Nyheter

”Brist på D-vitamin måste tas på allvar”

Solljus

Brist på D-vitamin är vanligt under vinterhalvåret och kan bidra till flera vanliga hälsoproblem. Det skriver två forskare om på SvD Brännpunkt:

SvD: Brist på D-vitamin måste tas på allvar

Själv tar jag tillskott av ca 5 000 enheter D-vitamin dagligen hela vintern, för säkerhets skull (du som inte är en två meter lång man kanske klarar dig med mindre). Detta trots att bevisen för att det har någon större effekt mot vanliga sjukdomar ännu är relativt bräckliga. Jag ser det som en billig försäkring.

Mina två småbarn får religiöst tillskott dagligen i form av D-droppar, sedan födseln (1 000 enheter faktiskt, de rekommenderade 400 enheterna kan vara i underkant). Bara den trovärdiga spekulationen om att D-vitaminbrist kan leda till autism – vilket forskarna tar upp i sin debattartikel – räcker för den saken.

Mer

 

 

71 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. sten
    Innan grisar föddes upp inomhus i vad som närmast kan betraktas som "koncentrationsläger med rikligt med mat" fick dom ofta gå utomhus och böka i jord och skog. Skog var viktigt då och med grisar där blev det nästan "gratis" kött, välspridd dynga til marken och upprensat på marken med ökad skogsavkastning. I England beskattades skogsmark förr i tiden efter hur många grisar man kunde hålla där. Men det viktigaste i det här sammanhanget är att utomhusgrisen lagrar upp rejält med Vitamin D i fettet. Vad jag förstår blir det då även sulfaterat vilket hävdas vara bäst och man får endast från solsken eller från djur. Alltså även d-vitaminbrist är nytt och ett resultat av vårt moderna jordbruk, inte bara att vi sitter inne för mycket!
    Inget (bulgariskt) bacon med ICA eller konsumstämpel för mig iaf!
    Bara för att vi konsumenter inte vet hur man avgör kvalite eller har skaffat oss någon organisation som hjälper oss med det.
    Folk som ätit riktigt bacon säger att dom aldrig igen skulle äta det som erbjuds i våra storbutiker idag efter det. Utan att veta om Vitamin-D sambandet.
    Läs vidare →
  2. Johan
    Jag har tagit 5000 enheter med vitamin d3 i 5 1/2 år nu. Tidigare var jag alltid sjuk minst 2 gånger varje vinter (vanlig förkylning och halsfluss) och någon lätt sommar förkylning. Redan efter ett par månader med d-vitamin märkte jag att mina förkylningssymtomer vid förkylning var mindre och kortare. Jag har nu inte varit förkyld på 5 år. Så för mig har detta fungerat väldigt bra. Är det fler som märker av minskad förkylning?
    Svar: #15
    Läs vidare →
1 2

Alla kommentarer

  1. Robert
    Vad höga doser främst kan orsaka som inte är bra, är ansamling av kalcium i kroppen. Det är också riktigt som du skriver att megadoser D-vitamin kan ställa till det ordentligt för kroppen (skelettet) när det gäller kalciumet. Men då måste man komma ihåg att vi talar om doser som ligger kring 30 000IE/dygn och över detta under ganska lång tid. I olika undersökningar - bl a vid UCSF för några år sedan - visade det sig att inga "förgiftningar" kunde konstateras vid doser under 20 000IE per dygn (vid allvarlig njur- och leversjukdom ska man dock alltid konsultera sin läkare innan man påbörjar D-vitaminintag). Det har under lång tid funnits en kraftigt överdriven rädsla för att D-vitamin även vid små doser skulle vara farligt och skadligt, vilket alltså vid talrika undersökningar visat sig inte stämma; ungefär som rädslan för mättat fett varit lika överdriven.

    Lite info om Magnesium: "En frisk människa behöver minst 300–450 mg per dag enligt officiella rekommendationer. Enligt professor Robert Tigerstedt var dagsintaget av magnesium från kosten i början av 1900-talet på många håll i västvärlden hela 1 250 mg, och nu är det knappt 250 mg. I allmänhet upptas 30–50 procent av magnesiumet. Upptaget sker både i tunntarmen och tjocktarmen." Är du verkligen säker på att du ligger på flera gånger dagsdosen på magnesium bara genom din kost? I så fall är du mycket, mycket unik i västvärlden. Det skulle betyda att du får i dig närmare 750-1000mg magnesium per dag??? Känns minst sagt lite tveksamt... Har nog inte så mycket mer att tillägga i denna fråga. Lycka till och hoppas du finner en lösning på varför du verkar reagera så starkt på D-vitamin. Mitt råd är: ta tillräckligt med magnesium så kommer det att balansera såväl kalciumnivå som D-vitamintoleransen i kroppen.

  2. Tesla
    Kan man lita på att Pure Pharma D-Vitamin D3 verkligen innehåller D-vitamin och om det är rätt mängd som de anger?
    Jag ställer mig frågande pga att många fuskar och jag vill gärna vara säker på att Pure Pharma verkligen innehåller D-vitamin och inget annat skumt o farligt.
  3. Sivan
    Gunilla: Du hittar mängden IE (ibland står det på engelska = IU) på förpackningen. Angivelsen gäller per kapsel/tablett.
  4. Daniel Högberg
    Har själv ätit ca 5000 D-vitamin dagligen mellan oktober och april i minst 5 år nu. Men innan jag slutade stressa så gav förkylningarna inte med sig. Sen lite mer än 1 år tillbaka så tar jag mig nästan helt utan undantag alltid 8 timmars sömn, gärna mer. Oavsett konsekvenserna. Jag tänker aldrig någonsin offra min hälsa igen för nåt sketet jobb eller liknande. Jag kommer till jobbet när jag har tagit hand om min hälsa. Visst kanske många människor skulle få sparken om de gjorde så, men samtidigt så lever vi i ett land där man inte ens behöver jobba och ändå få pengar till ett liv i lyx (mat och tak över huvudet+fritid). Jag gillar mitt jobb, därför tar jag hand om mig själv numer. Noll sjukdagar på över ett år, det har min kropp aldrig upplevt innan jag tog tillbaka kontrollen och lugnet.
  5. Lilly Torva
    Hej! Jag är förvånad över att så många skriver att D-vitamin är toppen, det går inte att få överskott på. Nähä! Men det fick jag.
    Förra vinter tog jag 5000 IE/dag och mina värden, vid blodprov i maj, visade sig ligga på gränsen till för mycket.
    Det måste väl i alla fall, minst, handla om vars och ens behov, inte att ja, nu skall vi alla göra si och så?
    Tack för ordet!
    Svar: #56
  6. Daniel Högberg
    Gränsen till för mycket enligt en läkare som kanske
    var en gammal stofil eller ung med totalt ointresse av nya rön?
    Kan du vara vänlig och dela med dig av dessa höga värden så vi andra kan lära oss något också?
    Svar: #57
  7. Anna
    Det är flera i forumet som berättat att dom fått toxiska nivåer efter tillskott. D-vitamin är ett fettlösligt vitamin och dom är det extra skadligt att överdosera.
  8. I Like Neil Young
    Om en nån myndighet (läs livsmedelsverket) VERKLIGEN ville göra skillnad och nytta för skattepengarna skulle dom kolla att samtliga kosttillskott som finns på marknaden verkligen innehåller det dom säger sig innehålla.....och i rätt mängd.
  9. Yg
    Jag vill lyfta ett varningens finger mot att ta höga doser av D-vitamin. Jag (Man, 30 år, 100kg) har tagit höga doser i två omgångar (Hösten '13 samt '14) och drabbats av en del obehagliga symptom.
    Under första omgången låg min dagsdos mellan 100000-15000IE per dag. Efter att tag så drabbades jag stirrighet (ett obehagligt symptom som egentligen är väldigt svårt att beskriva med ord) och ljudkänslighet. Kort efter att jag slutade ta d-vitaminet så började jag få känningar av hjärtat (främst extraslag när jag låg ner). Jag kommer inte ihåg hur länge det höll i sig.

    Kuriosa: Efter ca 2 månader med denna dagsdos så visade ett blodprov att min nivå av S-25-OH Vitamin D var 120nmol/L (ref: 75 - 250). Även om det ligger inom referensnivåerna så tror jag att det var lite för högt för mig.

    Hösten '14 så började jag ta 4000-6000 IE per dygn. Efter ca 2-3 månader så började hjärtsymptomen visa sig igen. Nu har jag inte tagit d-vitamin på 2 veckor och symptomen har klingat av.

    Den här sidan: http://ctheblog.cforyourself.com/2008/12/overdosing-on-vitamin-d-side... rekommenderar jag alla som är intresserade av D-vitamin att läsa. Där finns en del intressanta erfarenheter dokumenterade.

  10. Madeleine Blomberg
    Hej!

    Jag har alltid läst om att A och D vitaminer jobbar i synergi med varandra. Är inte detta något att ta på allvar också? Visst att vi behöver vitamin D men jag tror starkt på från den kunskapen som jag har att dessa två vitaminer bör tas i naturlig form och att det inte är bra att proppa i sig för mycket D vitamin utan vitamin A i bagaget. Sedan så gav man förr i tiden AD droppar till barn men eftersom man sedan blev rädd att för mycket A vitamin är för skadligt så gav man endast D vitamin. Jag tror att de syntetiska vitaminerna är en fara för hälsan. Ät naturlig mat som innehåller både vitamin A och D så kommer man nog bra mycket längre än det som rekommenderas på livsmedelsverket. Jag tar själv fermenterad torskleverolja som innehåller både vitamin A och D. Den har alltid funkat toppen och jag mår suveränt även på vintern.

    Sen att vitamin D är alldeles för lågt är en annan femma och att livsmedelsverket måste höja sina rekommendationer är självklart.

    Tack för en intressant blogg!

  11. Loa
    ät mycket frukt o grönsaker, fet fisk och mörk choklad minst 80% så får du i dig tillräckligt med D-Vitamin.
    det behövs inga artificiella vitaminer det är helt onödigt det räcker med naturliga råvaror.
    Svar: #63
  12. Tor H
    Spis sukker, fet fisk og sukker så mener du man får i seg D-vitamin?
    Hvor stor dose D-vitamin får man i seg daglig på ditt kosthold mener du?
  13. Anne
    Tyvärr inte!
  14. Loa
    Anne jag är inte emot att man tar D-Vitamin men jag tänker inte hoppa på denna trend om jag inte vet att livsmedelsverket gjort noggranna tester av olika märken på D-Vitamin.
    jag vill gärna veta på vilket sätt man utvunnit D-Vitamin vilka metoder som man använt och hittills har jag inte hittat nånting om Holistics eller Pure Pharma som jag gärna vill ha svar på vilka metoder man använt.
    jag vill gärna vara säker på att det finns D-Vitamin i de och i rätt mängd.

    när det gäller Holistic D-Vitamin så förstår jag inte varför man måste ta Omega-3 pga att pillren inte är kapslade med fett?
    Pure Pharma använder gelatin och då undrar man hur pass hälsosamt gelatin är?
    det är många frågor men få svar tyvärr och därför vågar man inte stoppa i sig något som kan vara dåligt för hälsan.
    jag vill ha mer på fötterna när det gäller kosttillskott.
    så om någon vänligt själ kan svara på mina frågor så vore jag jätte tacksam.

  15. Tor H
    Mulig du i såfall bør unngå mørk sjokolade og frukt. Det er "godis" og ikke bra for kroppen.

    Grønnsaker, egg, kjøtt og fisk er bra mat.

  16. svampodlaren
  17. Kent
    I går besökte jag Hälsoskottsbutiken där jag brukar köpa D-vitamin. Dom hade slut på 5000IE och sa att dom inte skulle få in det mer då Livsmedelsverket hade förbjudit det. Högsta tillåtna styrka ska numera tydligen vara 3000IE.

    Är det någon annan som hört talas om detta?

  18. jala
    Får livsmedelsverket över huvud taget förbjuda någonting?Mig veterligen får de bara rekommendera.
  19. jala
    Fortfarande intressant läsning och en känga till livsfarliga verket som tycks ha SNÖat in fullständgt.
    http://www.kostdemokrati.se/bjorn/2012/08/18/livsmedelsverket-rekomme...
  20. Birgitta
    Ang ursprungstexten: "religiöst tillskott"????
  21. Robert
    Hej
    Tänkte testa D vitamin mot trötthet, har precis börjat men är det bästa och börja med en tab 2500 och sen öka gradvis till två eller köra på det dubbla?
1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg