Dietist upptäcker LCHF!

Före och efter

Före och efter

En del dietister får värdefulla insikter om LCHF under sin utbildning!

Jag fick ett mejl från Jane Britton i Australien, läsare av min engelska blogg. Hon kämpade i många år för att gå ner i vikt genom lågkaloriedieter.

Här är vad hon upptäckte när hon bestämde sig för att plugga till dietist och snart insåg vad läroboken i biokemi hade att säga om vad som orsakar fettinlagring. Mejlet översatt till svenska:

Mejlet

Hej,

Jag vill berätta min historia:

Jag var en väldigt mager tonåring, gifte mig tidigt och fick tre barn under en period av 15 år och varje gång blev jag lite tjockare. Jag är 173 cm lång och när jag var som tyngst vägde jag kanske runt 80 kg. Min mamma var föreläsare hos Viktväktarna (fast hon var överviktig) och svälte sig själv med strikta lågkaloridieter, som Jenny Craig. När jag började få viktproblem tog jag till samma dieter för att försöka bli ”smal” som jag hade varit på gymnasiet. Jag promenerade till och med raskt en timme varje dag och började på gym. Inget fick vikten lägre än 75 kg och kilona kom alltid tillbaka så fort jag gav upp, vilket var ofta.

När jag var 25 var jag på antidepressiva läkemedel för ryggproblem som orsakade rastlösa-ben-syndromet, kroniska bihåleproblem och mådde i allmänhet väldigt dåligt. Jag fick gallblåsan bortopererad och var chockerad över storleken på stenarna eftersom jag ju åt så fettsnålt. Jag trodde att fettrik kost orsakade gallstenar! Jag hade alltid förstoppning och oroade mig för om jag skulle få tarmcancer som min mamma.

Jag var 37 år när mitt äktenskap tog slut och jag bestämde mig för att plugga på universitetet och få en utbildning. Jag pluggade till dietist eftersom jag visste att Australien blev tjockare för varje år, så jag skulle vara garanterad jobb. Jag trodde också att denna kunskap skulle lösa mina kostproblem för alltid… för visst är ALLA dietister smala?

Första året inkluderade biokemi, vilket i princip är läran om hur kolhydrater, fett och protein omsätts. Nå, det tog bara en titt i min lärobok för att jag skulle inse vad som orsakar fettinlagring. (Kolhydrater!). Jag slutade genast äta kolhydrater förutom de som finns i grönsaker. Jag skar till och med ner på frukt, vilket jag ändå inte tyckte så mycket om, och bara hade ätit pga att det var fettsnålt. Jag höll kolhydraterna runt 50 g per dag. Jag motionerade inte pga min onda rygg. Jag googlade ”hur många kolhydrater i…” och om jag trodde att något skulle ta mig över gränsen 50 g per dag, undvek jag det.

Jag gick ner 34 kg på mindre än 5 månader. Viktnedgången var fin men andra aspekter var också fantastiska:

  • Hår och naglar växte märkbart. Jag har långa, fina, naturliga naglar och min frissör ville veta vad som hade ändrats, eftersom man såg en linje i håret.
  • Min rygg slutade värka och jag slutade ta mediciner mot nervsmärtan. INGA fler dyra besök hos kiropraktorn!
  • Mina rastlösa-ben-problem försvann. Detta är en av de saker som först kommer tillbaka om jag ”fuskar”.
  • Jag vet inte om det har något samband, men jag behöver nu svagare glasögon för första gången på 10 år.
  • Jag får inte längre urinvägsinfektioner.
  • Jag tar inte längre antidepressiva.
  • Nu tycker jag faktiskt om att vara fysiskt aktiv. Jag har ett par Vibram-skor och tycker om att springa snabbt.
  • Min kroniska förstoppning är BORTA.
  • Min bihåleinflammation har inte kommit tillbaka, men om jag fuskar kan jag känna ”något”.
  • Jag märker att min mentala skärpa förbättras när jag fastar (jag fastar nu när jag har tentamen).

Det enda jag har ändrat sen jag började med lågkolhydratkost är att jag har ökat mitt fettintag. Jag fann att det enda sättet att gå ner de sista kilona var att öka på fettet.

Om du kämpar med hälso- och/eller viktproblem rekommenderar jag LCHF. Jag har hållit på i tre år nu och kommer aldrig att gå tillbaka till att äta spannmål och socker igen.

Hälsningar,

Jane Britton

Kommentar

Grattis till hälsovinster och viktnedgång, Jane!

Mer

LCHF för nybörjare

Tips för att gå ner i vikt

Över 250 tidigare framgångshistorier

Måste dietister tro på Livsmedelsverket?

Militanta dietister vill ha tvång på lättprodukter

Dietist: LCHF kan vara den bästa dieten

PS

Har du en framgångshistoria du vill dela med dig av här på bloggen? Skicka den (gärna med bild) till andreas@kostdoktorn.se. Berätta om det är ok att publicera namn och bild eller om du vill vara anonym.

 

29 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Jaa menee
    Om nu Jane insåg efter bara en glimt i läroboken vad som orsaker fettinlagring. Varför ser andra dietister inte samma sak?
    De läser vad som sker i kroppen teoretiskt men använder det inte i praktiken men det kanske är på grund av världsbilden av fett som livsfarligt.
    Tur att det finns de som Jane som läser och förstår sammanhanget och sedan använder sina kunskaper i praktiken, och se vilka fantastiska hälsofördelar Jane vunnit på sin insikt.
    Lite kul att hon tog upp sin överviktiga mor som föreläsare för viktväktarna.
    Svar: #4
    Läs vidare →
  2. Birgitta Höglunds Paleo
    Hade många liknande besvär som Jane innan LCHF, det känns bra att läsa om fler som upplevt samma sorts förbättringar på den nya tidens Hälsokost.

    Tror att många nu börjar förstå att det här är inte bara ett sätt att gå ner i vikt utan också en väg till att kunna leva ett riktigt gott! liv med färre hälsoproblem 🙂

    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Birgitta Höglunds Paleo
    Hade många liknande besvär som Jane innan LCHF, det känns bra att läsa om fler som upplevt samma sorts förbättringar på den nya tidens Hälsokost.

    Tror att många nu börjar förstå att det här är inte bara ett sätt att gå ner i vikt utan också en väg till att kunna leva ett riktigt gott! liv med färre hälsoproblem 🙂

  2. Jaa menee
    Om nu Jane insåg efter bara en glimt i läroboken vad som orsaker fettinlagring. Varför ser andra dietister inte samma sak?
    De läser vad som sker i kroppen teoretiskt men använder det inte i praktiken men det kanske är på grund av världsbilden av fett som livsfarligt.
    Tur att det finns de som Jane som läser och förstår sammanhanget och sedan använder sina kunskaper i praktiken, och se vilka fantastiska hälsofördelar Jane vunnit på sin insikt.
    Lite kul att hon tog upp sin överviktiga mor som föreläsare för viktväktarna.
    Svar: #4
  3. marimu
    Om hon vägde 80 kg som mest och gått ner 34 kg? Jag får inte det att stämma! Hon ser inte ut att väga runt 46 kg till 173 cm.
    Svar: #6, #8
  4. Annelie
    Kanske svenska utbildningen inte innefattar böcker i biokemi?
    Svar: #5, #9
  5. Ari
    Eller inga böcker alls.
  6. Jag har emejlat henne för att fråga om någon siffra blev fel.
  7. hejafbk
    lite konstigt med vikten som det står i en annan kommentar .
    Angående synförändringen så är det så om man är närsynt så kan detta minska när man blir äldre, vet inte om det gäller alla men jag har fått ändra till lägre styrka och den förändringen började innan jag övergick till LCHF. Gäller tyvärr inte styrkan på läsglasögon.
    Härligt att läsa om alla positiva "placeboeffekter" man får av att utesluta kolhydrater 🙂
    måste för egen del kanske öka på fettintaget för att ta bort de sista kilona som jag vill få bort - alternativt får jag vara nöjd med de extra 7 som försvann av bara farten för ett par år sedan 🙂
  8. Maja
    Hon kanske är jättejättejättejättekort! 🙂
    Svar: #10
  9. Jaa menee
    Då borde dietisterna ligga före alla andra i Australien, om läroböckerna omfattar biokemi endast där, men det verkar inte så enligt Jane.
    Man förutsätter ju att biokemi ingår i läroplanen för alla dietister.
    Något för SLV att studera kanske?
  10. LenaK
    Ja, "bara" 173 cm! 😉
  11. pmg
    37 pounds (lb) motsvarar knappt 17 kg. Och om jag är rätt informerad använder man sig av pounds i Austrailien? Kanske där felet ligger. För visst verkar 34 kg vara lite väl mycket i sammanhanget.
    Svar: #13
  12. pmg
    Hade varit intressant om Jane kunde lägga till en kommentar om det bara är hon som drog denna slutsats och vad övriga kursare och lärare anser om denna tolkning. Och hur de förklarar att den inte stämmer (om så är fallet).
  13. Robert
    Tror du har helt rätt. Det har blivit en miss mellan pounds (lb) och kilogram här. På bilderna kan man se - i alla fall rent "visuellt" - att det snarare ser ut som om viktminskningen ligger kring knappa 20 kg och inte 34 kg, speciellt om man betänker att hon är 173 cm lång. Hursomhelst är det en bra bedrift av henne att ha gått ned så mycket och ännu bättre att lyckas genomskåda bluffen med lågkaloribantning.
  14. Johan
    "Nå, det tog bara en titt i min lärobok för att jag skulle inse vad som orsakar fettinlagring. (Kolhydrater!)."

    Fett lagras väl in i kroppen som fett?

  15. Lennart N.
    Fett lagras väl in i kroppen som fett?

    Fett lagras inte in som fett utan det är kolhydrater med hjälp av insulin som står för det! (Tillhör grundläggande "LCHF-kunskap" för den som är intresserad).

    Hade fett i maten lagrats in som fett i kroppen så hade jag vägt minst 200 kg vid det här laget! 🙂

    Svar: #16, #17
  16. Johan
    Ok. Tack! 🙂
  17. Beholder
    Tycker det är trevligt att du kallar det lchf kunskap då det inte verkar stämma överens med hur forskar inom fältet ser på det hela. Då framgår det att det finns vissa motstående åsikter. Titta länken för dom som vill se vad andra sidan tycker http://wholehealthsource.blogspot.se/2011/08/carbohydrate-hypothesis-...
  18. Max mustermann
    Johan: naturligtvis kan kroppen lagra fett, det vore ett synnerligen ineffektivt system annars.

    Äter du mycket fett och lite kolhydrater kommer du lagra in mer fett men också förbränna mer fett.

    Äter du mycket kolhydrater och lite fett kommer kroppen lagra in mindre fett men också förbränna mindre fett.

    För att gå ner i vikt behöver fettförbränningen vara större än fettinlagringen.

    En del (många på denna sidan) tycker ovanstående är lättare att åstadkomma med mycket fett och lite kolhydrater

    Svar: #20
  19. Bustas
    Andreas, önskar att Du "lägger Dig i" saltdebatten som pågår i media. Vad är rätt och vad är fel enligt din åsikt?
    Svar: #21
  20. Tvillingsyster
    Äter du fett blir du mätt väldigt fort och håller dig mätt länge innan du blir hungrig igen. Detta pga ingen insulinstegring i kroppen. Det är kolhydrater som får insulinet att gå upp och alltså inte fettet. När insulinet sedan går ner blir du hungrig igen. Om man äter mycket kolhydrater måste man äta 5-6 gånger dagligen för att inte behöva svälta mellan måltiderna. Äter man fett så räcker det med 3 måltider per dag.
  21. Jaa menee
    Bustas, läs rubriken "Bör du undvika SALT under sommaren?" längre ner i bloggen så ser du vad Andreas tycker om stolligheterna med mindre salt på sommaren.
  22. Theo
    Hej. Det hon skriver om rastlösa ben problem låter intressant tycker jag. Har en bror som lider väldigt mkt av detta. Någon som vet om det finns några studier på "restless legs" och lågkolhydratkost?
    Mvh Theo
  23. Max mustermann
    Tvillingsyster:
    " Om man äter mycket kolhydrater måste man äta 5-6 gånger dagligen för att inte behöva svälta mellan måltiderna."

    Vilka är "man"?
    Det där gäller verkligen inte mig.
    Jag kan faktiskt inte komma på en enda person jag känner som äter 6 gånger per dag. Dom har aldrig klagat på att de svälter.

    Svar: #24, #26
  24. Tuva
    Frukost, skithungrig innan lunch, sugen vi 3-tiden, behövde "något litet" på väg hem vid 17-tiden, kvällsmat vid 19-tiden och sugen på "något gott" vid 21-tiden.

    Det blir 5 måltider och att jag inte åt något litet innan lunch hade jag bara min fantastiska självdisciplin att tacka. 😉 Så såg det ut för mig i alla fall förr i tiden.

    Nu är det kaffe med gräddskvätt till "frukost", big ass salad med någon proteinkälla och en skvätt salladsdressing till lunch och sen kvällsmat vid 19-20-tiden. Aldrig sugen mellan målen. Var jag har lagt självdisciplinen vet jag inte för jag behöver den inte längre. 😉

    Svar: #29
  25. Max mustermann
    Tuva:
    Underbart att höra att du hittat en kost som passar dig så bra.
    Och jag är lika glad för min skull att jag inte upplever de sug som du kände trots relativt mycket kolhydrater i min kost.
  26. Tvillingsyster
    Jag räknar också fikapauserna som måltider. Jag äter riktig mat på morgon och eftermiddag samt har fikapaus mitt på dan.
  27. Jerry
    Käkar också "mycket" kolhydrater, men inte lite fett eller lite protein heller. Fläskar på rätt bra. Håller mig borta från socker, undantag lite mörk choklad ibland, lite läsk (ett glas) och lite chips kanske 1 gång månaden. Äter främst whole foods, utemat 1-3 ggr i månaden, mycket sallad, frukt, kål, groddar, nötter, lite gluten, ingen mjölk, inga snabba kolisar, ingen pasta, knappt något vitt bröd osv . Äter i alla fall väldigt "rent" och har koll över vad som ingår, mycket variation, mäter inte något, eller försöker hålla någon diet utöver att det är veganskt. Kan säga att jag då äter i snitt 3 ggr om dagen, ibland 4 ggr (har lite långa dygn ibland). Håller mig mätt utan problem och tar aldrig mellanmål eller fika, eller känner sug av det, inte ens frukt, utan det har jag i mat.

    Med detta vill jag mest ha sagt att jag tycker bilden som målas upp här överlag är överdriven, men självklart individuellt sann. Har åtminstone väldigt svårt att se att många skulle överäta på en sådan kost jag håller (med eller utan viss mängd djur då). Den är ju lite åt paleo hållet, med måltidsfokus på grönsaker och sen kommer annat därefter för att fylla upp vad som behövs.

    De mer tydliga kolhydratskällor jag äter är rotsaker (potatis, m.m), råris, quinoa samt mörkt rågbröd. Kosten har växt fram med tiden efter vad som kännts bra och om något så har det väll varit intresse/fokus på att äta saker med mycket näring, rent, samt att det ska vara mättande som varit ledstjärnor. Efterhand har automatiskt "dåliga" saker varit mer och mer oaptitliga/ointressanta och man mer tydligt känner av det när man äter skräp. Detta tror jag beror på mycket grönt, grönsaker och frukt och att det är så oprocessat.

    tldr; äter "ren" mat, whole foods, veganskt, utan kolhydrats/fett/protein-restriktioner och håller mig mätt utan sug på 3 mål mat om dagen, så tycker bilden som ofta målas upp är överdriven.

  28. Sussi
    Finns det någon som känner till en lchf-"vänlig" läkare och diabetes sköterska i Boråstrakten?
  29. Svampodlaren
    Var jag har lagt självdisciplinen vet jag inte för jag behöver den inte längre.

    Jag skulle vilja kalla det för att du äter som en ansvarstagande vuxen.

up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av