De 7 fördelarna med att fasta

fasting71

[Notera att inlägget är ett översatt inlägg från dr Jason Fungs blogg]

Vilka är fördelarna med att använda en strategi baserad på periodisk fasta kontra endast enkla kostförändringar – såsom LCHF-kost? Det finns sju bra sådana.

#1 – Enkelhet

När jag startade min mottagning försökte jag få människor att övergå till LCHF. Jag gjorde detta med människor i alla åldrar, av alla nationaliteter. Det är svårt nog för en välutbildad engelsktalande, datorkunnig person att ta till sig strikt LCHF. Det är svårt med alla de motsägande bevisen som figurerar på internet och i media.

Vi bad dem äta LCHF och hittade matdagböcker fulla av fullkornsbröd och tallrikar med pasta. Många förstod faktiskt inte kosten överhuvudtaget. Jag spenderade jättemycket tid och fick gråa hår av att försöka ändra deras kost, men många förstod helt enkelt inte. Dessutom hade deras kost inte ändrats nämnvärt på 40 år och de hade väldiga problem med förändringar.

Eftersom fettsnål kost hade drillats in i dem under de senaste 20 åren, var det svårt för dem att förstå hur de skulle äta en kost rik på naturliga fetter, snarare än den fettsnåla kost de de var vana vid. Att använda en helt annorlunda infallsvinkel som att fasta var mycket lättare för dem att förstå.

Själva fastan är så enkel att den kan förklaras i två meningar. Ät ingenting, och undvik även socker och sötningsmedel. Drick vatten, te, kaffe eller benbuljong. Det är allt. Även med denna enkla metod, spenderar vi (Megan, inte jag själv längre) timmar med att förklara ”hur man fastar”.

Det största fördelen med enkelhet demonstreras dock med den förvånansvärt enkla grafen ovan. Ju enklare, desto mer effektivt. Amen.

#2 – Billigt

Även om jag föredrar att patienter äter ekologisk, lokalt gräsbetat kött och undviker vitt bröd och processad mat, så är sanningen den att dessa varor oftast kostar 10 gånger så mycket. Kort sagt, kan alla inte äta så bra.

free-800x505Detta är på grund av den snedvridna effekten av statliga subventioner på kostnaden för mat. Eftersom spannmål får statliga subventioner, är det betydligt billigare att göra något av mjöl än av ren, riktig mat. Detta betyder att färska körsbär kostar 123 kr/kg och en hel limpa bröd kostar 17 kr. Att mätta en familj på budget är mycket enklare när du köper pasta och vitt bröd.

Men det betyder inte att de borde dömas till ett liv med typ två-diabetes och handikapp. Att fasta är gratis. Faktum är att det inte bara är gratis, utan det sparar pengar eftersom man inte behöver köpa någon mat.

#3 – Bekvämlighet

Trots att jag råder folk att alltid äta hemlagade måltider, lagade från grunden, är det många som helt enkelt inte har tid eller motivation att göra det. Antalet måltider som äts utanför hemmet har ökat över de senaste decennierna. Även om många försöker stödja ”slow food”-rörelsen är det uppenbart att de slåss i motvind.

meals2-800x602Missförstå mig inte, jag älskar matlagning lika mycket som vem som helst. Men det tar väldigt mycket tid. Mellan jobb, skrivande och att ta mina barn till skolaktiviteter och hockey, finns det inte så mycket tid kvar.

Så att be människor att ägna sig åt matlagning i hemmet, även om det är hedervärt, är inte en vinnande strategi. Att fasta, å andra sidan, är motsatsen. Du sparar tid eftersom du inte spenderar någon tid på att köpa mat, förbereda, tillaga och diska. Det är ett sätt att förenkla ditt liv. Jag skippar ofta frukost på morgnarna. Massor av tid sparad! Jag skippar även lunchen ofta. Ännu mer tid sparad! Om tid är pengar….

#4 – Fuskdagar

Även om jag råder folk att aldrig mer äta glass, så tror jag inte att det är ett särskilt praktiskt råd. Visst, du kan kanske låta bli det i 6 månader, eller ett år, men hela livet? Och skulle du verkligen vilja det? Tänk på det. Tänk på glädjen några människor känner genom att äta en särdeles god efterrätt på en bröllopsfest. Måste vi förvägra oss den lilla njutningen för evigt? Låt oss alla njuta av vår födelsedags-sallad! Thanksgiving-festival med grönkål! Ät så mycket brysselkål du vill! Ja, livet blev just lite mindre gnistrande. För evigt är en lång tid.

Jag säger inte att du kan äta dessert varenda dag, men fastan ger dig möjligheten att ibland avnjuta den där desserten för att om du festar loss, kan du balansera upp det genom att fasta. Det är trots allt livets gång. Anledningen till att dessa fuskdagar är viktiga beror på att de skapar en följsamhet. Kort sagt så gör de kosten enklare att följa och ändrar det till en livsstil istället. Vi säger ofta att det viktigaste med fastan är att se till att det passar in i ditt liv.

[Notera att fuskdagar INTE rekommenderas om du är beroende av socker eller annan mat. Precis som fuskdagar inte rekommenderas till alkoholister – AE]

#5 – Makt

Jag behandlar ofta patienter med typ 2-diabetes. De flesta av dem har haft det i 10 år eller mer. Så av de överviktiga patienterna jag behandlar, är dessa ofta de värsta när det kommer till fetma och insulinresistens. Ibland räcker inte ens strikt LCHF-kost till. Det snabbaste och mest effektiva sättet att sänka insulin är periodisk fasta.

I slutändan måste du ställa dig själv denna fråga. Om du inte äter något på en vecka, tror du att du kommer gå ner i vikt då? Till och med ett barn förstår att du måste tappa i vikt. Det är nästan oundvikligt. Så dess effektivitet är obestridd.

Det är bara två kvarstående frågor. Först – är det ohälsosamt? Det är raka motsatsen – det finns fantastiska hälsovinster. Andra frågan – kan du göra det? Tja, testar du aldrig, får du aldrig veta. Jag tror att nästan alla kan göra det.

#6 – Flexibilitet

Fasta kan utföras när som helst och överallt. Och skulle du må dåligt, så slutar du bara. Det är helt reversibelt på bara några minuter. Tänk dig en fetmaoperation. Dessa operationer är gjorda så att folk kan fasta under längre perioder. Och de tenderar att fungera, åtminstone kortsiktigt. Men operationerna har ett ton olika komplikationer, varav nästan alla är oåterkalleliga.

Dessutom, varför ska vi anta att någon inte kan fasta i en vecka eller en månad utan att ha prövat det?

#7 – Addera till vilken kost som helst

Här är den bästa fördelen av alla. Fasta kan tilläggas till vilken kost som helst. Det beror på att fasta inte är något du gör, utan något som du inte gör. Det är subtraktion snarare än addition.

Äter du inte kött? Du kan fortfarande fasta.

Äter du inte vete? Du kan fortfarande fasta.

Har du nötallergi? Du kan fortfarande fasta.

Har du inte tid? Du kan fortfarande fasta.

Har du inte råd? Du kan fortfarande fasta.

Reser du hela tiden? Du kan fortfarande fasta.

Lagar du inte mat? Du kan fortfarande fasta.

Är du 80 år gammal? Du kan fortfarande fasta.

Har du problem med att tugga eller svälja? Du kan fortfarande fasta.

Vad skulle kunna vara enklare?

Videokursen om att fasta

Vill du lära dig att fasta med dr Jason Fungs hjälp? Kolla in vår nya videokurs. Den första delen är gratis för alla.

Medlemskap är gratis att testa en månad tillsammans med fler videokurser, intervjuer, frågor och svar, filmer, med mera.

fungfungfung

fungfungfung

Fler videor med dr Jason Fung och fasta är på väg.

Mer med dr Fung

FungfungFung

Fung

Dr Fungs blogg

Dr Fungs blog: IntensiveDietaryManagement.com

Än så länge finns det 18 delar av dr Fungs fasteserie uppe på hans blogg:

  1. Fasting – A History
  2. Fasting Physiology
  3. Fasting and Growth Hormone Physiology
  4. Fasting and Lipolysis
  5. Fasting Myths
  6. Fasting Regimens
  7. Longer Fasting Regimens
  8. The Ancient Secret of Weight Loss
  9. Caloric Reduction vs Fasting
  10. Women and Fasting
  11. Feasts and Fasts – The Cycle of Life
  12. Practical Fasting Tips
  13. More Practical Fasting Tips
  14. ”The Fasting ‘Advantage’
  15. Fasting and Muscle Mass
  16. Fasting Lowers Cholesterol
  17. Fasting and Hunger
  18. Cephalic Phase Response and Hunger

 

26 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Naturist
    Både Theresia och Peter får fasta att verka som en biverkning av en ätstörning, vilket det verkligen inte är.
    Ni båda, läs på och lär på om fasta innan ni skriver.
    Läs vidare →
  2. MJ
    Varför skulle något av det komma av fasta?
    Läs vidare →

Alla kommentarer

  1. Theresia
    Tycker nog att ett längre inlägg om fasta behöver lite nyansering. Tror inte att fasta alltid är bra. Tror att många människor som kämpar med utmattning och sjukdom bara förvärrar sin situation med det stresspåslag som fasta innebär. Tror att många redan har grava näringsbrister, trots att de äter normalt, som riskerar att bli stora problem om man börjar fasta. Man kanske inte har brist på kalorier men på rätt näringsämnen och det blir ännu svårare att tillgodose kroppen behov om man äter väldigt lite. Tror också att många kan triggas att fasta av fel anledningar och inte förstår eller vill känna av när de pressar sin kropp på fel sätt. Att inte äta på en vecka nämns i texten som ett garanterat sätt att gå ner i vikt. Hur sunt är det att förespråka det?
    http://nouw.com/FruWikstrom
  2. Rickard.R
    Jag är övertygat;) äter sista gången söndagskväll och det blir någon form av frossa på fredag kväll (nästa fredag dvs), kanske massa ägg vem vet;)
  3. jala
    Att fasta är bara så mycket bättre än att proppa i sig en massa processad mat och kvalitativ dålig föda.
    Frossa i Ägg Lever och Smör. Farligt gott.
    Svar: #17
  4. Snusmurik
    Då jag började med LCHF och hamnade på en viktplatå så började jag fasta och midjemåttet krympte i rasande takt. Mer centimetrar försvann än antalet kilo vilket är rätt märkligt.

    Det var troligen leverfettet som förbrändes för mina levervärden normaliserade sig också i snabb takt. Fasta är kanske det effektivaste sättet att få bort fett i levern.

  5. Peter
    Fasta är ett farligt stickspår som kan leda till
    utmattade binjurar och ätstörningar och
    näringsbrister.

    Theresia har helt rätt.

    Svar: #8
  6. Cavegirl IF
    Det har blivit en lite galen översättning under #1

    Originalet från Fung: "Eat nothing including sugars or sweeteners"
    bör översättas som: "Ät ingenting, och undvik även socker och sötningsmedel."

    (I den svenska översättningen som den är nu, ser det ut som att fasta betyder att enbart undvika socker och sötningsmedel).

  7. Naturist
    Både Theresia och Peter får fasta att verka som en biverkning av en ätstörning, vilket det verkligen inte är.
    Ni båda, läs på och lär på om fasta innan ni skriver.
  8. MJ
    Varför skulle något av det komma av fasta?
  9. Reefer
    16:8 duger mer än väl för de flesta människor och passar särskilt bra till LCHF. Det passar också vår arts sätt att äta som vi har lärt kroppen sen mycket lång tid tillbaka.
  10. Theresia
    Naturist - hur kan man säga vad fasta är? Det kan väl vara väldigt många olika saker för olika människor. Jag dissar inte fasta över huvud taget men fasta är inte alltid bra eller rätt. Kan inte svara för Peter men jag har både läst på och skaffat mig mycket erfarenhet vilket gör att jag har både det ena och det andra att säga om fasta. Kostdoktorn har haft bättre och ner nyanserade inlägg om fasta förut.
    Binjurar och sköldkörtel behöver väldigt mycket olika slags näringsämnen för att fungera bra. Många har problem med dessa system och fasta kan ställa till det ytterligare.
    Svar: #11
  11. MJ
    Vad är det för mystiska näringsämnen som man måste tillföra varje dag för att de systemen ska fungera?
  12. Roland
    Vad jag minns av Dr. JFs intervju är at han säger att man ska tala med sin läkare innan man börjar fasta längre tiden, d.v.s. en vecka eller mer.

    Rolle på Österlen

  13. Snusmurik
    Dr Jason Fung har skrivit en hel rad intressanta artiklar om hur fasta påverkar våra kroppar och bemött alla gamla myter som envist lever kvar. Man kan läsa de artiklarna på hans blogg och de bygger på modern vetenskap och uppdaterade kunskaper.

    Vid fasta så hushållar kroppen med vitaminer och mineraler så det enda vi egentligen behöver tillföra är vatten och lite salt om vi inte fastar mer än ca 5 dygn.

    Under fasta så bryts döda celler eller celler i dåligt skick ned och det som är användbart återanvänds. Dåliga delar av immunförsvaret rensas ut och efter vi börjar äta igen så byggs immunförsvaret upp från stamceller. Valter Longo har skrivit en del intressant om detta och då verkar 3 dygns fasta vara optimalt.

    Att immunförsvaret regenereras från stamceller är riktigt intressant och där har forskarna troligen en hel del att upptäcka om de nu skulle vara intresserade.

    Jag själv fastar 24 timmar lite spontant en gång i veckan och 3 dygn sammanhängande varje månad sedan 2 års tid och det kan jag göra utan att vara hungrig en enda timma. Jag är så pass gammal att det inte är helt fel att få lite fart på stamcellerna.

  14. Theresia
    MJ - här kan du läsa om vilka näringsämnen sköldkörteln behöver. http://hypothyroidmom.com/10-nutrient-deficiencies-every-thyroid-pati...

    Snusmumrik - denna moderna vetenskap om fasta, är den utförd på sjuka och utbrända människor? I många artiklar om fasta brukar det nämnas att den stress som fasta innebär har positiva effekter på en frisk människa, men för någon som lever under långvarig stress blir denna ytterligare stress från fasta endast negativ.

    Svar: #15
  15. MJ
    Vilken eller vilka av dem menar du att kroppen inte kan lagra och måste tillföras varje dag ?

    Varför skulle fasta vara en "stress"?
    Att minska kroppens uppgifter och ansträngning är väl motsatsen?

  16. Theresia
    MJ - C-vitamin t ex kan kroppen inte lagra. Och om det redan råder brist på andra näringsämnen, varför skulle fastan göra det bättre?

    När man inte ätit på ett längre tag reagerar kroppen med stress - det är praktiskt för det hjälper oss att söka mat, t ex jaga. Efter ett litet längre tag vänjer sig kroppen och stressen minskar då fettförbränningen kommer igång ordentligt, men då kroppen börjar bryta ner proteiner ökar stressen igen - nu måste man hitta mat för att överleva. Men finns det brister och redan nedsatta system i kroppen reagerar kroppen troligtvis med stress hela tiden, tills man tillför rätt näring. Finns mycket att läsa på nätet om hur fasta och stress samverkar. All stress är inte negativ. Finns ju sådant som tyder på hur den här stressen vid kortvarig fasta ökar prestationsförmågan, mental skärpa, träningsresultat mm, men det gäller inte alla.

    Svar: #18
  17. Magnus P
    Att fasta är bara så mycket bättre än att proppa i sig en massa processad mat och kvalitativ dålig föda.

    Vem sa att man skulle proppa i sig dålig mat? Missade jag det någonstans?

    Frossa i Ägg Lever och Smör. Farligt gott.

    Ja, det verkar ju himla sunt å andra sidan. Ingen risk att man får i sig för mycket energi heller.

    Svar: #19
  18. MJ
    Jo kroppen lagrar vitamin C
    jn.nutrition.org › content › 413.full.pdf
    Det är en myt som uppstått genom att människor med fulla lager kissar ut nästan samma mängd vitamin c som de tar in.

    Nej det blir inte bättre av att fasta. Det får man lösa genom att äta mer av de näringsämnena.

    Nej det gör den inte.
    Stress är en panikreaktion. Stress är utmärkt i plötsliga situationer som kräver förhöjd förmåga. Långvarig stress är en onaturlig reaktion där kroppen misstar en situation som omedelbart hotfull eller krävande. Detta uppstår i situationer som inte är naturliga, som t.ex. om man har svårt att hinna med alla sysslor varje dag och kroppen reagerar motsvarade den naturliga reaktionen för att vara jagad.

    Människor är inte särskilt olika. Vi har utvecklat samma funktioner.

  19. jala

    Att fasta är bara så mycket bättre än att proppa i sig en massa processad mat och kvalitativ dålig föda.

    Vem sa att man skulle proppa i sig dålig mat? Missade jag det någonstans?

    Frossa i Ägg Lever och Smör. Farligt gott.

    Ja, det verkar ju himla sunt å andra sidan. Ingen risk att man får i sig för mycket energi heller.

    Du har inte missat något, det var jag som tog i lite för mycket. Hoppas du ursäktar.

  20. Christina
    Kör med periodisk fasta 16/8 och måttlig LCHF men minskar ej i vikt.Så är det verkligen så effektivt? Hur många misslyckas med viktminskningen trots att dom följer råden?
  21. Pich
    Jag är övertygad om att fasta är bra. Att människan är anpassad för fasta genom evolutionen. Inte kunde våra anfäder äta flera mål per dag. Eller ens varje dag. Bara att fundera över tillgången på rötter, sura plommon på höstarna eller att lyckas skjuta en uroxe.
  22. Christina
    Våra förfäder blev inte speciellt gamla.Så är deras levnadssätt något att ta efter ? Hur vet vi att dom mådde bra under sin levnad ?
    Svar: #23
  23. MickeB
    Du får inte blanda i medellivslängd och verklig ålder.
    Medellivslängden är hur gamla människor blev i genomsnitt och inte den ålder då alla dör, den påverkas väldigt mycket av hög barnadödlighet, olyckor, barnsjukdomar, infektioner och svält.
    Många blev bara något år gamla, men de som överlevde levde nästan lika länge som vi gör idag om de inte råkade ut för olyckor, rovdjur eller svält.
    Medellivslängden i Sverige på 1600-1700 talet låg på 35-40 år av samma orsaker bl.a en väldigt hög barnadödlighet och infektionssjukdomar
    Svar: #25
  24. Ove
    Fasta är bra och något naturligt för kroppen. Evolutionärt har människan ibland fått avstå föda flera dagar i sträck vilket hennes kropp anpassats till.
    Det onaturliga är dagens jämna och ofta höga näringstillförsel.
    Intresset för fasta var stort på 70-talet och s.k. fastevandringar var mode. Bekanta till mig fastade 30 dagar i sträck och blev av med en hel del symptom, särskilt en som varit högkonsument av alkohol. Han tappade vikt och sänkte sitt blodtryck ordentligt. Samtliga upplevde att ledbesvär blev påtagligt mindre.
    30 dagar kan tyckas extremt, jag använder mig av 16-8 vilket passar mig.
  25. MJ
    De som blev gamla blev nog till och med äldre än vad som anses gammalt idag.
    Bland dagens (eller gårdagens) naturfolk är (var) det inte ovanligt med 100-åringar. Bara man passerade 35-40-årsåldern så kunde man nästan räkna med att bli 100 år.
  26. Christina
    Även om jag inte märkt någon förändring på vikten med 16/8 så mår jag bra av den periodiska fastan , vilket inte är det sämsta. Och det gör att jag kommer att fortsätta med den dieten.
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av