undrat lite över hållbarheten i påståendena om goda hälsoeffekter pga de löjligt låga doserna av D-vitamin och Omega3. Kanske innehåller VP något annat viktigt? Jag tar själv sedan 2 1/2 år ca 5000 IE D-vitamin och 2000 IE Omega 3 per dag, och då och då 200-300 mg Magnesium, och jag har ännu inte varit sjuk en enda dag sen jag la om kosten till LCHF och började ta tillskotten.
  8. Mats Lindberg
    Ännu ett fall för de lättkränktas förening! Det är okej när gamla slalomstjärnor och simdrottningar pratar om hur bra produkten fungerar, men när Wahlgren sjunger "alla flickor flörtar med mig" då är det plötsligt upprörande? Samtidigt går Axe-reklam med kvinnor som dras som flugor till en deobestruken herre, kläd- och bindreklam med lättklädda åmande kvinnor, spelreklam som utlovar högvinster mm.
    Perspektiv, tack!
    Svar: #10, #11, #12, #18
  9. Barbro
    Jag är inne på Mats Lindbergs linje.

    Sitter och skrattar gott åt förvandlingen av soffpotatisen (Wahlgren) till en pigg glad man.
    Att sedan själva produkten är undermålig är en annan sak, men det gäller väl nästan all reklam.
    Det som är riktigt bra behöver ingen reklam.?

  10. Ulf
    Perspektivet är väl kanske att allt du räknar upp är skit tillsammans med ditt inlägg.
  11. N Larsson
    Mats Lindbergs inlägg pendlar mella oförståelse och förståelse för den kamp som försegår mellan olika reklamföretag , för att marknadsföra produkter och tjäna in någon form av lön. Att fästa sig vid reklamen vilken påverkar oss alla, är att "ha gått på" budskapet. Jmfr. ICA Stig. Vad göra? Lyssna på den inre hungrn istället och slopa all Quick-fix.

    Ännu ett fall för de lättkränktas förening! Det är okej när gamla slalomstjärnor och simdrottningar pratar om hur bra produkten fungerar, men när Wahlgren sjunger "alla flickor flörtar med mig" då är det plötsligt upprörande? Samtidigt går Axe-reklam med kvinnor som dras som flugor till en deobestruken herre, kläd- och bindreklam med lättklädda åmande kvinnor, spelreklam som utlovar högvinster mm. Perspektiv, tack!

  12. Tuva
    Ujujuj. Det finns så mycket unken reklam att man inte vet var man ska börja. Men just nu var det den här vi pratade om.

    Jag går i spinn av alla köksreklamer som framställer män som svagbegåvade också. "Titta ett kylskåp/stekfett/brödrost/rengöringsmedel som är så enkelt att t.o.m. en MAN kan använda det!" All sexistisk reklam luktar mentalt mögel.

  13. Jäderås
    men man ska ju helst dubbla dosen, de säger dom ju i reklamen! 😉
  14. Ktina
    Vad säger ni om reklam för mascara? Det måste ju vara sexistiskt om något. Jag har inte sett en enda mascara-reklam där de inte blåljuger om produkten. De lovar tjocka, långa, böjda fransar och visar en modell med photoshoppade lösögonfransar. Förväntar de sig att tjejer/kvinnor är så punschiga i huvudet att vi går på det? Falsk marknadsföring är det i alla fall.
  15. Frida D
    Priset tar ändå kanal 5´s egen "på-a", med ett gäng hemmafruar, stelt leende som vinkar av sina makar när de åker till jobbet. Hur 1940-tal kan det bli?

    Apropå kränkningar och annat gnäll - det är den som känner sig kränkt som avgör om det är en kränkning eller ej - ingen annan. Att påstå att någon är "lättkränkt" är som att påstå att någon är "lättmisshandlad". Och det finns skäl att säga ifrån när det är fråga om sexism, oavsett kön eller omfattning, då det drabbar även den som står bredvid. Förväntningarna på oss andra, kvinnor som män, stiger. På mitt jobb tyckte någon att jag skulle ta hem bordsdukarna och stryka dem. Yeah... Sorry, efter jobbet styrketränar jag, spelar elgitarr och kör mc. Ingen bad någon av gubbsen att stryka dukar...

    Sexism går att bägge hållen, och för den som är osäker, tänk er att ni "byter kön" på alla i reklamen, "på-an", filmen, samhället, på jobbet, hela kulturen så blir skillnaderna och attityderna högst påtagliga! 🙂

    Svar: #16
  16. MJ
    Då är ju precis allt kränkningar, det finns alltid någon som blir kränkt.
    Svar: #32
  17. hemul
    Men snälla nån. Tror du att alla skådisar i reklamfilmer verkligen använder och gillar produkterna? Wahlgren är inte precis en läkare som i sin roll av sådan rekommenderar ett preparat. Han är en artist som är hyrd för en reklamfilm. Nu ska jag avslöja en hemlis. Det är skådespelare i ICAs reklamfilmer också. De jobbar inte alls på ICA! Inte ens Stig. Han kanske inte ens handlar där.
    Svar: #23
  18. Jaa menee
    Mats, varför skulle du vilja se kritik mot:" Axe-reklam med kvinnor som dras som flugor till en deobestruken herre, kläd- och bindreklam med lättklädda åmande kvinnor, spelreklam som utlovar högvinster mm."
    Har väl inte så mycket med "må bra" att göra som den här bloggen handlar om.
    Dessutom verkar DU lite lättkränkt på sistone.
  19. Little Alien
    Boktips: "Ingen tar skit i de lättkränktas land" av David Eberhard. Ger verkligen perspektiv på kränkning och innebörden av detta.
  20. L N
    Mats Lindgren
    behöver inte vara en man.
    Behöver inte vara en kvinna.
    Behöver inte heta det som hen anger.

    Är förmodligen endera av man eller kvinna . . .
    men kan heta vad som helst . . . .

    Att skrivaren känner obehag av en rörelse som kämpar mot onödiga tillsatser i maten och bevakar att ingen ifrågasätter manipulationer i och med den, det framgår tämligen klart.

    Som en Hellenius som kämpar med medicinfabrikanter i ryggen på sin livsstilsmottagning och kämpar mot det som framledes kan undergräva behovet av mediciner, så verkar det/den som kallar sig Mats, att kämpa mot dem som försöker att avslöja manipulationer i mat och livsstil. Som försöker att ifrågasätta.

    För sådana som Hellenius, medicintillverkare, tillverkare av snabbmat och kanske, denne Mats, kommer de att försöka dra ner gardinerna, stänga ljuset ute, kunskapen, insikten och försöker att leda om intresset. Genom att ifrågasätta. Missleda. . . .

  21. Karin20
    Hursomhelst, vitaepro måste håva in massor av pengar på sin försäljning! 10 sekunders tevereklam är väldigt dyrt, detta är mycket längre, liksom de tidigare. Samt att de går ofta, ofta! Kända människor i reklamen kostar också. Och att producera denna film!
  22. Bengt Nilsson
    För de 299 i månaden VitaePro kostar får man 1 medlemskap i Kostdoktorn och ca: 2kg. laxfile, tror man har mycket mer nytta av dessa båda
  23. Q
    Stig är för övrigt gammal kommunist. Var med i Nationalteatern på den gamla fina tiden.
  24. Mats Lindberg
    Åh vad jag älskar dessa kommentarfält! Man behöver bara skriva en kommentar som kräver ett uns eftertanke för att få ett gäng ilskna svar med de mest fantastiska beskyllningar och rena påhopp 🙂

    Ni som följt Kostdoktorn ett tag vet att stava mitt namn rätt och ni vet att jag förespråkar lågkolhydratkost. Ni vet också att jag gillar intellektuell diskussion och att jag inte ägnar mig åt personangrepp.

    Svar: #25, #26
  25. Calmare
    Ett tips - Var tydlig med vad du skriver så slipper du troligen missförstånd.
  26. julle
    Det är bara det att så fort man ser "Mats Lindberg" så tycker iaf. jag att det du skriver är på gränsen till personangrepp. Såklart behöver man inte vara ett fan av Kostdoktorn eller förespråka LCHF för att kommentera här, men jag håller med Calmare om att du kunde vara lite tydligare i din argumentation. Det är svårt att se var du står, allt blir lätt missförstått.
    Svar: #28
  27. Mats Lindberg
    Eftersom du ber mig ska jag frångå mina principer:
    Reklam för VitaePro har förekommit i åratal, med talesmän som Stig Strand med flera. En välkänd metod att öka trovärdigheten i ett luddigt budskap ("Det funkar för mig"). Jag kan ha missat det, men har inte sett mycket till kritik av preparatet när dessa filmer gått, vilket förvånat mig, då det är ett dyrt sätt att tillgodogöra sig det som de innehåller. När man så sänder ett uppenbart tramsigt shownummer så kommer kritiken. Här finns nu chansen att hämta "feministpoäng". Som jag tidigare skrev förekommer tyvärr mycket värre sexism i TV-reklamen av idag, det tror jag vi kan vara överens om. Jag menar inte att denna sajt ska ta upp detta, eftersom de inte vanligtvis har med kost och hälsa att göra. Jag menar däremot att kritiken mot VitaePro tjänat på att komma långt tidigare utan koppling till en eventuellt sexistisk reklam.
  28. Mats Lindberg
    Jag anstränger mig särskilt att inte namnge personer i mina inlägg. Om du hittar ett personangrepp i mina inlägg så vet jag ärligt talat inte hur du läser, men påvisa gärna.
    Svar: #29
  29. Kattmoster
    När jag en gång i tiden debatterade på sossarnas s-info insåg jag så småningom att personangrepp är lika med att ha en avvikande åsikt. De raderade utan pardon ytterst sakliga inlägg (under hänvisning till personangrepp) men lät rena smädelserna som deras egna skrivit stå kvar. Detta var ganska länge sedan men jag ser nu allt oftare att avvikande åsikt klassificeras som personangrepp. Så långt har det alltså gått i du gamla, du fria.
  30. Lilac
    Reklam ska tydligen bara finnas! Det är radio och TV, direktreklam och tidningar. Alla gör reklam fast enligt mig helt i onödan. En bra produkt/butik säljer via "djungeltelegrafen", i alla fall bland oss äldre. Jag ser på mina små barnbarn att de gillar vissa reklaminslag och säger att de är bra och vad blir följden när de växer upp?
    Ta Ullared som exempel, fast även de har urartat, eller betalar de inget för serierna från Ullared? Från början var det ryktesvägen som sålde!
    Varför ska våra pensionsbolag, som oftast är givna beroende på var vi arbetat, ödsla pengar på en massa reklam?
    Tydligen har reklambranschen gjort ett bra jobb som övertygat alla(?) att reklam är ett måste.
    Svar: #31
  31. Mats Lindberg
    Den typ av paradigmglidning du beskriver tycker jag är mycket intressant. Vi accepterar idag företeelser som vi inte kunde tänka oss för något decennium sedan. Mycket har pumpats in i oss av diverse intresseorganisationer. Se på avregleringerna av järnvägen, bankväsendet, vården och skolan till exempel. Efter några år får man inte längre diskutera grundförutsättningen längre. Om det inte funkar som det ska och folk är missnöjda så har folk antingen fel, eller så är det bara "övergående barnsjukdomar" i systemet. Våga inte ifrågasätta systemet, då är du kommunist, rasist eller stolle. Våga inte påpeka de praktiska problemen, då är du motsträvig negativist. "Forskning" har ju visat att allt blivit bättre, eller?
    Ber om ursäkt om jag verkar negativ i detta inlägg, jag har fått en släng av politikerförakt 🙂
  32. Frida D
    ju precis allt

    "Precis allt"? "Ju"?
    Menade du något alls med den kommentaren, eller är det bara störande att vissa inte accepterar kränkningar?

    Problemet är inte att någon någonsin känner sig kränkt för mindre, utan att de svårare, riktigt obehagliga kränkningarna ofta förminskas. Ta det för vad det är.

  33. Roland
    "-Har du dubblat dosen?, Funkar för mig"

    2 x 299 kr per månad = 7176 kr per år. Jo tack, då förstår de flesta varför man vill lägga miljoner på reklamfilm.

    "Mirakelmedel" dyker upp med jämna mellanrum och det trist är att ingen kritisk granskning finns hos TV bolagen som hjälper till att sprida skiten som kommer slå hårt i kassan hos många som går på budskapet.

    Mer exempel finns som Shirley Clamp som blev smärt och fin av Viktväktarna men egentligen bantat med Bülow-metoden.

    osv osv.

    Svar: #34
  34. Snusmumrik
    För 7176 kr per år så kan man ju kosta på sig riktig mat som innehåller allt vad man behöver förutom D-vitamin. Ekologiska och riktigt fina råvaror.
  35. Lars-Erik Litsfeldt
    Han blev pigg av pillren men det visade ju sig bara vara en dröm? Vattentät reklam må jag säga. 🙂
  36. El Guapo
    Lars-Erik, de som drömmer om piller brukar generellt ha problem. Jag tolkar det som att han har problem med cheerleaders. Men han ju somnat med snusen inne och detta kan verkligen leda till mardrömmar, men då mest om dåliga avlopp. Där har vi nog poängen. Jag skall själv prova detta piller.
  37. Ingvar
    Sverige verkar vara fyllt av människor som inte vågar tänka och känna efter själva. Man måste ha en experts utlåtande just för att man inte litar på sig själv. Har aldrig provat vitae pro, men om jag hade känt att jag behövt de utlovade effekterna hade jag givetvis provat. Ingen läkare eller expert känner mig bättre än jag. Jag lyssnar på dem men deras ord är inte min lag. Alla människor är olika och reagerar olika. Mitt råd prova och utvärdera, träna förmågan att känna själv. Det som funkar för mig behöver inte funka för min bäste vän. Våga känna själv och ta eget ansvar

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg