Nyheter

De tre bästa sätten att förbättra din hälsa

Aseem_Malhotra-1600×900

Jag lyssnade nyligen på en amerikansk komiker som i en sketch gav råd till en man som nyligen blivit lämnad av sin flickvän. “Låt henne gå, hon är inte värd det”, sa hon. Det var en sak komikern sa som slog an en sträng inombords. “Det finns bara två platser på den här jorden där du kan få ro. Din grav och din boning.” Om du inte kan få ro i din boning – ”då är det någonting som är fel”.

Och hon har rätt. Det är inte bara beslutet om vem som ska bli din livspartner som påverkar din känsla av välmående, utan också vännerna du omger dig med, maten du fyller ditt kylskåp med, till och med hur mycket du sover spelar stor roll för din hälsa. Och din ”boning” är inte byggnaden du bor i – det är kroppen som du också bebor.

För ett par veckor sedan skrev undertecknad och två eminenta kardiologer en ledare i the British Journal of Sports Medicine. Vi efterlyste en total omsvängning från besattheten i att sänka kolesterolnivåer genom läkemedel och kostomläggning (vilket har varit ett misslyckat experiment när det gäller att minska den globala pandemin av hjärtsjukdom).

Istället föreslår vi fokus på ett antal livsstilsfaktorer för att bekämpa hjärtsjukdom och förlänga livet. Här är mina tre bästa tips på hur du gör din ”boning” till ett hälsans tempel.

Mina tre bästa tips

  1. Ät riktig mat! Dåliga kostvanor bär nu ett större ansvar för sjukdom och död, globalt sett, än fysisk inaktivitet, rökning och alkohol tillsammans. Kasta ut all processad mat från skåp och skafferi, speciellt de som innehåller socker och processade kolhydrater. Laga din mat från grunden och ersätt den dagliga eferrätten med till exempel bär. Måste du verkligen äta mellanmål, sikta på en näve nötter eller en bit ost.
     
  2. Rör på dig. De som tar en 30 minuters rask promenad fem gånger i veckan lever i genomsnitt tre år längre. Att promenera kan mycket väl vara mer effektivt än att springa när det gäller att förebygga hjärtsjukdom. Att sitta ner har beskrivits som den nya rökningen, så res dig en gång i timmen och rör på dig. Stretcha eller gör några knäböj i vardagsrummet eller köket under några minuter. Det kommer att göra underverk för din hälsa och kommer att bespara dig både tid och pengar när du inte behöver gå till gymmet.
     
  3. Minska stress och lär dig att slappna av. Det finns mycket övertygande vetenskapliga bevis på att kronisk stress påskyndar åldrandeprocessen – men det är aldrig för sent att göra en förändring. Forskning visar att bara tre månader av förbättrad kost och rörelse kan sakta ner åldrandet även i medelåldern. Sikta på att få minst sju timmars sömn per natt. Sömnstörningar har visats öka markörer för insulinresistens i blodomloppet, vilket är den största riksfaktorn för hjärtinfarkt. Det är dessutom kopplat till en mängd sjukdomar som inbegriper demens och cancer.
     
    Sovrumsfördelarna slutar inte riktigt där. Aktivitet mellan lakanen för att få upp pulsen är också fördelaktigt för hjärtat. Medelålders män som har sex minst två gånger i veckan minskar risken för att drabbas av hjärtinfarkt med nästan 50% jämfört med män som har samlag en gång per månad. Fördelarna är troligen en kombination av minskad stress och att befinna sig i en nära och givande relation. Det hjälper kroppen att hantera daglig stress och är även bra för den mentala hälsan.
     
    Som Aristotoles skrev, utan vänskap är glädje inte möjlig. Tillbringa alltså mer kvalitetstid med vänner och familj, någonting jag personligen tycker är mycket svårare att göra nu än 1992 när jag var ung tonåring och fortfarande blev omhändertagen i mitt föräldrahem i Manchester. Vid den tiden var mitt största dagliga stressmoment att se till att inte missa skolbussen.

Sammanfattning

Om du, precis som jag, vill avsluta livet frisk och lycklig så finns lösningen mitt framför oss. Omfamna den med öppna armar och ditt hjärta och din boning kommer att tacka dig.

Mer

LCHF för nybörjare

Tidigare

Forskare från Cochrane stöder påstående att mättat fett inte täpper till kärlen

Experter: Den vanliga uppfattningen att mättat fett täpper till kärlen är ”helt enkelt fel”

Video med dr Malhotra

    Video om träning

       

      Skriv en kommentar

      Svar på kommentar #0 av

      Äldre inlägg