Nyheter

Fantastisk video om socker och fetmaepidemin!

Är socker giftigt och orsaken bakom fetmaepidemin? Här är ett fantastiskt bra TV-inslag, Toxic Sugar. Det sändes nyligen på Australiens största vetenskapsprogram, Catalyst på ABC.

Det kan vara den bästa 18 minuter långa introduktionen någonsin om de verkliga orsakerna till fetmaepidemin. Bland annat är sockerindustrins fiende #1 med: professor Robert Lustig. Dessutom får vi höra från vetenskapsjournalisten Gary Taubes och fetmaexperten professor Michael Crowley.

Se programmet och dela det sen med dina vänner. Det här borde ses av många!

Några kommentarer:

Low fat, high sugar

Fettsnåla råd leder till ökat intag av socker. Som exempel nämner man bland annat sötad lättyoghurt – ”Man kan lika gärna äta godis” säger professor Crowley. Och sådan godis-yoghurt nyckelhålsmärks av Livsmedelsverket i Sverige!

I USA gömmer sig sockret överallt och det är inte mycket bättre i Sverige. Så här säger professor Lustig:

…så gott som all mat i affären som har en innehållsförteckning har någon form av socker!

Förresten: drack du juice i morse? Om du gjorde det så åldras du sju gånger snabbare! Källa: den högst citerbara Lustig igen.

Kolhydrater -> insulin -> fetma

Vad är problemet med socker och andra snabbsmälta kolhydrater? För mycket av dem leder till onormalt höga nivåer av det fettlagrande hormonet insulin i kroppen. Det får din kropp att vilja lagra för mycket fett.

Att försöka kontrollera sin vikt i det läget – genom att bara äta mindre och springa mer – är en livslång uppförsbacke. Förr eller senare misslyckas nästan alla.

Missuppfattningen om en ”setpoint”

Jag har en invändning mot något som nämns i slutet av programmet. Crowley hävdar att kroppen har en ”setpoint” för kroppsvikten. Går man ner i vikt så kommer kroppen att vilja återgå till den tidigare vikten. Detta är en vanlig missuppfattning!

Verkligheten är att kroppen kommer att återfå tappad vikt OM du återigen börjar äta och leva som när du vägde mer! Det finns ingen snabbfix eller diet som fungerar för alltid – även efter att du slutat med den.

För att gå ner i vikt långsiktigt krävs alltså långsiktiga förändringar i livsstilen. Och att undvika större mängder socker är ett utmärkt första steg.

Att skylla på livsmedelsindustrin

Programmet slutar genom att lägga ansvaret för fetmaepidemin på livsmedelsindustrins axlar.

Det kan vara delvis sant. Men det är hopplöst att förvänta sig en lösning därifrån – det kommer aldrig att hända. Läs den utmärkta nya boken ”Salt, Sugar, Fat” och du kommer att inse varför. De KAN inte själva sluta producera lönsam skräpmat – då övertar ett annat företag deras marknadsandelar.

Hela livsmedelsindustrin måste tvingas till förändringar.

Början

Här är vad du kan göra. Se videon ovan och sprid den sen till dina vänner, så de också förstår. Det är en bra start.

More

Hur blev Mexiko fetast i världen?

Forskningen bakom beroendeskapande skräpmat

Varför blir vissa barn riktigt feta?

Huvudskälet till fetma: Insulin

It’s the insulin, stupid

Visst sänker LCHF-mat ditt insulin kraftigt!

Jacob Gudiol: En kalori är en kalori men…

En kalori är inte en kalori

Vad händer om du äter 5 800 kalorier LCHF-kost varje dag?

 

60 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Tommy Runesson
    @ Pavel

    Jag tappade mina första 40kg (av dryga 90) helt utan ett enda steg mer än jag tagit innan. Om det gör mig till latmask gör ditt inlägg dig till troll...

    /Tommy

    Läs vidare →
  2. Anders A
    Alla ni som nu tycker att det här är knäppt och som minsann vet att det som gäller är att träna mer och äta mindre - jag förstår er helt och hållet!

    För så tyckte jag också för ett år sedan.

    Men efter att ha läst mängder med information och forskningsrapporter, läst tusentals blogg- och foruminlägg, pratat med en massa människor och själv gått ner över 20kg i vikt utan att röra mig ett dugg mer än vad jag gjort innan så vet jag nu att jag hade fel.

    Så om ni vill göra er själva och er familj en jättetjänst - läs på lite mer i ämnet. Och kanske rentav våga testa lite LCHF själva 😉

    Läs vidare →
1 2

Alla kommentarer

  1. Cecilia
    Löjligast av alla är Fitness Magazine, som förra året bl.a gjorde några olika artiklar om "specialkost", varav en var LCHF och en annan var vegetarisk. Till de vegetariska recepten stod det ungefär såhär: "Fitness magazine rekommenderar utöver den vegetariska kosten också att man äter ordentligt med protein till måltiderna, antingen sojaprodukter, ägg eller magert kött såsom kyckling och filé". Och bredvid LCHF-recepten stod det att de "rekommenderar att man byter ut grädden mot produkter med lägre fetthalt, att man ska steka i nyttiga oljor, samt att man bör lägga till kolhydrater av god kvalitet till samtliga måltider under dagen".

    Kostspecial, my ass^^ Löjligt. Varför trycka 10 olika recept enligt en specifik kostprincip, och samtidigt vidhålla att man tycker att de är urdåliga för hälsan? Tjejtidningar är... konstiga.

  2. Stinas Kompis
    Tack för denna info! Jag har verkligen undrat över detta med vart fettet man äter tar vägen. Du gav en utmärkt bra och logisk förklaring som får bitarna att falla på plats för mig. Tack!
  3. Karin Gustavsson
    Otroligt bra film som visar hur socker och kolhydrater påverkar hälsan och hur svårt det kan vara att bryta beroendet.
    Jag har ätit LCHF i över fyra år nu och kommer aldrig att gå tillbaka till "vanlig" kost. Undrar också hur man gör för att dela den här videon till sina vänner på facebook??
    Svar: #54
  4. Anders A
    Ser du den lilla symbolen med 3 ihopkopplade punkter uppe till höger i filmrutan? Klicka på den, och sen på facebooksymbolen, så läggs den in i din Facebook där du sen kan skriva en kommentar och publicera.
  5. Alexander Diamant
    Det är både för mycket fett och för mycket socker som gör oss feta. Eftersom högraffinerad mat ofta innehåller både mycket socker och/eller fett är det lätt att gå upp i vikt av sådan mat.

    Frukt innehåller visserligen en del socker, men också fibrer, vitaminer, mineraler och nyttiga fytokemikalier (t.ex. ursolsyra i äpplen) som hjälper kroppen att hantera sockret. Ifall man äter en blandkost så anser jag att frukt utgör ett nyttigt inslag i kosten. Ifall man äter enligt LCHF så bör man dock vara försiktig med frukt då insulinet bör hållas lågt när man äter mycket fett.

  6. Martin
    Var kan jag finna lanken att se videon? den ar borttagen 🙁

    Mvh Martin

  7. MickeB
    Den finns på Youtube också

    http://www.youtube.com/watch?v=31IDxvpI-L0

  8. Stefan
    Jag har nu gått ner 23kg på 5 månader, det enda jag gjort är att avstå kolhydrater ( socker)
  9. Stina
    Angående "set point" så är det ju så att vid viktnedgång hänger vissa hunger-hormoner inte riktigt med i svängarna och man kommer ett bra tag efter sin viktnedgång ha mer hunger-hormoner i omlopp än vad som behövs om man ser till sitt energibehov (detta för att man ska äta mer och gå upp de kilon man blivit av med). Vet dock inte hur lång tid/eller under vilka förutsättningar detta gäller, men jag ser det som en av anledningarna till att många misslyckas med att behålla sin nya vikt. Det är ju helt klart enklare att ha koll på att man inte råkar öka sitt energi intag om man behåller samma kost efter viktnedgången, än om man byter.
  10. David Jonsson
    Åldras 7 ggr snabbare av juice på morgonen, låter ju rimligt. En 40-åring som druckit juice på morgonen hela sitt liv är alltså 280 år gammal. Låter inte alls gripet ur luften.
1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg