Nyheter

Fazers fullkornsbröd ofta ren bluff

Bluffbröd

Fullkorn?

Äter du fullkornsbröd i tron att det är nyttigt? Risken är då att ditt bröd i verkligheten innehåller något annat: vanligt ohälsosamt vitt mjöl.

Särskilt brödjätten Fazer kallar i ett flertal fall sina bröd för ”fullkorn” trots att de i verkligheten innehåller mest vitt vetemjöl – fullkornsmängden kan vara så låg som 9 procent. Det visar Göteborgspostens granskning:

GP: Mest vetemjöl i fullkornsmjöl

Vilket straff riskerar Fazer på grund av denna bluff? Inget alls. Det finns ingen lag mot att sälja ”fullkornsbröd” som bara innehåller en symbolisk (närmast homeopatisk) dos fullkorn. Att hålla sig över skamgränsen 50 procent fullkorn är en frivillig branschregel för att inte vilseleda kunderna. Men brott mot den regeln innebär inte heller någon påföljd.

Det är alltså fritt fram att skriva fullkorn på vilket snabbsmält fiberfattigt bröd som helst. Och särskilt Fazer – men även andra tillverkare – tar ofta chansen att bluffa dig.

PS

Vid oro för vikten, blodsockret eller vid glutenkänslighet bör man helst undvika allt bröd. Fullkornsbröd är bara mindre dåligt.

 

61 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. MJ
    Vad menar du med aldrig stött på?
    2006 var ett barn nära att dö efter att veganföräldrarna vägrat att ge det bröstmjölk (animalisk mat) och endast gett det veganmat.
    2007 dog ett barn med veganföräldrar efter att mamman sinat och bebisen endast fått veganmat.
    2011 dog ett barn med veganföräldrar som ammades. Detta eftersom mammans mjölk var för näringsfattig.
    Det är endast svenska fall som jag kommer på på rak arm.

    Hur som helst är det ju väldigt vanligt med bristsjukdomar hos veganer. Verkar konstigt att du inte skulle ha stött på en enda. När man träffar veganer så SER de ju dessutom nästan alltid sjuka ut.

    Svar: #32
    Läs vidare →
  2. Mynona
    Med tanke på fytinsyra, så är fullkorn, müsli, grova gryn m.m. inte ett dugg hälsosamt, om man inte gillar att dränera sig på mineraler.

    Men eftersom man ändå äter bröd endast som undantag, så kan man kanske se det kortsiktigt, och tänka på blodsockret först.

    Men den som äter müsli, havregrynsgröt och fullkorn varje dag, riskerar mineralbrister.

    Fytinsyra måste oskadliggöras genom blötläggning (funkar ej på ångpreparerade havregryn, matvete/matråg/liknande och annat som behandlats med värme så att enzymet fytas förstörts. Blötläggning, groddning, syrning, syrdeg eller s.k. "aktivering" (groddningen kommer precis igång) är ett måste för att klara fullkorn om man alls ska äta det. Och detta sker inte med något av det vi köper i affären.

    Det gäller även nötter, frön, baljväxter - ja, allt som ska gro, d.v.s. "frön" av alla slag. Fytinsyrans funktion är att samla mineraler till grodden. Binda dem hårt, tills fröet faller i gynnsam miljö, fuktig miljö. Då kommer fytas inaktivera fytinsyran, och mineralerna släpps till grodden. Det är detta vi untyttjar med blötläggningen (och efterföljande syrning eller groddning som gör det ännu bättre, liksom även tillagning).

    Det finns kanske alltså en anledning till mineralbrister i västvärlden och särskilt bland veganer.

    Svar: #4, #5, #7, #8, #13, #55
    Läs vidare →
1 2

Alla kommentarer

  1. Cavegirl IF
    Jag klarar inte att hantera ketos, utan går in i svältmode (känt fenomen) som inte går över. Jag får sänkt T3 och troligen höjt rT3. Så är det för vissa, särskilt för oss som bränt ut oss för mycket. Jag ser ketogen kost som en begränsad grej.

    Mycket tänkvärda texter från dig...

    En fråga. Hur ser du på korta tillfälliga intervall av ketos? För närvarande fastar jag helt varje onsdag (> 36 timmar) och då hamnar jag alltid i full ketos de sista timmarna. Sedan återgår jag till vanlig kost igen. Ja, vanlig och vanlig... massor av grönsaker, lite frukt och lite kött och ägg. Äter som dig rätt sällan bröd, ris och liknande, men jag har inte förbjudit det i min kost.

  2. Mynona
    Cavegirl: jag vet faktiskt inte. Men jag kan tänka mig att om man inte känner sig dålig av svängningar, så bör det väl inte vara något problem. Känner man av svängningar så kanske man ska se upp. En del säger ju att de går ned i vikt bättre av sådan intervallfasta. Och själv tror jag på att aktivera kroppens funktioner och kanske inte ligga statiskt hela tiden. Jag själv har dock problem av en form som i nuläget mår bäst av att må jämnt, inte fasta eller göra något extremt. Men då har jag inte haft överviktsproblem, utan andra problem, däribland adrenal fatigue och hypoglykemi (problem med ständigt för lågt blodsocker och det långt innan jag började äta bra eller ens tänka GI, så det är inget som skulle bero på för lite kolhydrater, snarare tvärtom så verkar det kunna vara ett slags diabetesförstadium där insulinet stigit mer än blodsockret).
    Svar: #56
  3. Mynona
    Om A-vitamin från morötter. Ganska många har genetiska problem med omvandling till A-vitamin från betakaroten. Det hjälper inte hur man än säger, det är så, och kan bli problem, särskilt för dem som inte äter animalier (två bitar sill, utan B12 om de inte är levande fermenterade, vilket INGA inlagda sillar i butik är, man gör det alltid själv med vassla och grejer - innebär att man inte är vegan och inte vegetarian, utan pescerian)

    En vanlig siffra för omvandling betakaroten till A-vitamin, är 3 %. Googla.

    Om betakaroten och svårigheter att omvandla till A (symptom som lite svårt att se i mörker, torra ögon, torrt hår, torra slemhinnor. Från lätta problem till fullständig blindhet vid extremfall som vi sällan råkar ut för i moderna samhället hur vi än äter):
    http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17951468/
    http://healthybabycode.com/why-you-cant-get-vitamin-a-from-eating-veg...
    http://www.perfekthalsa.se/allman-halsa/raw-food-sos-vad-du-bor-tanka... (scrolla till punkt 5)
    http://www.philmaffetone.com/vitamin-a-and-the-beta-carotene-myth
    http://www.thesweetbeet.com/vegan-diet/ "Vitamin A: The “direct” form is only found in animal products -meat, egg yolks, dairy (though much less so than meat) and fish. The vitamin A found in orange and green vegetables is beta carotene which the body must first convert to the usable form of Vitamin A. That conversion requires bile salts, which are produced by your liver when you consume fat (making fat essential on a vegan diet). So yes, you can obtain a version of Vitamin A in plants, but you’ll need about 6x as much beta cartonene to equal the amount found in direct Vitamin A. - See more at: http://www.thesweetbeet.com/vegan-diet/#sthash.mppvcB6A.dpuf"
    http://en.wikipedia.org/wiki/Vitamin_A "The conclusion that can be drawn from the newer research is that fruits and vegetables are not as useful for obtaining vitamin A as was thought;"
    http://holisticsquid.com/can-a-vegetarian-diet-be-enough-for-fertilit... "#8 - Vitamin A is essential for fetal growth and tissue maintenance and for supporting a mother’s own metabolism. Since the conversion of beta-carotene to true vitamin A is often not adequate (source), those committed to a vegetarian diet may find themselves lacking in this important nutrient for baby making. "

    Svar: #54
  4. Jamenvisst
    Mynona,
    Du menar att b12 inte finns i fisk utan de måste först fermenteras först? Betyder detta att du även fermenterar kött?.

    Lite olja tillsammans med morötter så tillgodoses vitamin-A.

    http://ajcn.nutrition.org/content/80/2/396.full

    Det finns mycket myter och de frodas på diverse bloggar. Buu!

  5. gt
    Varifrån vet du att det inte är bra med grovt bröd och fullkorn? Om man inte får fibrer i sig då får man förstoppning. Alltså måste vi få fiber i oss. Skulle man ha brist om man har en varierad kost? Är du utbildad eller har forskad i det? All mat är kemikalier. Vi äter kemikalier varje dag genom att vi äter kolhyrdrater, fett och proteiner. Det kan du läsa i biokemi.
  6. Cavegirl IF
    Och själv tror jag på att aktivera kroppens funktioner och kanske inte ligga statiskt hela tiden.

    Tack för svaret. Jag är av samma åsikt... att så länge man mår bra kan det aldrig vara fel att låta kroppen utnyttja alla sina resurser då och då.

  7. Helge
    Fullkorn eller inte spelar i princip ingen roll ur GI perspektiv. Krossas kornen höjer de blodsockret minst lika snabbt. Behålls de hela går det långsammare. Så formen är avgörande.
  8. Mynona
    gt: jag får förstoppning av fiber, konstaterat. Däremot fungerar magen bättre på fett. Det där beror helt på hur man fått sina problem. Varje försökt med bulk eller fiber, ger avföring som en cementpropp, alternativt ont i magen av gaser och riv.

    Varje människa är något unikt skapt (inte vitt skiljt, men man har sina egenheter inom de genetiska ramarna). Och lägg därtill hur vi skapar vår ohälsa, så blir vi ännu mer olika. Vi som haft IBS vet att fiber är det sista vi vill ha.

    Jag har förstört min hälsa genom att få anorexi upprepade gånger, och sedan varvat det med att äta totalt uselt på olika sätt (allt från endast godis och kakor, till att skippa kött och fett och frossa i kolhydrater tills jag blev helt förstörd). För mig blir vegokost helt fel. För en med cancer eller en som behöver detox men inte behöver eller vill bygga upp sig, är det en bra kost. Bladgrönt är utrensande, äggulor uppbyggande. Så får man balansera det efter behov.

    När jag gav upp vegetariskt och vegan, och övergick till artegen föda (paleoliknande, fast fuskig, så tänk kombo av GI/LCHF/Paelo) - DÅ började det hända saker med hälsan och jag började bli frisk från adrenal fatigue och hypoglykemi. TSH sjönk o.s.v. Men inte sitter jag och skriver att en person som behöver detoxa, fasta, har cancer o.s.v. ska undvika vegankost, eftersom jag vet att var kost har sin plats. (Utom normalkosten)

  9. Mynona
    Jamenvisst, skojar du? Du äter fisk = inte helt vegetariskt. Du påstår att mjölksyrabakterier skapar en massa B12 i fisken när man stoppar den i ättika = fel. Det bildas inte det B12 du skrev om, helt oavsett det fanns lite B12 där innan eller ej.

    Hur många veganer får i sig fisk? Är det vegetarianer/veganer/frukterianer eller pescerianer jag har skrivit om?

    Man kan vända och vrida hur man vill: ättika och sill är inte syrat och en massa B12-bildande bakterier. Det är det enda påståendet jag vänt mig emot. Huruvida det finns B12 i fisk eller ej, intresserar inte mig som äter arteget och får i mig tillräckligt med animalier. Däremot vet jag att några RDI-mängder vill jag inte ha, utan ODI. Minsta möjliga, räcker sällan. Särskilt inte om man haft tidigare ohälsa som jag, då måste man optimera ett tag.

    Men visst, ska vi byta ämne? Blir lite tjatigt. Frågan för mig blev ett påstående om att inlagd sill är detsamma som mjölksyrat som bildar B12. När det motbevisas, så hade du inte fel, eftersom fisk redan innehåller B12? Märkligt.

  10. blommaland
    fazer fullkornsbröd är supergott men brukar leda till hetsätningar av värsta slag. *bara socker tyvärr*
  11. Liane
    Jag rekommenderar kung markattas solrosbröd eller rågbröd. 🙂
1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg