Fjärde advent med Sten Sture Skaldeman

Revbensspjäll med brysselkål

Revbensspjäll

Idag är det fjärde advent. Vi på Kostdoktorn bjöd in fyra kända LCHF-profiler som bjuder på sina bästa lågkolhydratstips och recept varje söndag för att kunna njuta av god mat med extra gott samvete.

Vår fjärde adventsvärd är den ojämförliga LCHF-pionjären och kokboksförfattaren Sten Sture Skaldeman – här med sina recept och tankar om maten på julbordet.

SkaldemanFjärde advent är den sista söndagen i adventsfastan. I kristen tradition varar fastan till och med julafton. Det betyder att köttbullar, revbensspjäll och skinka inte är tillåtet under fjärde advent, eller ens på julbordet, men att lutfisk och risgrynsgröt går bra.

Den som vill äta som gamla tiders nordbor kan i stället fira julblot, där är det mesta tillåtet. Eller också kan man äta LCHF, med revbensspjäll och fläsk året om!

En del har tyckt att det sammanlagt blev för mycket kakbak (om än med mandelmjöl) i alla tidigare adventstips. Skaldeman bjuder på en skön kontrast! Vidare till recept och bilder:

Frukost som vanligt

Frukost

Det finns ingen anledning att äta onyttigt bara för att det är advent. Därför får frukosten bli det gamla vanliga, dvs bacon och ägg. Eller stekfläsk och ägg om man vill äta som en viking. Personer som inte gillar fläsk på morgonen äter förslagsvis en räksallad.

En fiberrik lunch

lunch

Jag äter grönkål året om, hämtad från frysen eller från min lilla kålgård. Grönkål är en nyttig och smakrik växt med ett bra innehåll av vitaminer och mineraler. För den som tror att fibrer är nyttigt är grönkål ett utmärkt val.

Långkål är grönkål i smör och grädde. Jag brukar koka färsk grönkål mjuk i buljong, finhacka den och lägga den i påsar i frysen. När grönkålen passar som tillbehör tinar jag en påse, fräser kålen ordentligt i smör och späder med grädde. Jag kryddar efter smak och låter det hela koka samman.

Långkål är ett utmärkt tillbehör till mycket mer än julmat. Det finns hackad och förvälld grönkål i butikens frysdisk. Du tinar den, ångar av vätskan och gör i övrigt som ovan. Denna advent äter jag långkål som lunch, tillsammans med lammkorv och några ägghalvor med rom. En bra uppvärmning inför julen.

200 gram färdig långkål innehåller drygt 250 kcal och 4 g kolhydrater. Hela 88 % av energiinnehållet kommer från fett och fettkvoten ligger över 3,0. Långkål är ett bevis på att det finns nyttiga grönsaker. Det gäller bara att tillsätta fett!

Revbensspjäll och ”pullat” kött

lunch

Denna fjärde advent är det nästan vinter i Sörmland och dags för grytor och långkok. Jag har tagit fram min gamla lergryta igen, men i stället för att laga maten i 250 grader och två timmar, kör jag med 100 grader och en natt. Jag sätter alltså på maten kvällen innan. Resultatet blir ”pulled pork”, om du nu använder en bit av en gris. På min tallrik finns ett stycke fransyska. Jag vågar inte säga vad den rätten heter på svenska… Vad du än lagar blir det mört och saftigt, och det är faktiskt enklare än att steka fiskpinnar!

Jag gnider in köttet med valfria kryddor, stoppar det i en fuktig lergryta och sätter ugnen på 100 grader. Sen går jag och lägger mig. Maten sköter sig själv. När köttet kan dras isär med gaffel är det klart. Det brukar ta tio timmar i min ugn. Serveras med valfria ovanjordgrönsaker och smör.

Revbensspjäll med brysselkålNär lergrytan är klar slänger jag in ett tjockt revbensspjäll i ugnen. Knappt 200 grader. Det är nödvändig mat under alla midvinterblot. Revbensspjäll och pullat kött får bli min adventsmiddag.

Tankar om julmat

Fjärde advent och midvinterblot sammanfaller i tiden. Vi kan alltså välja om dessa dagar strax före jul ska bli starten på vårt nya hälsosamma liv eller en fortsättning på vårt skräpmatsätande.

Har du tänkt på att julmat är hälsomat? Den traditionella, svenska julmaten är en nationell skatt. Det är näringsrik mat, fylld med nyttiga fetter och befriad från mycket av det lättsmälta skräp som vi äter i vardagen.

Det finns oupplysta människor som är oroliga för vad julmaten ska göra med deras hälsa. De lyssnar på uppmaningar om att skära bort det feta på skinkan och att undvika allt som har med gamla traditioner att göra. Men människor som åt traditionell julmat var ju inte feta, och de hade bara en bråkdel av dagens välfärdssjukdomar! Har vi ett hälsorecept, så är det att äta som farfar och farmor gjorde!

Varför inte göra slag i saken och ta tag i din hälsa på allvar? Det enklaste sättet att göra det är att återinföra traditionella svenska julseder. Och låt gärna julsederna följa dig under resten av året. Bort med mager skinka från en plågad gris, bort med nyckelhålsmärkt mat och konstgjorda fetter. Ta fram farmors gamla kokbok och ät den mat som vi åt för hundra år sedan. Då blir du mätt och nöjd och slipper alla dessa blodsockersvängningar och ”sug” som förgiftar vardagen för så många.

Ät dig smal och frisk på riktig mat!

För femton år sedan inledde jag min egen hälsoresa. Jag upptäckte det som nu kallas LCHF och började att äta ursprunglig nordisk mat året om. Den mat som man åt i norra Europa före jordbruksrevolutionen. Med hjälp av denna ursprungliga mat gick jag från svår sjukdom till perfekt hälsa. Som en bonus försvann mellan 60 och 70 kg fett. Slutsats: Den feta julgrisen är hälsomat! Och den kan med fördel ätas året runt.

Tro inte på livsmedelsindustrins lakejer, de som säger att du ska äta mycket bröd och akta dig för fett. Ät som våra förfäder gjorde. Då kan denna advent och jul bli inledningen på din egen hälsoresa!

Men pepparkakorna då?

Självklart kan du dekorera julbordet med hur mycket skräp som helst. Godis, pepparkakor, fikon, apelsiner, potatis, öl och bröd. Men se det bara som dekoration. Äter du upp dekorationen försämrar du din hälsa och förmodligen går du upp i vikt. Tycker du att det är värt det så har du fritt fram. Själv har jag gjort ett avsteg denna fjärde advent med några bitar inlagd sill. Det är sockerladdad mat, men det är ju bara midvinterblot en gång om året!

Sten Sture Skaldeman

Mer mattips

Tack till vår fjärde adventsvärd!

Vad tycker du om adventstipsen? Har du egna bra tips? Lämna gärna en kommentar.

Julklappstips

Sten Stures kokböcker är bra julklappstips i sista sekunden – och minst lika bra som en present till dig själv inför en nystart i januari:

Skaldeman kokbokkokbok GI-nollGI-noll

Fler boktips finns på Sten Stures hemsida.

Tidigare

Adventsmys med Birgitta Höglund

Andra advent med Åse Falkman Fredrikson

Tredje advent med Monique Forslund

 

28 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Majoren
    Sten Sture är dietistförbundets mörkaste mardröm personifierad men en sann hälsofrälsare för flertalet.
    Läs vidare →
  2. Lars
    Efter att ha läst Sten Stures bok juli 2006, lade jag om kosten och har inte behövt något insulin sedan dess.
    Var till vårdcentralen i fredags på årskontroll, alla värden perfekt.
    Hba1c = 48
    Tack och god jul Sten Sture

    Lar Pekkala

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. EmmaL
    Pulled beef= draget nötkött
    Inte pullat kött.....
    Svar: #9
  2. Annika
    Standing ovation för Skaldeman!
  3. Irene
    Allt av SSS är alltid tänkvärt o nyttigt! Önskar han syntes o hördes i fler sammanhang!
  4. Jaa menee
    Sten-Sture, en kämpe och inspirationskälla.
    När jag började med LCHF Okt. 2010 hade jag en månad jävulsk övergångsperiod.
    Sten Stures härliga klipp på Youtube hjälpte mig att hålla ut.

    God Jul på dig Sten Sture!!

  5. Majoren
    Sten Sture är dietistförbundets mörkaste mardröm personifierad men en sann hälsofrälsare för flertalet.
  6. Anders S
  7. Lars
    Efter att ha läst Sten Stures bok juli 2006, lade jag om kosten och har inte behövt något insulin sedan dess.
    Var till vårdcentralen i fredags på årskontroll, alla värden perfekt.
    Hba1c = 48
    Tack och god jul Sten Sture

    Lar Pekkala

  8. en klick smör
    Jag tycker det här ser jättegott ut och jag håller med om mycket. Jag har tidigare gjort ett recept med pepparkakor just som dekoration. Däremot unnar jag mig gärna en fin tryffel då och då. Mest nöjd är jag med mitt grönkålsrecept och mitt revbensspjäll. http://www.enklicksmor.se.
  9. EVS
    En "dragen fransyska" på tallriken, blir lite märkligt det också... 🙂
  10. Sture
    Jag har inte testat LCHF, men det verkar vara en väldigt sund inställning till mat och kosthållning. Men hur funkar den för mig, jag behöver inte gå ner i vikt..
    Svar: #11, #13, #14, #19
  11. Majoren
    Den funkar utmärkt även för de som är normalviktiga. LCHF och Stenålderskost brukar anses "viktnormaliserande" då det får våra hormoner som reglerar mättnad och hunger att fungera som det är tänkt. Som normalviktig räcker det med att äta "normal" eller "liberal" LCHF men många som har problem med tex sötsug trivs bäst med strikt LCHF trots att de inte behöver gå ned i vikt, och dessa personer blir helt enkelt inte underviktiga utan minskar istället helt naturligt på sina portioner när de äter mat som är mer energität.
    Det finns även flera exempel på underviktiga och även med ätstörningar som med hjälp av LCHF blivit normalviktiga.
  12. monica
    Skaldeman är toppen! Jag är helt emot mandelmjöl, kokosmjöl, sötningsmedel och att man ska baka sådant som ska likna vanligt bröd. Det ger mig lika mycket sug utan att jag ens har smakat av det.
  13. en klick smör
    Att äta lchf som normalviktigt har många fördelar. Många människor som ser sig som friska har ändå besvär som räknas som normala dvs. magbesvär, ojämna energinivåer, lågt blodsocker osv. Det finns många fördelar med att äta socker - och mjölfri mat. Sedan tror jag alltid att det är bra att putsa bort lite av det viscerala fettet, alltså fettet som omger organen. Det visar sig inte alltid på vågen, men har riktiga hälsofördelar. Jag upplever att lågkolhydratsdieten på lång sikt har stor effekt på just detta.
  14. odezza
    Jag var normalviktig när jag började med LCHF i juli 2006. Jag är fortfarande normalviktig, men friskare, starkare och piggare.
  15. Rolf Löfgren
    Sten Sture Skaldeman är en stor pionjär när det gäller kopplingen mellan mat och hälsa.
    Jag har kämpat med övervikt i 60år, men genom SSS förstod jag äntligen hur allt hänger ihop.
    Min önskan är att livsstilen LCHF ska bli etablerad inom vård och omsorg. Det skulle hjälpa många människor till ett bättre liv och det skulle också stärka det svenska lantbruket.

    Stort Tack och God Jul till Sten Sture Skaldeman!

  16. Ingvar Bejvel
    Det förefaller som vi lchf-are inte insett betydelsen av att sluta med allt som baseras på vete! Genmodifierat vete skulle ta hand om världssvälten, och det gjorde det också, och Norman Borlaug fick nobelpriset 1970, men en stor del av västvärldens metabola sjukdomar har sitt ursprung i införandet av det tiokorniga vetet!

    Att äta som SSS innebär ju att man helt utesluter vetet, och det är ju bra, men frågan är, om alla har insett dess uteslutandes avgörande betydelse för folkhälsan.

  17. ST1968
    Begränsa det inte till vete; undvik spannmål överhuvudtaget.
    Svar: #21
  18. Henrik
    Allt fler inser kolhydaternas roll:

    "Stephan Guyenet, PhD @whsource · 20 dec
    "A Lower-Carb, Higher-Fat Diet Reduces Abdom and Intermuscular Fat &Increases Insulin Sens in Adults at Risk of T2DM"
    http://jn.nutrition.org/content/early/2014/12/03/jn.114.195065.abstract …"

  19. Svampodlaren
    Jag har inte testat LCHF, men det verkar vara en väldigt sund inställning till mat och kosthållning. Men hur funkar den för mig, jag behöver inte gå ner i vikt..

    Testa 3 månader, utvärdera och styr vidare därefter?
    Jag kör 5 dagar Low Carb (mellan 0g och 100g kolhydrater om dagen).
    2 dagar high carb (mellan 60g och hur mkt som helst).
    Gör det dessutom enkelt att kombinera med livet, vänskap och familj.

  20. Svampodlaren
    On Topic: De spjällen såg riktigt fina ut!
  21. Jonas
    Svensk havre är helt ok.
  22. Nisse
    Och varför skulle Svensk havre vara ok?
    Svar: #25
  23. Börjesson
    Apropå vad Skaldeman säger om sill ovan - "sockerladdad mat": Hur illa är inlagd sill egentligen? Visst, på burken står det typiskt något i stil med 18g kolhydrater per 100g. Men jag har alltid trott (önsketänkt?) att det är totalt för hela innehållet inklusive lagen, dvs att själva fiskbiten inte har alls de mängderna socker i sig. Har jag fel?
  24. Jaa menee
    Nej
  25. Anders S
    "Och varför skulle Svensk havre vara ok?"

    Förhoppningsvis glutenfri och inte genmanipulerad.

    Prova skrädmjöl från Stöpafors Kvarn. Eftersom havre är det enda som mals i kvarnen är det hyfsad sannolikhet att mjölet inte är kontaminerat med andra sädesslag som innehåller gluten.

    http://www.stopaforskvarn.se/

    Svar: #27
  26. I Like Neil Young
    Sten Sture ,tack för att du finns!
    Du och Annika fick in mig på LCHF-vägen - och jag är er evigt tacksam.

    Jag har lärt mig så mycket om så mycket när det gäller mat , medicin, bigpharma,sjukvård, lobbyism , EU ,GMO, mineraler , vitaminer ,colloidalt silver, etc. ,tack var detta.Det är underbart att ha kommandot (så mycket som det nu går) över sin egen hälsa och sitt välmående.

    Än en gång - Tack!

  27. Nisse
    Det gäller våga skippa alla sädes och mjölbaserade produkter till 100% om man vill må bra. Sluta vela och stå kvar med ett halvt ben kvar i skiten är mitt råd. Men det är precis det alla butiker och tillverkare vill ha veliga fega konsumenter som man lätt lurar med nya namn på gammalt skit, nyckelhålsmärkning som borde heta dödskallemärkning etc, listan kan göras lång MEN det finns utvägar och då krävs det mod & INTE feghet.
    Svar: #28
  28. T
    Det kanske gäller för somliga, men inte alla. Jag mår inte ett dugg sämre av att äta glutenfritt jämfört med att skippa allt vad säd/mjöl heter, och jag åt mjölfritt i över ett år så.
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av