Nyheter

Fyra veckors strikt LCHF och ketonmätning

Kan ketonmätning hjälpa dig gå ner i vikt och förbättra din prestation? Det är den viktigaste frågan som mitt experiment sista fyra veckorna försöker svara på.

Rapport #1, om upplägget och maten

Här är kurvor över vikt– och midjemåttets utveckling under de fyra veckorna, samt resultaten av blod- och urinketonmätningar:

 
In i optimal ketos

 
Efter två-tre veckor i lättare ketos har jag nu spenderat åtta dagar i ”optimal” ketos, mellan 1.5 – 3 mmol/L. Vill du veta mer om vad som hänt?

Effekter av optimal ketos

Vikt

Efter fyra veckor kan jag konstatera att trots att jag var nöjd med min vikt innan så har jag ändå smalnat av märkbart: -4 kilo och -6 centimeter i midjan. Detta utan minsta hunger, tvärtom har jag sällan känt mig så konstant mätt. Det är gott att äta mat vid måltiderna men jag kan lätt hoppa över en.

Min vikt som började på 100 kilo var med god marginal normal eftersom jag är drygt två meter lång (och styrketränar regelbundet).

Under 94 cm i midjemått räknas som utmärkt för män. Jag började på fina 91 och är nu ända nere på 85. Det behövs ett nytt hål i bältet och det betyder att jag är smalare än jag varit på mycket länge. Inte dåligt för en 40-årig småbarnspappa som sällan har tid att träna och alltid äter sig mätt!

Mentala effekter

Som småbarnspappa är man ofta trött pga sömnbrist. Första veckan blev det knappast bättre, tvärtom kände jag mig ibland segare än vanligt. Detta är naturligtvis vanligt medan hjärnan anpassar sig till ketondrift.

Under de sista två veckorna är allt tillbaka till vanligt igen. Eller är det kanske bättre, skarpare, lättare att fokusera långa stunder? Som för Mattias Ribbing? Svårt att säga. Kanske är det inbillning.

En del har noterat färggladare mer dramatiska drömmar i ketos, åtminstone första tiden. Jag tror faktiskt det gällde mig också under vecka ett – två.

Träning

På grund av tidsbrist har min träning varit begränsad till ett kort styrkepass på gymet i veckan á la Body by Science. Fördelen är att jag skriver ner vikter och tider så det blir lätt att jämföra prestationen.

  • Första passet, efter en dags strikt LCHF, gick som vanligt.
  • Andra och tredje passen, efter sju respektive 17 dagar, gick klart sämre än vanligt. Musklerna blev snabbare trötta.
  • Fjärde passet, efter 26 dagar, gick snarast något bättre än innan jag började.

Som väntat blev det alltså tuffare första veckorna på strikt LCHF, men efter fyra veckor var jag lika stark som innan. Trots att jag minskat i vikt.

Minskad fettvikt trots samma (eller större) styrka alltså, precis som i den nya studien på elitgymnaster. Det kan naturligtvis vara en fördel för många.

Andra tidiga ketoseffekter

Något annat jag noterat sista veckan, när ketosen verkligen varit uttalad, är den vätskedrivande effekten. Jag läcker rejält med ketoner (som synes på urinstickorna) och det drar med sig vätska. Några dagar har jag druckit mycket på grund av en envis törst, kissat massor och trots allt drickande känt mig alldeles torr i munnen.

Idag verkar det mycket mindre uttalat. Kanske håller kroppen på att anpassa sig – många visar i längden inget utslag på urinstickor, dvs läcker inte ketoner längre. Detta trots att de har mycket ketoner i blodet (är i ketos). Det ska bli spännande att följa om detsamma händer mig.

Något liknande gäller andedräkten. Första dagarna eller veckorna i ketos andas många ut små ketonkroppar, aceton. Ketosandedräkt luktar fruktliknande (för att uttrycka sig snällt – övermogna äpplen är en annan liknelse) och kan påminna om nagellacksborttagare (som ofta innehåller aceton). Om man tillhör dem som får detta brukar det dock gå över på någon eller några veckor*. Vi får se om det gäller mig också för jag har haft sådan andedräkt till och från.

Effekt på smaksinnet

Något annat intressant som många märkt av är hur upplevelsen av sött ändras. Nu dricker jag aldrig läsk och brukar nästan aldrig äta godis eller liknande ens till vardags. Men frukt och bär och liknande blir det vanligen regelbundet. Efter att helt avstått från i princip allt sött någon vecka åt jag utan att tänka mig för en liten bit banan som min dotter gav mig. Det var som en explosion av sötma. Ju mindre sött man äter desto mer ställer tydligen smaksinnet om sig.

Samma tillvänjning sker uppenbarligen åt andra hållet också. Därav alla som är beroende av enorma mängder socker eller artificiell sötning för att uppleva att något är ”lagom” sött.

Övergångsbesvär

Första veckan på strikt LCHF är det vanligt med huvudvärk, yrsel, trötthet, hjärtklappning och lättirritabilitet. Jag kände inget mer än en ”seg” känsla någon av de första dagarna. Säkert delvis för att jag vanligen äter en liberal LCHF och därför var delvis tillvand redan innan. Men det kan också bero på att jag varit noga med att få i mig mer vätska och salt än vanligt. Det brukar hålla övergångsbesvär borta.

Sammanfattning

Detta funkar bra än så länge.

  • Viktminskning utan hunger, även ner till väldigt smala nivåer. Det ska bli intressant att se var vikten stabiliserar sig. Ganska snart nu gissar jag.
  • Otrolig mättnadskänsla vilket är praktiskt om man inte har tid att äta hela tiden.
  • Träningen funkar fint efter några veckor.
  • Den mentala skärpan känns minst lika bra som innan.
  • På negativa sidan tidvis uttalad vätskedrivande effekt och ibland ketonandedräkt. Det är förhoppningsvis något som avtar med tiden.

Jag kommer att fortsätta en tid till för att se effekterna och göra vissa noggranna experiment med olika sorters mat och ketos. Fler rapporter kommer!

Vad tycker du vore spännande att veta / se testat?

Tidigare

Ny leksak: en ketonmätare

Ketonmästaren har anlänt

Experiment: Optimal ketos för viktminskning och prestationsökning

*/ För enstaka går det möjligen inte över ens i längden. Om man då inte vill gå och lukta ketos och inte vill använda halstabletter regelbundet så får man helt enkelt nöja sig med en mer liberal LCHF, dvs äta lite mer kolhydrater. Runt femtio gram kolhydrater eller mer om dagen brukar hålla ketosen borta. Men då får man tyvärr inte riktigt lika stark effekt av sin LCHF.

 

124 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Vore intressant att se ett "matschema" på ungefärligen hur du äter nu under denna tiden.
    Alla är vi ju olika men som en liten fingervisning kan det säkert vara många behjälpliga som själva vill prova en sådan här period i/nära ordentlig Ketos.

    /U

    Läs vidare →
  2. stefanolo
    Jag blir lite konfunderad...hmmm...verkar vara många som inte läser ordentligt här. Andreas/doc har ju skrivit att detta är ett experiment för att kolla vad som funkar och hur det funkar, och inte en allmän rekommendation hur LCHF bör se ut för alla alltid. För vissa behövs den här kunskapen för att veta när och hur kroppen går på optimal fettförbränning och hur detta tillstånd, Ketos, känns/påverkar vid normalt vardagsliv och träning. Sluta haka upp er på detaljer och teknikaliteter och följ råden i "LCHF för nybörjare".

    LCHF är skitenkelt! Så LITE kolhydrater som möjligt och MYCKET mer fett än man åt tidigare. Detta är ofta problemet som jag ser det...vissa äter på tok FÖR LITE FETT.

    En optimal lchf-frukost är INTE turkisk yoghurt, bär, nötter, frukt och grönt....det är en fet omelett med vispgrädde i, bacon eller makrill, en avokado med majonnäs (ganska mycket), en LITEN bit gul paprika eller broccoli, te eller "fettkaffe". Sluta med en massa nötter, bär, massor av grönsaker i tid och otid. Bär och grönsaker är TILLBEHÖR som ska ätas i SMÅ mängder. Ät det fetaste köttet och fisken med riktigt fet sås och som mellanmål (om det behövs för att förra målet mat blev för litet) en riktigt fet gräddostskiva med en rejäl klick smör/Bregott Mellan eller Bregott Havssalt inrullad i ostskivan.

    Om man hela tiden försöker efterlikna den förra kosthållningen man hade och äta "PK(politiskt korrekt)-lchf" med massor av grönsaker, nötter och bär, kommer man obevekligen hamna i kolhydraträknandet. Alltså, ät mer FETT...MYCKET FETT, och så lite kolisar som möjligt. Jag vet att det kan vara svårt att bryta gamla mönster när det gäller hur, när och hur mycket man ska äta. Ät när du är hungrig och sluta när du känner mättnaden komma 🙂 En gång om dagen, två gånger eller tre....men inte fler, då äter du inte tillräckligt mycket fett och blir således inte mätt. 🙂

    Svar: #91, #93, #94
    Läs vidare →
1 2 3

Alla kommentarer

  1. patrik
    hej kan någon vänlig själ förklara det här för mig.
    har testat mina ketonvärden 2 gånger om dagen i 2 veckor resultat
    0600h ketoner 0,5-1,0 1800h ketoner 1,5-2,5 alltså högre värden på kvällen än på fastande mage ska det inte vara tvärt om,förstår ingenting man blir bara snurrig men det är ju spännande jag var extra försiktig med vad jag åt dom här veckorna förmodligen därför så var reultatet väldigt jämt hela tiden, åt ca 20g kolhydrater 100g proteiner och minst 120g fett, gick ner 2,7 kg på dom här 2 veckorna annars har jag gått ner som dom flesta andra ca 0,5-1 kg i veckan har nu gått ner 18 kg på ca 5 månader så jag är mer än nöjd bara lite förvirrad när det gäller keton värderna är det kanske bättre med högre värden på kvällen ur fettförbräning synvinkel? tacksam för svar
    mvh före detta fet taxichaffis Andreas du är Kung ,fått min hälsa tillbaks, när du är i stockholm så kör jag dig gratis så länge jag lever och jobbar med taxi
  2. Katarina
    Har precis inhandlat en Glucomen. Tänker nu köra strikt LCHF i en månad. När är bästa tiden att mäta blod/urin ketoner under ett dygn?
  3. Anonym
    Antagligen ingen som läser den här tråden längre men ändå... Ville bara säga till Anna som liksom jag är diabetiker av typ 1... Att försöka hamna i ketos eller vad ni nu kallar det är anledningen till att jag som diabetiker varit inlagd dödssjuk på intensiven. Det som då händer är att man får en så kallad ketoacidos, alltså syraförgiftning då blodet blir så pass sur att man som jag till och med kan hamna i (socker)koma och dö... Vet inte riktigt, men tycker nog kanske att det inte är något av sträva efter.

    För er andra... Jag har ärligt talat ingen aning om hur det fungerar med icke-diabetiker, men jag tror knappast att det skulle vara hälsosamt på nåt sätt. Visst man rasar i kilon, det gjorde jag med men det finns nog mycket bättre sätt än så.

    Känner lite att hade jag varit frisk så hade jag inte gelat gå omkring och tänka på ketoner xD

    Svar: #104, #105
  4. ks

    Det som då händer är att man får en så kallad ketoacidos, alltså syraförgiftning då blodet blir så pass sur att man som jag till och med kan hamna i (socker)koma och dö...

    sovkerkoma hamnar man i om man har för högt blodsocker. med lchf undviker man högt blodsocker.

  5. Ann Kristin
    Ketos ska inte sammanblandas med ketoacidos. Din kropp producerar inte insulin, och därför är det oerhört viktigt att du tillför insulin för att balansera ditt blodsocker. En frisk människa balanserar sitt blodsocker utan hjälp, men lite kolhydrater gör att man inte behöver använda sitt insulin lika mycket. Insulin är kroppens brandförsvar, och att hälla syre på kolhydratbrasan är onödigt. Det sliter på alla system.

    Ketos är ett helt naturligt system för att driva hjärnan på ketoner av fett istf kolhydrater och sockerdrift. Människan är anpassad till detta sedan årmiljoner. Hade det varit farligt skulle perioder av svält ha utraderat mänskligheten, för då är vi helt i ketos. En vanlig magsjuka skulle göra oss dödssjuka, vilket ju inte är fallet.

    Alla ska eftersträva lite kolhydrater, för att hålla insulinintaget lågt, även ni typettor, och typtvåor (som kan bli symptomfria och slippa medicinering). Den diabeteskost som ni råds till idag är helt vansinnig.

    Det finns åtskilligt med diskussioner kring skillnaden mellan ketos och ketoacidos på nätet, så du kan läsa på och lugna dig själv. Om du undviker kolhydrater slipper du svängningarna i högt blodsocker och mycket insulin.

  6. snutte
    Tack Ann Kristin för att du förklarar så bra och lättfattat.
    Svar: #107
  7. Ann Kristin
    Tack! Alla år som skolfröken för olika åldrar kanske sitter i ;)? Men faktum är att Kostdoktorn redan har rett ut det här, men det återkommer med jämna mellanrum. Det finns massor av bra, vederhäftig information på nätet. Jag undrade ju själv, man börjar ju inte äta smör och kokosfett utan en viss bävan 😉
    Svar: #108
  8. snutte
    Informationen behöver upprepas.Det märks när man läser vissa inlägg.Skolfröken hette det förr,nu heter det lärarinna.Hade mycket problem att ta mig i genom åttaårig folkskola.
    Var alltför sockerspeedad för att sitta still och lyssna.
  9. Anonym igen
    Som jag skrev så hade jag ingen aning om hur det fungerar för icke-diabetiker.

    Däremot har jag alltid hört av diverse läkare, sjuksköterskor och böcker att man som diabetiker omgående ska ta sig till sjukhus om urintestet visar på ketoner. Trillade in på denna tråd då jag hade det o trodde jag skulle dö xD Jävligt dåliga på o förklara saker de där... Fick också höra att inte dricka alkohol pga risk för lågt blodsocker men hamnade på sjukhuset då det genom att höja blodsockret som fasiken triggade en ketoacidos.

    Tänker lite såhär dock:
    Om det nu inte är farligt att va "i ketos", borde man inte som diabetiker ändå inte använda sig av den metoden för viktminskning. Då borde ju steget till acidos åtminstonne bli kortare? Säg att man som jag inte sköter diabetesen optimalt så skulle det lätt kunna slå över?

  10. Ann Kristin
    Jag är inte läkare, men såvitt jag förstår är det bra att ha lågt blodsocker, mellan 4-6, för att då slipper du ta mycket insulin. Det uppnår du med att äta lite kolhydrater. Ketos genom fettdrift och ketoacidos är väl helt olika saker? Innan insulin kunde tillföras kroppen var det enda sättet för en diabetiker att överleva, nämligen att nolla kh, och då bör de ju ha varit i ketos?
  11. M
    Jag har aldrig sagt att det är dåligt att äta mindre kolhydrater. Man kan ha ett bra blodsocker utan ketoner i blodet :p

    Och ja, det är tydligen inte samma sak undrade mest hur lätt det skulle kunna slå över ifall man inte sköter diabetes så bra.

    Tror väl dock inte att det vore möjligt och leva helt utan insulin. Även om blodsockret skulle ligga bra så skulle man väl tillslut svälta ihjäl då man inte får någon enegi till cellerna?

  12. Elisabeth Jensen
    Se uppmed att hårdträna cardio mer än 20 min..det tar bort muskelmassa när man kör ketodiet
  13. Elisabeth Jensen
    Energi till cellerna får du genom fettet inte kolhydrater och man svälter inte ihjäl. Nej...
  14. Elisabeth Jensen
    Var hittar man alla dessa produkter som cocosolja..tapiocamjöl..cocosmjöl och allt det som behövs för att laga god ketomat nån som har tips?
  15. Lisa
    Elisabeth Jensen- Jag har hittat både cocosolja och cocosmjöl i min ica maxi affär=)
  16. Per-Arne
    Finns det några av er erfarna, som har utvecklat en känsla för de olika stadierna av ketos? Att ta steget från mätande (det kvantitativa, där alltid en standardavvikelse borde anges) till 'kännande' (det kvalitativa) tycker jag är viktig, då vi ju alla(?)
    har förbättrad LIVSKVALITET som mål.
    Var snälla och dela med er av era erfarenheter till mig som fortfarande betraktar mig
    som NYBÖRJARE med mycket goda - även mätbara - resultat.
  17. Cecilia
    Varför mår jag så otroligt dåligt av att vara i Ketos? Jag får ont i musklerna, blir riktigt aggressiv och till slut så deprimerad att jag måste avsluta ketosen. Däremot så blir jag jätteklar i huvudet och blir inte förkyld. Vad gör jag för fel?
  18. A-L
    Hej! Jag har i hela mitt liv kämpat mot min övervikt, gått upp o ner, o fastnat i den eländiga jojo bantning. Just nu går det bara uppåt, tyvärr. Jag är 46 år o slutade röka för 5 år sen o blivit "sockerberoende " el vad man kallar det.
    Läst massor om lchf o även provat o slutat pga sockersuget tyvärr.
    Känner ändå att det måste vara det bästa för mig. Har IBS o är överkänslig mot äpple, lök, för Mkt fibrer, gluten o laktos.
    Min fråga är , kan jag använda vanlig grädde, turkisk o rysk yoghurt, ost el måste jag använda laktosfri?
    Hur har lchf fungerat för som är 40+?
  19. Karin
    Jag mår hur bra som helst efter att jag slutade med socker och började med LCHF 23 februari 2016. Har diabetes typ 2. Jag kombinerar medicin ,ed LCHF, har slutat med insulin och blodtrycksmedicin.
    Det här är ett inlägg som jag skrev härom dagen för att förklara vad jag håller på med för andra som äter vanlig mat:

    Det finns ett preparat som heter Forxiga, som är receptbelagt. En tablett om dagen tar bort 70 gram Kolhydtater, som man kissar ut. Om man tillsammans med medicinen äter lågkolydratkost, ex LCHF kommer man att kissa ut de kolhydrater man ändå äter, vilket gör att man hamnar i ”svälttillstånd”.
    Detta gör att det bildas ketoner i blodet, vilka är markörer på att man har låga insulinnivåer, som i sin tur beror på att man äter lite kolhydrater.

    Det här är absolut inget för Typ 1 diabetiker eftersom de kan hamna i Ketoacidos, alltså koma med svåra biverkningar som kan leda till döden. Men för friska människor eller diabetiker Typ 2 som går underkontroll av läkare är det inga problem.

    Ketoner är tecken på att kroppen förbränner fett, inte muskler. Kolhydrater är kroppens bränsle, finns inga kolhydrater att förbränna så förbränner man fett. Men det gäller samtidigt att inte sluta äta, en bra kost med lite kolhydrater, men lagom mycket protein, bär, grönsaker är viktigt. Jag äter dessutom alla mejeriprodukter, rotfrukter och en och annan frukt. Det kan jag göra utan problem eftersom jag äter Forxiga.

    Normalt sett undviker man allt som växer under jord om man äter enligt LCHF. Men det gör inte jag. Jag undviker nästan alltid allt socker, men använder aldrig sötningsmedel oavsett vad det kallas. Jag betraktar sötningsmedel som gift. Om det vid något enstaka tillfälle krävs lite socker i maten för att kunna ätas av alla i familjen, som i födelsedagstårta, äter jag lite. Det spelar ingen roll i det stora hela eftersom min vardag är sockerfri. Jag äter inte ris, pasta, bröd och potatis. Jag undviker även mjöl och majsmjöl. Men i övrigt äter jag som jag brukar, samma mat som övriga familjen. Jag använder vispgrädde, smör och 3% mjölk, men det har jag gjort hela mitt vuxna liv, så det är ingen skillnad.

