Fet medelhavskost minskar risken för demens

Nyttig olivolja

Extra olivolja – bra för hjärnan

Fettrik kost verkar vara bra för hjärnan och minska risken för demens.

Det har kommit en ny publikation från PREDIMED-studien. Den har tidigare visat att fettrik medelhavskost med extra olivolja eller nötter är bra för att förebygga hjärtsjukdom och förbättra diabetes. Nu visar det sig att sådan mat också bevarar den kognitiva förmågan: Videorapport / Studien

De i studien som istället blev tillsagda att äta fettsnålt – ungefär som Livsmedelsverkets nyckelhålsmärkning – fick sämre hälsa. De fick mer hjärtsjukdom, mer diabetes och försämrad kognitiv förmåga. Ät inte fettsnålt.

 

24 kommentarer

  1. Peter
    Synd då att nötter och frön innehåller alldeles
    för mycket Omega 6.
    Och även olivolja innehåller 4 gånger så mycket
    Omega 6 som smör.
  2. David
    Men Peter, kan man verkligen skära alla nötter över en kam? Det här är ju oerhört viktigt för alla oss som stoppar i oss olila slags nötter i tron att de är hälsan själv.
    Svar: #11
  3. Ethel Loberg
    Och när kan vi få läsa och höra från PREDIMED och compani att smör och cocosfett är det bästa för hjärnan måntro? Just curious.
  4. Åsa
    Nu förstår jag inte riktigt din känga mot Livsmedelsverket. De har väl alltid rekommenderat medelhavskost med olivolja och fet fisk och nötter stället för smör och grädde?
    Svar: #7, #8
  5. Cavewoman
    Varför är en del så ogillande om att annat fett än smör/grädde och kokosfett är nyttigt? Många LCHFare bakar med mandelmjöl som är rikt på fleromättat fett och som upphettas under olika lång tid. Under upphettningen oxiderar det känsliga fleromättade fettet. ( allt detta enligt Loren Cordain, känd Paleo förespråkare).
  6. T
    Det vore intressant med studier som jämförde effekter på hälsan med att välja smör och kokosfett istället för olivolja och nötter, till exempel.

    Vi vet att det inte är optimalt om omega 6-intaget sticker iväg för mycket jämfört med omega 3-intaget, men om det är farligt, och i så fall hur farligt, finns det inte så mycket forskning på. Dessutom så är nötter generellt väldigt mineralrika, så att rata dem pga dess omega 6-innehåll kanske är onödigt, eller rentav kontraproduktivt.

  7. Lars Sundström
    Det är ju därför de får pisk antar jag då smör och grädde också är nyttigt. Så iom denna rapport kan vi ju hoppas att SLV lägger om råden så att barnen i skolan får smör, fet fisk och fullfet mjölk (mjölk i sin naturliga form), nötter och olivolja. Fettet är ju så viktigt för hjärnans utveckling.
  8. Jonas A
    Nu förstår jag inte riktigt din känga mot Livsmedelsverket. De har väl alltid rekommenderat medelhavskost med olivolja och fet fisk och nötter stället för smör och grädde?

    Senast jag kikade in där så tyckte Livsmedelsverket att man skulle äta margarin istället för smör. Det var 2014 så vet inte om det är så fortfarande men ska kolla upp det. Så en känga ska dom ha. Alla dessa verk som vi har i Sverige är till ingen nytta för oss. Det enda dom gett är att folkets sunda förnuft om vad som är bra för oss sprungit ut genom dörren.

  9. Jonas A
    Verkar vara samma rek. nu från Livsmedelsverket. http://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/mat-och-dryck/s...
  10. Björn D
    Denna studie jämförde effekterna av att äta fettsnål medelhavskost med att äta samma sak men med ett tillägg på antingen 30 gram nötter om dagen eller en liter olivolja i veckan. De som tillsatte extra fett fick hälsofördelar. Kängan till livsmedelsverket som den här studien ger är alltså att de rekommenderar fettsnålt. Nästa steg blir väl att se hur det hade gått om man valt smör/kokos istället för olivolja.
  11. Elisabeth G
    Om man kan skära alla nötter över en kam vet jag inte men jag kan berätta om hur det gick när jag ville förenkla min lunch. Eftersom jag har svår psoriasisartrit och därför bara arbetade halvtid ville jag ta något enkelt till lunch. Jag bestämde mig för att äta en liten påse nötter och någon Baby Bel-ost. Eftersom jag tycker väldigt mycket om paranötter blev detta mitt val. Efter tre-fyra dagar med en liten påse paranötter till lunch kunde jag knappt gå och till helgen var jag urdålig. På lördagen funderade jag över vad jag gjort annorlunda under veckan och insåg att min försämring nog berodde på paranötterna. När jag kollade upp dem såg jag att de är extremt omega 6-rika. Bort med paranötterna och hälsan återvände till mitt "normaldåliga" tillstånd.
    Svar: #12, #14
  12. Cavewoman
    Paranötter är extremt rika på selen, det räcker med 2-3 stycken för att få i sig dagsbehovet. Inga nävar alltså.
    Svar: #13
  13. Elisabeth G
    Nähä. Men nu var det ju inte selen jag pratade om. Så dålig som jag blev så skulle det inte falla mig in att äta paranötter igen. Tyvärr - för de är väldigt goda.
  14. T
    Paranötter innehåller inte mycket omega 6... Bara cirka 8%, alltså inte mycket mer än t ex bacon. Och mindre än olivolja. Så antingen är du extremt känslig för omega 6, eller så är det något annat i paranötterna som orsakar din dåliga reaktion på dem.
    Svar: #15
  15. Elisabeth G
    Balansen mellan omega 6 och omega 3 i paranötter gör att paranötter är mycket inflammatoriska (vilket är negativt för min sjukdom). Tyvärr har Livsmedelsverket ändrat sin hemsida, där jag en gång fann uppgifterna, så jag kan inte verifiera (och skriva om) exakt hur förhållandet är. (Vilka tröttmössor de är.) Både bacon och olivolja går för övrigt fetbort för mig.
  16. Peter
    Paranötter har 20,5 Omega 6.
    Sötmandel har 10,5 Omega 6.
    Bacon har 2,3 Omega 6.
    Kyckling har 0,9 Omega 6.
    Lax har 0,3 Omega 6.
    Broccoli har 0.0 Omega 6.

    Att paranötter även har 0,0 Omega 3 gör
    paranötter till en katastrof.
    Precis som de flesta nötter och frön.

    Pumpafrön har 20,8 Omega 6
    o bara 0,2 Omega 3.

    Siffror hämtade från matkalkyl.se

    Svar: #19, #23
  17. Peter
    Som jämförelse kan nämnas Finncrisp, rågbrödet.
    Det har 0,8 Omega 6 , och 0,1 Omega 3.

    Och rågbröd typ lingongrova har 0,5 Omega 6
    och 0,1 Omega 3.

    Vilket gör rågbröd till ett mycket bättre val än nötter och frön.

  18. Britta
    Macadamianötter verkar ha det lägsta omega 6-innehållet bland nötter: bara 1,3 g. Samt 0,2 g omega 3. De har även mycket hög fetthalt, runt 75 g (jmf mandel 50 g, valnötter 65 g).

    Uppgifter från Cronometer.com

    Så äter jag nötter äter jag dem!

    Svar: #20
  19. T
    Enligt Fineli så har paranötter 7.8 gram omega 6, dock inget omega 3, men även om det hade innehållit omega 3 så hade det varit vegetabiliskt omega 3, sådant som människor knappt kan tillgodogöra sig. En genomgång av studier från 2012 ( http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22889633 ) kunde inte visa på att omega 6 driver på inflammation i kroppen, dock gjordes studierna på friska människor. Personligen äter jag nötter pga deras höga mineralinnehåll. Sen så äter jag dessutom fisk ganska ofta för att jag tycker det är gott, så jag är inte orolig för omega 6-intaget jag får genom nötter, olivolja eller majonnäs. Men var och en får göra sin egen avvägning.
    Svar: #24
  20. jala
    Vill minnas att SSS (Sten Sture Skaldeman)rekommenderade Macadamianötterna om vi skulle äta nötter.
  21. jala
    Knäckebröd (ingredienser)Majsmjöl,vatten,solroskärnor,SESAMFRÖ,pumpakärnor,linfrö,rapsolja,salt.
    Är detta okej att äta?
  22. Björn D
    Macadamianöten består endast av ett fåtal procent fleromättat fett, allra största delen är enkelomättat. Så om man vill minimera sitt omega 6-intag så är macadamianöten bästa valet.
  23. Elisabeth G
    Tack, Peter!
  24. Madeleine Camenius
    Du tillgodogör dig allt vegetabiliskt Omega-3 iform av fettsyran ALA som i sig självt har funktion som byggsten i cellmembran i både hjärna och kropp. Det man brukar prata om är konverteringen från ALA till DHA och EPA, som kan skiljas åt mellan olika människor, men ALA i sig har alltså livsviktiga funktioner oavsett konverteringsgrad.
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av