
97 kommentarer till “”Drick dig inte fet””
Kommentarssida: 1 2 - 1
Stig Hastrup skriver:
november 5, 2009 klockan 17:32Jag har en bra sida om mjölks goda egenskaper:
http://stighastrup.dinstudio.se/text1_2.htmlOch energidryck:
http://stighastrup.dinstudio.se/text1_18.html - 2
Linda skriver:
november 5, 2009 klockan 17:58Undrar om vi får se en liknande kampanj här snart? Vore bra! Det dricks enorma mängder läk och juice här! Och även om i stort sett alla vet att läsk är onyttigt, så är motsvarande mängd människor lika övertygade om att juice är enormt nyttigt...
- 4
Trollpyret skriver:
november 5, 2009 klockan 19:09På tal om USA: Oprah har en "battle of the diet plans" (Low Carb, Low Fat, Zone, Mediterranean och Ornish). Gissa vilken som vann i slutänden? Just det...
- 5
Trance skriver:
november 5, 2009 klockan 19:12120 barn som fått svara på vad de åt de senaste 24 timmarna...
- 6
KL skriver:
november 5, 2009 klockan 19:22Erik W; Det finns någon typ as sökfunktion högst upp på sidan. Dock verkar den inte söka i kommentarer. Om du vill kan du använda google for att söka på kostdoktorn
Skriv detta i googls sökfält:site:www.kostdoktorn.se "vad det är du vill söka på"
- 7
Tomtefar skriver:
november 5, 2009 klockan 20:03Är det ngn mer än jag som i den bilden ser den mest extrema omskärelsen av manliga genitalier, eller är det bara jag som har en frjortis fantasi?
. Ser ut som lite väl stora kulor och litet ollon dock... - 8
Dotto skriver:
november 5, 2009 klockan 20:12Många diabetiker vet att mjölk ett mycket effektivt sätt att snabbt få upp sockernivån i blodet när man har tagit för mycket insulin. Även fet mjölk fungerar, vet jag av egen erfarenhet. Jag tycker generellt sätt att man inte har förstått mjölkens negativa roll när det gäller LCHF kost. Detta gäller även den feta mjölken.
- 9
Erik E skriver:
november 5, 2009 klockan 20:17...
- 10
Kristina skriver:
november 5, 2009 klockan 20:33Low Carb i Oprahs studie som länkas till ovan presenteras så här:
Thirty percent of your calories will come from protein, 50 percent from fat, and about 20 percent from carbs, especially good ones like veggies and fruit.
Min reaktion kom naturligtvis på att de 20 % kolhydrater jag skall äta skall vara "goda som i grönsaker och frukt"... Men jag undrar över hur de olika procentsatserna kan överföras till de energiprocent vi brukar tala om... Någon som kan förklara (eller är det bara jag som är dum=))
- 11
Trancig skriver:
november 5, 2009 klockan 23:16Doc: Kan du visa på 10 vetenskapliga studier som ger ett entydigt stöd för att det är farligt att dricka lättmjölk (gärna med dödlighet i procent).
Vidare undrar jag om du kan ta fram någon jättevetanskaplig studie som säger att det INTE är farligt med cyanid i mjölken. Om du inte kan hitta några sådana bevis tycker jag att det vore en jättebra tillsats! (kan även tillämpas för margarin).
Eller vad säger du Trance? Så måste det väl vara?
- 12
Dennis skriver:
november 6, 2009 klockan 9:02#11 gav mig ett jädra gott skratt
- 13
Andreas skriver:
november 6, 2009 klockan 9:22Dotto - Nja, så högt GI har inte mjölk och det funkar inte alls lika bra som hallonbåtar för att höja blodsockret snabbt.
Standardmjölk ligger väl runt 40 i GI om jag inte minns fel. Inte så bra att komma ur hypoglykemi alltså....Och jodå, jag har provat mjölk vid känningar. Funkar inte så bra....
- 14
Omega-3 Bloggen skriver:
november 6, 2009 klockan 9:52"Lättmjölk är mer lik läsk"?
Med den typen av på face value nästintill absurda, men framförallt onyanserade uttalanden är det inte konstigt att många har svårt att ta lchf-anhängare på allvar. Lite som Annikas konstiga uttalanden om svininfluensan. Det kanske är "preaching to the choir" bland lchf-fundamentalister, men det stjälper lchf-rörelsen mer än det hjälper.Jag säger inte att jag inte håller med. Jag säger bara att genom att uttrycka sig på ett onyanserat sätt riskerar man att stöta bort betydligt fler än man vinner.
Andreas, du skriver en bra blogg. Men med lite mer nyansering tror jag verkligen du skulle kunna ändra fler människors beteende.
Hälsningar,
Björn - 15
Trance skriver:
november 6, 2009 klockan 10:53"Tranciq":
Nej, självklart behövs inga studier. Jag anser det är helt rimligt att Doc går på magkänsla här och drar slutsatsen han gör. Det är trots allt en korrelationsstudie som frågat 120 barn vad de åt de senaste 24 timmarna.
Jag tycker i och för sig vi borde kanske dra några slutsatser om insulin också. Lättmjölk är dåligt för insulin på något sätt garanterat. Det minskade fettet gör att man kommer över en gräns som gör man måste äta och dricka mer på grund av...insulinet. Insulinfetmasockerlättmjölken är förmodligen en stor bov i dramat och skulle man byta ut den mot gammal hederlig homogeniserad pastöriserad fullfet mjölk så skulle våra barn inte vara så sjuka och autism-graden skulle förmodligen sjunka rätt rejält också!
Så till skillnad från de enorma korrelationsstudier som eventuellt visar på mättats fetts farlighet så är den väldigt lilla begränsade korrelationsstudie en knivskarp observation av verkligheten. Att författarna själva inte är modiga att dra denna slutsatsen om dödslättmjölk är förmodligen bara för de är fega och rädda för etablissemanget.
- 16
Dotto skriver:
november 6, 2009 klockan 11:04Andreas:
Testade själv. 150 ml standardmjölk i en 90 kg kropp gav följande värden
Min. mmol/L
0 5,3
5 5,2
10 6,0
15 6,4
20 6,5
25 6,5Dvs en relativt snabb stegring på 1,3 mmol/L på en fullvuxen man med ett litet glas mjölk. Frågan är vad det gör på ett barn.
Som sagt; Jag är skeptisk till mjölk som dryck i LCHF sammanhang. Det är för sött. - 17
Joel skriver:
november 6, 2009 klockan 11:11Hur är det med grädde?
- 18
Dennis skriver:
november 6, 2009 klockan 11:40#15 Trance det första vettiga inlägget från dig! Håller med till fullo!
Skönt att du äntligen börjar se saker för vad de är..
- 21
Dotto skriver:
november 6, 2009 klockan 12:12Både lättmjölk och standardmjölk innehåller 5% socker. Vari ligger skillnaden?
Standardmjölk
http://www3.arla.se/Default____17767.aspx?SelectedMenuItem=17405Lättmjölk
http://www3.arla.se/Default____17767.aspx?SelectedMenuItem=17283 - 22
LenaKa skriver:
november 6, 2009 klockan 12:24Jag är så lyckligt lottad att jag kan köpa mjölk direkt från bonden. Men jag dricker inte ofta mängder utan använder mest i kaffe och te.
- 23
A F skriver:
november 6, 2009 klockan 12:25Dotto,
Energifördelningen. Nu är det här finsk mjölk, med andra procentsatser
3,5% mjölk, 49 E% fett, 31 E% kolhydrater
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=689&lang=sv1% mjölk, 21 E% fett, 46 E% kolhydrater
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=627&lang=svMen jag tror att laktos är relativt harmlöst. Fruktosen är nog den viktigaste anledningen till att läsk/ juice är så dåligt. Men om man ska dricka mjölk är det ju synd att ta bort mjölkfettet med CLA och annat som tycks vara så väldigt nyttigt för oss.
- 24
Mikael Jansson skriver:
november 6, 2009 klockan 12:40Är inte problemet insulinsvaret på mjölk? Vassleprotein höjer både glukagon och insulin, men hos en diabetiker endast glukagon, vilket leder till en högre blodsockerhöjning än vad enbart kolhydraterna ger.
- 25
Dotto skriver:
november 6, 2009 klockan 12:46A F:
Vill man ha mjölkfett (och det vill man ju) kan man notera att 1 dl mjölk motsvarar 8 g smör energimässigt.
Dricker du en dl mjölk får du i dig 5 g socker äter du smör med samma energi får du i dig 0,04 g socker.Hur som helst så vill jag poängtera att dricker man mjölk oavsett om det är lätt eller standard får man i sig socker med påföljande insulinpåslag.
- 26
KickAnn skriver:
november 6, 2009 klockan 13:17A F, Dotto eller någon annan som vet:
Får man olika eller samma insulinpåslag av de 5 grammen socker i 1 dl lättmjölk resp standardmjölk?
- 27
Lisa skriver:
november 6, 2009 klockan 14:24Doc varför är det "tyvärr" att rekommendera vatten? Dricker alltid vanligt vatten till mat. I kaffe har jag vispgräddde. Vanlig mjölk dricer jag aldrig.
- 28
Dennis skriver:
november 6, 2009 klockan 14:35#27 lisa
Det är nog lättmjölken Doc syftar på. Vatten och mineralvatten är utmärkta törstsläckare utan kolhydrater.
- 29
Andreas skriver:
november 6, 2009 klockan 14:43Dotto -> och jämfört med samma mängde kollisar i vitt bröd får du vad för blodsockerkurva? Fastande mage också? Jag själv märker enorm skillnad på mjölk och tex vitt bröd. Igår drack jag tex gammaldags mjölk (tack Arla för att den finns igen så jag var ju tvungen å köpa å testa) och hade i stort sett ingen blodsockerhöjning alls på 2 timmar. (väger 75 pannor och typ 1) Att ynka 7g kollisar skulle påverka ditt blodsocker så mycket låter väl häftigt. har du typ2?
Som jag sade ovan. Mjölk fungerar inte i hypoglykemi för mig som typ etta. Det gör däremot söt läsk. Enorm skillnad för övrigt. Mjölk är för övrigt inget jag hört talas som används för att komma ur djupa känningar pga dess snabba blodsockerhöjande egenskaper hos diabetiker. För lågt GI för att sätta snurr på kroppen helt enkelt.
- 30
KickAnn skriver:
november 6, 2009 klockan 15:00Komplement till vanligt vatten eller mineralvatten som kan vara värt att påminna om:
Skiva en tvättad kravcitron i en tillbringare med vatten. När vattnet är slut är det bara att fylla på nytt igen, ger god smak och håller upp till en vecka i kylen.
Gott och mycket törstsläckande!
- 31
Jessica skriver:
november 6, 2009 klockan 15:07Fråga om mjölk: Mjölken vi dricker hos oss är pastöriserad, men inte homogeniserad (så grädden flyter upp). Jag, personligen, får ont i magen av homogeniserad mjölk, men inte av den ohomogeniserade och jag förstår inte varför.
De egenskaper som ger gaser borde väl finnas i båda, vare sig man homogeniserat den eller inte?
- 33
Dotto skriver:
november 6, 2009 klockan 18:29Andreas:
Jag har diabetes typ 1. Mjölk rekommenderades på sjukhuset. Dessutom har jag en bekant (typ 1) som dricker mjölk när blodsockret måste upp, och det funkar. Siffrorna jag angav mätte jag upp i förmiddags, en ganska typisk mjölkstegring. Bröd har jag inte testat.Det är ganska vanligt att man som vuxen har nedsatt eller saknar förmågan att spjälka mjölksocker om man saknar vissa nordiska eller afrikanska gener. Det är kanske där skillnaden ligger.
Men för barn och nordbor så är mjölk lite drygt hälften så sött som läsk eller juice, vilket är illa det.
- 34
Nicklas @ Träningslära skriver:
november 6, 2009 klockan 19:26KickAnn #26:
Du skrev följande:
"Får man olika eller samma insulinpåslag av de 5 grammen socker i 1 dl lättmjölk resp standardmjölk?"
Jag kan tänka mig att insulinpåslaget från lättmjölken är marginellt högre. Lite högre GI helt enkelt. Men den stora insulinfaktorn är som sagt proteinet så både den feta och lätta mjölken ger stor insulinutsöndring. Insulinutsöndringen från mjölk är hög och är alltså p.g.a. av vassleproteinet framför allt.
- 35
Mikael Jansson skriver:
november 6, 2009 klockan 19:35... och ändå består komjölkprotein bara till 20% av vassleprotein, resten kasein.
Men även det långsamma(?) proteinet kasein ger högt insulininsöndring: ost har index ~100 där kött har 50 och ägg 20.
- 36
Nicklas @ Träningslära skriver:
november 6, 2009 klockan 19:46Mikael:
Japp du har helt rätt. Och kasein ger dessutom mycket mer påslag av IGF-1 vilket ju förefaller ha sina negativa hälsokonsekvenser enligt massor av forskning.
- 37
Mikael Jansson skriver:
november 6, 2009 klockan 19:48Negativa hälsokonsekvenser, som mer muskelmassa?
(jo, IGF-1 är ett ganska trubbigt hormon)
- 38
Nicklas @ Träningslära skriver:
november 6, 2009 klockan 20:02Mer muskelmassa ÄR förvisso en faktor som ur flera aspekter kananses negativt. Om man är frisk och inte har någon skada eller funktionshinder t.ex. så är antagligen varje extra gram muskler på kroppen bara onödig vikt och onödigt med celler som skall försörjas.
Lågkalorihypotesen du vet.
- 39
molle skriver:
november 7, 2009 klockan 1:41Ett vettigt inlägg från Trance, säger du? (Dennis #18).
Det kan inte vara möjligt. Jag tror han är 100% ironisk.
- 40
kalle skriver:
november 7, 2009 klockan 11:18#38, du skojar va?
- 41
Nicklas @ Träningslära skriver:
november 7, 2009 klockan 13:29Varför skulle jag det? En större och tyngre kropp har inga hälsofördelar i sig.
- 42
Colldén skriver:
november 7, 2009 klockan 13:57Nicklas
Har du läst någonting av Diana Schwarzbein (endokrinolog som har skrivit mycket om den hormonella grunden för hälsa och viktreglering)? Hon har en ganska intressant teori som går tvärt emot den vanliga idén om att man ska väga och äta så lite som möjligt för att hålla sig frisk/glad/snygg.
Finns en intervju här:
http://thetotaltoner.com/sprinciple.wmv - 43
Nicklas @ Träningslära skriver:
november 7, 2009 klockan 14:01Colldén:
Nej henne känner jag inte till. Jag har inte tid just nu på sekunden men jag ska kolla upp det. Alltid intressant med olika infallsvinklar. Tack för länken, jag återkommer.
- 44
Mikael Jansson skriver:
november 7, 2009 klockan 15:17Första fem minuterna: "No carbohydrates and your system breaks down" ... "My diet is in the middle, which is the best!" ... "I have written books with my own crossfit exercise program, cookbook," ... "Also, you want HRT, if you need that is important."
Ptja... Det kanske blir bättre senare.
- 45
kalle skriver:
november 7, 2009 klockan 15:23Muskler är inte tungt att "bära" runt på utan det är fettet som är det.
Med muskler så undviker man bl.a. belastningsskador, man påfrestar inte leder ligament etc. De extra celler som måste försörjas kräver inte så mycket. Däremot krävs det kontinuerlig träning för att upprätthålla dessa. - 46
Nicklas @ Träningslära skriver:
november 7, 2009 klockan 15:27kalle:
Inget du skriver där mptsäger ju vad jag skrev från början. Min poängh var ju att om kroppen redan är stark och frisk, inga problem med leder, knän etc. så gör extra muskelmassa för muskelmassans skull ingen nytta.
När har jag sagt att styrka och funktionell kropp är negativt?
- 47
kalle skriver:
november 7, 2009 klockan 15:33Ok, jag förstog det inte så, my bad.
- 48
Mikael Jansson skriver:
november 7, 2009 klockan 15:49Jisses vad mycket trams. Hoppa över frukost i 30 år så får du diabetes, insulin är kroppens bygghormon (med låga basnivåer blir du deprimerad, bygger inte upp kroppen), m.m.
Associationsstudier och föråldrad kunskap.
- 49
Colldén skriver:
november 7, 2009 klockan 16:26Idéerna bygger snarare på grundläggande endokrinologi och fysiologi. Sen visar väl extremfallet diabetes typ 1 att för låga insulinnivåer definitivt kan vara nedbrytande, eller? Det är inte direkt så att evolutionen utvecklade insulin för att jävlas med oss.
Angående saker som att oregelbundna matvanor under 30 år skulle öka risken för diabetes känner jag inte till några bevis varken för eller emot. Känns inte som det lättaste att studera med någon säkerhet, men jag ser inte varför det skulle vara otänkbart.
- 50
Mikael Jansson skriver:
november 7, 2009 klockan 16:40Total avsaknad (0) är verkligen inte samma sak som fastevärden (~5). Insulinnivån höjs dessutom av aminosyror, dvs protein. Dålig jämförelse.
Skippa frukost är ingen oregelbunden matvana. Vad är det för fel med att inta ditt första mål mat vid lunch?
Mycket dravel från hennes sida.
Kommentarssida: 1 2







