DN: Svenskarna sviker nyckelhålsmaten

DN-Nyckelhål

Det tog inte lång tid innan bluffen blev synad.

Livsmedelsverkets stort uppblåsta påstående om att bara 3 procent svenskar tror att fetare mat är bra (verklig siffra: 32 procent), och att de själva fortfarande åtnjuter stort förtroende hos allmänheten, punkteras med besked av DN idag.

Lightprodukter är ute

DN: Nyckelhålet lockar färre

Livsmedelsverkets märke för näringsriktig mat står inte längre högt i kurs…

Enligt nya siffror från undersökningsföretaget Nielsen sålde Arla cirka 9 procent mindre lättmjölk och hela 18 procent mindre minimjölk under förra året. Livsmedelsverkets rekommendation för fullt friska människor är lättmjölk från två års ålder. Försäljningen av lättmargarin har mer än halverats på fyra år.

DN: Nu köper vi mer fet mat

– Det här är både en effekt av LCHF och en rädsla för tillsatser. Människor vill ha naturlig mat, säger Christina Karlsson, dietist och hälsoansvarig på livsmedelskoncernen Ica.

Enligt Lantmännens senaste kvartalsrapport uppger 20 procent av svenskarna att de anpassat sin kost enligt LCHF-dieten. Det har gett en tydlig effekt på konsumtionen av pasta och vitt mjöl.

– Förra året gick branschens försäljningsvolym av vitt mjöl och mjölblandningar ned 5 procent. Det är en kraftig nedgång på bara ett år för en basvara som mjöl…

Även TV4 tog upp reportaget i morgonnyheterna.

Skiftande budskap från Livsmedelsverket?

”Livsmedelsverket och dietister” varnar enligt dagens DN att ”20 års folkhälsoarbete kan vara förgäves”. Men DN:s reporter är inte imponerad. I tidningen (sid 22) skriver man att det vetenskapliga stödet för Livsmedelsverkets fettsnåla kostråd är svagt:

Flera stora välgjorda studier visar att andelen fett i kosten saknar betydelse för både övervikt och sjukdom.

Detsamma gäller det mättade fettet från mejerivaror. Människor som dricker mjölk, har grädde i såsen och smör på mackan är lika friska som andra.

De möjligen tvära kasten i uttalandena från Livsmedelsverket tas upp på Per Wikholms blogg idag:

För övrigt är det ju fascinerande att Livsmedelsverket för inte så många dagar sedan hävdade att intresset för LCHF var betydligt överdrivet och att bara 3 % följade dieten och att samtidigt förtroendet för Livsmedelsverket och dess kostråd var starkt. Nu gör Livsmedelsverket en juholtare och säger att förtroendet för deras kostråd är i fritt fall. Hur ser mediastrategin ut på verket ifråga?

Det är oklart vem DN:s citat om ”20 års folkhälsoarbete” egentligen kommer ifrån. Kanske är det bara en journalistisk tolkning.

Någon journalist borde fråga ansvariga på Livsmedelsverket rakt ut om de nu två veckor senare fortfarande vill påstå att ”få svenskar tror på fettdieter”. Svaret vore intressant.

Äldre inlägg