    Jag har i närmare 15 år varit Typ 2 diabetiker och det här är det enda som hjälpt mig under 15 år av behandling med traditionella metoder.
    Jag började med den här livsstilen efter att ha sett ”Sockerfilmen” på Svt Play (kvar fri visning till 20 augusti) så jag startade 23 februari i år, alltså vecka 8. Nu har vi vecka 18. På de här tio veckorna har jag gått ner 10 kg, minskat mitt längtidssocker från 122 till 79, midjemåttet med 9 cm och gått ner 3-4 storlekar i kläder. Mitt fasteblodsocker ligger runt 8 vilket är bra för mig som utan vidare kunde ha 23-33 (sant) en helt vanlig dag. Utan att känna mig dålig ska tilläggas.

    Jag tror att Forxiga kan vara en hjälp för den som provat allt annat. Jag kontrollerar både blodsocker och ketoner med mätare. Blodsockret får inte gå över 14 mml/liter

    Apropå sötningsmedel. Eftersom jag under minst 10 år gått med svårinställd diabetes med höga värden så började mina ögon påverkas. Våren 2011 såg man början till förändringar i ögonbotten. De ökade gradvis. I maj 2014 hade jag svullnader i ögonbotten och början till grå starr, likadant i september samma år. Just den månaden 2014 blossade det upp en debatt om sötningsmedel som gjorde att jag beslutade mig för att helt avstå från alla sötningsmedel och alla lightprodukter.
    Mina ögon var då så dåliga att man bestämde att ag skulle laserbehandlas den 13 april 2015. Jag kom till ögonmottagningen och man förberedde operationen genom att ta en serie bilder.
    Så blev jag inkallad till läkaren. ”Det här har aldrig hänt under mitt yrkesverksamma liv” sa hon och fortsatte: ”Men nu har det hänt dig. Dina ögon har läkt av sig själva”.
    Den enda skillnaden var att jag hade slutat med alla sötningsmedel, alla andra problem med högt blodsocker och högt blodtryck var det samma. Jag kallades i september 2015, samma resultat och nu var jag där i februari. Då hade ögonen blivit helt perfekta. Inte ens ett spår av grå starr.
    Så det är nog bra att sluta med sötningsmedel 🙂
    Jag fyller 60 i höst och har varit diabetiker sedan 45-årsåldern. Jag simmar 1 km 2 gånger i veckan och går utmed hunden ungefär 1-1,5 timme varje dag. Min 15-årige son äter samma mat som jag, men han är så smal av naturen att han dessutom äter smörgås, potatis, pasta och ris. Men han älskar min mat och vi är mätta jämt 🙂

    Svara

  20. T
    Hej,
    Vad händer med glukosvärdena när man är i ketos? I morse hade jag keton = 2,0 och glukos = 7,8. Jag har ätit strikt lågkolhydratkost i 2 veckor nu.
    Tacksam för svar.
  21. Mariann
    Sukker ligger lagret sammen med kroppsfettet du har. Når du er i ketose og forbrenner fettet, vil det frigjøres og gå i blodet. Det må innom blodet før det går ut av kroppen. Hør på podcasten :
    https://www.podbean.com/podcast-detail/kcvk2-4afde/Fasting+Talk
  22. Åsa
    Jag äter ca 118g protein, ca 201g fett o ca 1-15g kh per dag. Jag behöver gå ner en hel del. Någon som tror att jag äter fel, eller rätt? Mätt är jag iaf.
    Svar: #124
  23. jala
    Rekommenderar dig att logga in på forumet och ställa dina frågor.
    https://forum.kostdoktorn.se/
  24. Åsa, jag håller med jala ovan. För personliga råd finns det två alternativ på Kostdoktorn. 1. Inom ramen för medlemskapet finns möjlighet att ställa frågor till dr Andreas Eenfeldt: http://www.kostdoktorn.se/medlem/fragor-och-svar-med-kostdoktorn Medlemskap är gratis första månaden och har ingen bindningstid. 2. På Kostdoktorns forum finns mycket kunskap, stor erfarenhet och varm stämning. Välkommen: http://forum.kostdoktorn.se
1 2 3

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg