Nyheter

Explosiv ökning av tarmsjukdom – varför?

Crohns sjukdom

Inflammatorisk tarmsjukdom blir allt vanligare: handikappande diarréer, blödningar, buksmärta (och värre).

Sjukdomarna är nu fem gånger vanligare än 1950. Och kurvorna fortsätter att peka uppåt. Förr var sjukdomarna sällsynta. Nu är de nya folksjukdomar, skriver Läkartidningen.

Finns förklaringen i den nya maten vi äter?

Crohns och Ulcerös kolit

Överst ses ökningen av Crohns sjukdom, nedan ökningen av Ulcerös Kolit. De är de två huvudvarianterna av inflammatorisk tarmsjukdom.

Ulcerös kolit

Temanummer av Läkartidningen

Ett par intressanta artiklar ur temanumret:

Tidigare rariteter, nu folksjukdomar

IBD [infl. tarmsjd.] ökar starkt – ännu oklart varför. Ur artikeln:

Varför inflammatorisk tarmsjukdom har ökat är oklart. Orsaken till IBD är fortfarande okänd. Troligtvis är den multifaktoriell
med en kombination av immunologiska, mikrobiella och yttre faktorer, som bidrar till sjukdomsuppkomst hos en predisponerad individ.

Förändrade miljöfaktorer kan ha bidragit till det förändrade epidemiologiska mönstret över tid. En möjlig orsak som föreslagits är den s k hygienhypotesen [11]. Med förbättrade sanitära förhållanden och minskad exponering för bakterier i barndomen skulle risken för att senare insjukna i inflammatorisk tarmsjukdom öka.

Varför?

Man vet alltså inte orsaken, trots den extremt kraftiga ökningen. Hygienhypotesen kan låta tänkbar, men jag köper den inte. Har vi verkligen blivit så extremt mycket renligare sedan 1960-talet? Och i så fall: ger renlighet verkligen sjukdom?

Omega-6

Jag spekulerar hellre om Omega-6. Stora mängder Omega-6 blir ökade mängder inflammatoriska ämnen i kroppen. Omega-6 kommer mest från växtoljor. De började vi äta i större mängd en bit in på 1900-talet, och mängderna har snabbt ökat. Den kraftiga ökningen av Omega-6 i vår mat kan ha följt ökningen av inflammatorisk tarmsjukdom ganska väl tror jag.

Omega6

Tidigare härdades växtoljor till margariner. Då fick man transfett, men Omega-6 fettet försvann. Numera, sedan ett eller två decennium, tillverkas margarin via omestring. Då slipper man transfett. Men allt Omega-6 blir kvar istället.

Skräcken för mättat fett har sedan gjort att vi ätit än mer Omega-6 (fleromättat) fett.

En ny observationsstudie visade att personer som ätit mycket Omega-6 har mer Ulcerös Kolit. Tillskott av Omega-3 som har delvis motsatt verkan har i studier ofta gett viss lindring av inflammatorisk tarmsjukdom.

Hur låter teorin tycker du?

Vad säger du som har provat?

En intressant iaktagelse är att många som provat LCHF-kost tycker sig ha blivit bättre (eller bra), efter att tidigare ha haft inflammatorisk tarmsjukdom. Inte alla såklart, men ändå! Vid LCHF-kost äter man mindre lightprodukter, margarin och växtoljor. Det ger mindre Omega-6.

Har du inflammatorisk tarmsjukdom? Har du provat LCHF / minskat Omega-6 intag? Hur gick det för dig?

Ulcerös Kolit


Crohns sjukdom

Mer

Mer om omega 3

Hur botar man inflammatoriska sjukdomar?

Smör och fisk mot allergier?

Svår tarmsjukdom av margarin?

Ger margarin astma hos barn?

Lågkolhydratkost / LCHF för nybörjare

 

1 2 3

114 Kommentarer

  1. Ninnan, ris ska visst vara bland de snälla stärkelsekällorna (nej, jag har inte källa, men jag har sett det här och där). Om du är ute efter mjöl med så lite dåliga effekter som möjligt kunde kanske rismjöl vara värt att testa. Det har jag tänkt göra själv, men det har inte blivit av. Friggs har, fast jag vet inte om var det kommer ifrån (arsenikvarning på mycket från Asien), men det är ju så små mängder man skulle använda ändå.
  2. Lena
    Uppskattade era tips. Tack!
  3. Tack för tipsen.
    Kan tänka mig blanda upp bovetet med kokt ris för att få ned kolh.
    Jag får provbaka.
  4. Jag tittade på rismjöl på fineli.fi. Det innehåller 87%kolhydrater, så om det är bättre än bovete vet jag inte.
  5. Men kokt långkornigt ris 25% efter vad jag läst. Bovete suger också åt sig väldigt mycket vatten, därför blir det inte så mycket kolh. per "brödbit".
    Jag väger bovetet torrt och sedan räknar jag ut kolh./skiva.
  6. Det är inte p.g.a. mindre kolhydrater det anses bättre utan för att det inte innehåller nåt i övrigt som kan vara direkt skadligt. Vad kolhydraterna gäller är det väl stärkelse som stärkelse, ovasett källa. Allt mjöl innehåller väl 70-75 % kh.

    Jag kanske missuppfattade din fråga Ninnan. Var det kolhydraterna du undrade över?

  7. Jag undrade över om det fanns "värstingar" bland kolh. tex gluten, när det gäller inflammationer.
    Jag bara tror, men vet inte, att ris och bovete är skonsammare.
    Det är mitt frukostbröd till kokta ägg som är viktigt. Har ätit bovetebröd -bakar själv-i ett halvår och tycker jag mår bra av det.
    Men jag vill hålla inflammationer nere.
    Sen kan man tycka att en brödbit skulle vara så viktig.. men det är den.
  8. Ja men då var jag inte helt ute och cyklade ivf. Gör du vanligt bröd eller är det nån slags surre med bara lite mjöl i?
  9. Jag kokar upp krossat bovete, vatten, smör och salt. Låter det stå och svälla under natten.
    Dagen efter rör jag ner ägg, klickar ut till platta bröd.
    260 gr. i 20 min. Fryser, tar upp ett varje morgon, mickrar och smör och pålägg; riktigt krispigt med tuggmotstånd.
    Kan mycket väl tänka mej att dryga ut det med kokt ris för mindre kolh.
    Tänker jag efter riktigt ordentlig skulle jag också kunna dryga ut det med kokt potatis.
  10. Låter farligt gott. Testa om det funkar med potatis, det borde ju bli minst kolhydrater
  11. Pegasus
    Jag är övertygad om att tarmsjukdomsökningen är beroende av den ökade vaccineringen i västvärlden! Har aldrig haft problem med magen innan jag tog Pandemrix!
  12. Pegasus
    http://www.ihe.se/getfile.aspx?id=1123

    Ökningen av mag och tarmsjukdomar kan man lätt som lekman sammankoppla med de mest intensiva perioderna av vaccination om man tittar på olika rapporter som ex denna.
    70-80 talet ökade vaccineringen för att sedan minska..
    Kan vara värt att studera,men ingen tycks ha sett sambandet.

  13. Magnus
    Ang veg oljor och Omega-6. Vad är bäst att använda när man gör tex majonnäs eller dressingar där inte olivolja passar? Kallpressad raps ger ju en ganska kraftig bismak, god förvisso men kanske inte just i majonnäs.
  14. Mia-Marie
    Hej undrade kring detta med för oljor, hur är det då med tex. sesamfrön, chiafrön, loppfrön osv.??? Om man då är allergisk mot mjölk (proteiner) alltså smör, använder kokosolja/fett just nu men har haft olivolja (raffinerad för minskad allergisk risk) som näsolja - för dyrt att köpa nosoli med sesamolja på apoteket =) så jag har egna refill bara näs spray flaskor och har olivolja - vad kan man ha för olja annars, skulle rapsolja vara bättre eller sämre? (raffinerad då det är mindre risk för allergi enligt internet =) då kallpressad kan framkalla allergi, i näsan nu då)

    Tänker om det finns andra alternativ av olja att ha i min hemma gjorda näs spray olja???

1 2 3

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg