Fat Head och fyra andra klassiska LCHF-filmer – med svensk text!

Vill du ta tag i vikten och hälsan med nya tag nu efter semestern? Vill du ha ny inspiration för att sätta igång med LCHF? Här är ett bra sätt: se en av de fem mest klassiska LCHF-filmerna.

Vi har dem alla, med svensk text som vi själva producerat. Ny för idag är filmen Fat Head och du kan se trailern ovan. Hela filmerna finns omedelbart tillgängliga för streaming på medlemssidorna. Du kan testa gratis i en månad.

Se hela Fat Head på medlemssidorna / Testa medlemskap gratis

Här är de fyra ytterligare filmerna du kan välja på, klicka för att komma till trailern:

Fyra filmer till

PosterCerealKillers
MyBigFatDiet2
statin-nation
PosterCarbLoaded-Svenska


 

Cereal Killers

Se hela Cereal Killers på medlemssidorna / Testa medlemskap gratis


 

My Big Fat Diet

Se hela My Big Fat Diet på medlemssidorna / Testa medlemskap gratis


 

Statin Nation

Se hela Statin Nation på medlemssidorna / Testa medlemskap gratis


 

Carb-Loaded

Se hela Carb-Loaded på medlemssidorna / Testa medlemskap gratis

 

Textproblem på iPhone och iPad

Har du problem att se undertexter på iPhone eller iPad? Då är du inte ensam. Detta är ett fel som förekommer på alla de vanliga videoleverantörer (YouTube, Vimeo, Wistia) som vi testat. De skyller på en bugg i Apples operativsystem iOS8. Förhoppningsvis löser det sig när Apple släpper iOS9 om en månad.

Du kan ändå se alla filmerna på iPhone eller iPad. Men för att även få den svenska texten behöver man fram tills buggen är fixad istället se filmerna via valfri dator (fungerar på alla, inklusive Mac) eller en Androidmobil eller Androidplatta.

Om du har kunskap om hur vi kan lösa problemet redan nu så mejla mig gärna på andreas@kostdoktorn.se.

 

9 kommentarer

  1. Jaa menee
    Aftonbladet idag:
    Ny forskning: Fritt fram att frossa i fett.

    Mättat fett är inte farligt för hjärtat. Det visar en ny studie vid McMasteruniversitetet i Kanada där forskare har analyserat resultat från 50 observationsstudier.
    Transfetter däremot, som finns i bland annat margarin, kakor och många halvfabrikat, har inga hälsofördelar. Här hittar forskarna ett samband med en ökad risk för hjärt- och kärlsjukdomar och en för tidig död.
    Men det mättade fettet, som finns i bland annat mjölk, smör, ost, kokosfett och kött kan inte kopplas till en ökad risk för hjärtsjukdomar, stroke eller typ 2-diabetes.

    Hanna Eneroth, nutritionist på Livsmedelsverket, menar dock att studien stämmer bra med deras råd. ???????
    http://www.aftonbladet.se/halsa/article21255730.ab
    OBS. det är en plus artikel.

  2. jala
    Plus artikel innebär att den är låst om man inte prenumererar på plus
  3. Jaa menee
    Idag gjorde jag "Matvanekollen" på livsmedelsverkets hemsida.
    Jag fick 5 poäng av 12 möjliga. Här MÅSTE man pricka i att man äter stekt potatis, pommes och läsk
    annars fungerar inte testet. Hur sjukt är det.
    Livsmedelsverkets kommentar till testet visar tydligt hur långt från studien de är. Se ovan # 1.'

    Fisk och skaldjur
    Du äter fisk eller skaldjur 1-2 gånger per vecka. Fisk och skaldjur är rika på vitaminer, mineraler och omega 3-fett. Det är bra att du äter det varje vecka, men det vore bra om du åt det ännu oftare, gärna 3 gånger i veckan.

    Smörgåsfett
    Du har angett att du oftast använder smör på brödet. Smör innehåller endast små mängder nyttigt fleromättat fett men mycket mättat fett. Därför är det viktigt att du ser till att få i dig fleromättat fett på annat sätt, genom att till exempel använda rapsolja eller flytande margarin i matlagningen. Fet fisk och nötter är andra källor till nyttiga fetter. För att inte andelen mättat fett ska bli för hög behöver du hålla igen på feta charkuterier och mjölkprodukter som exempelvis korv, ost, choklad, glass och grädde

    Matfett i matlagningen
    Du har angett att du oftast använder smör eller hårt margarin i matlagningen. Fetterna i flytande margarin och olja är nyttigare än i smör och hårt margarin, så försök istället att använda dessa när du lagar mat och bakar.

    Grönsaker och frukt
    Du äter frukt och grönsaker mindre än 3 gånger per dag. Det kan betyda att du inte får i dig de 500 gram frukt och grönt, som det är bra äta per dag. Frukt och grönsaker bidrar med många viktiga näringsämnen och har en skyddande effekt mot flera sjukdomar.

    Grovt bröd, knäckebröd
    Du har angett att du äter mindre än 1 skiva grovt bröd per dag. Det kan innebära att du äter för lite fullkorn. Fullkornsprodukter är rika på en mängd näringsämnen och kan minska risken för bland annat hjärt- och kärlsjukdomar. Välj därför gärna grovt bröd och knäckebröd, men det går även bra med fullkornsprodukter av flingor, gryn, pasta och ris.

    Godis, läsk/saft, bakverk
    Dessa livsmedel innehåller ofta mycket socker och fett, men bidrar inte med så mycket näring. Jättebra att du inte äter godis, kaffebröd, läsk och snacks så ofta!

  4. jala
    Livsfarliga verket förnekar sig inte.
  5. us
  6. hemul
    Man kan kryssa för att man äter det < 1 gång per månad. Jag fick 6 och omdömet:
    5-8 poäng: Dina matvanor är relativt bra men du skulle kunna göra förändringar för att äta ännu bättre.
    Jämför med kostråden.

    Ha ha! Jag tror jag fick pluspoäng för att jag kryssade för att jag inte tar något matfett på smörgåsen (som jag inte äter). Tyckte det var ärligast. 😀

  7. Walter Levy
    Om en studie till: http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/forskare-kroppsvikten-paverkas-me...

    Hur många har exakt koll på sin kaloribalans i praktiken?

  8. T
    Själva budskapet bakom "Fat Head" är ju att personligt ansvar gäller, och att politiska pekpinnar gör mer skada än nytta, och att snabbmatskedjor inte är ansvariga för fetmaepidemin. Men Kostdoktorn säger ju rätt ofta att Coca Cola/McDonalds osv är ansvariga... Men jag håller med Tom (han som gjort Fat Head-dokumentären), de som bär skulden för fetma-epidemin är politiker som hävdat att djurfett är farligt, och de läkare som hållt med dem.
  9. MickeB
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av