Bluffar Bohman åt Livsmedelsverket?

Vilka är de viktigaste studierna som stöder att mättat fett är farligt? På KOSTDEBATTEN får Ulf Bohman, talesman för SLV, den frågan.
Svaret måste läsas för att man skall tro det.
Frågan
Frågan är ställd av Annika Dahlqvist och är riktad till Ulf Bohman på Livsmedelsverket:
SLV:s lista på 72 studier som visar att mättat fett är farligt är ju svår att, som icke forskarutbildad, sätta sig in i och svara på. Vilka är de 5-10 viktigaste studierna som visar att mättat fett är farligt? Och då menar jag inte sådana som visar den ena eller andra effekten på kolesterolvärden, eftersom jag tycker att de är tämligen ointressanta, utan på hårda ändpunkter som sjukdom och död, och andra reella hälsovariabler.
Svaret
Ulf Bohman svarar:
Hej Annika och alla läsare av Kostdebatten!
Livsmedelsverket grundar alla kostråd och rekommendationer på bred vetenskaplig grund. Det innebär att vi först utvärderar de vetenskapliga artiklarna på området och sedan utifrån dem formulerar kostråd. Det är den helhetsbild som de vetenskapliga artiklarna ger som gör att vi kan gå ut till allmänheten med råd och rekommendationer om mat och hälsa.
Jag förstår verkligen att det kan vara svårt för personer som inte är forskare att sätta sig in alla studier på de komplexa vetenskapsfält som kostråden innefattar. Livsmedelsverket har egna anställda forskare, en stor expertgrupp och dessutom nära samarbete med internationella forskningsinstitutioner och myndigheter i andra länder för att hela tiden kunna hålla koll på och utvärdera den aktuella forskningen på området.
De 72 artiklar du nämner är kvalitetssäkrade och författarnas trovärdighet bekräftad. Det vore fel att lyfta fram enskilda studier, just för att Livsmedelsverkets kostråd inte bygger på enskilda studier utan på den betryggande vetenskap som vi får fram genom att se på ett stort antal studier.
Kommentar
Personer som inte är forskare har alltså svårt att förstå ämnet enligt Bohman?
Det inkluderar kanske då Bohman själv? Han har nämligen inte forskat, åtminstone har han medverkat i precis noll publicerade artiklar på PubMed.
Den intressanta frågan här är alltså om Bohman och Livsmedelsverket själva förstår vetenskapsfältet de ger råd om? Om man själv är insatt bör man väl lätt kunna nämna de bästa studierna på området?
Eller litar de blint på sina expertgrupper, där många visats ha ekonomiska bindningar till Livsmedelsindustrin? Livsmedelsverkets fettexpert Bengt Vessby hade exempelvis sin lön från margarinföretag medan han utformade kostråden att äta konstgjort margarin istället för naturligare fett.
Att kasta fram 72 utvalda artiklar som var för sig knappt bevisar något, bevisar inte heller mycket tillsammans. Särskilt när andra moderna stora studier motsäger dem.
Det är dags för Livsmedelsverket att skärpa sig, lägga korten på bordet och sluta bluffa.
Den som vill kan uppmana dem här: livsmedelsverket@slv.se
Mer
Livsmedelsverket om mättat fett: 72-8
“Skrämselpropaganda av amatörer” - Livsmedelsverkets studie-lista får hård kritik av docent.
Livsmedelsverket rasar - Allt färre litar på Livsmedelsverkets fettsnåla råd. Här bara 19%.

“De flesta struntar i Livsmedelsverkets kostråd”
Livsmedelsverket bluffar - Artikel på Newsmill härom dagen.
“Sumobrottare har bättre fettkoll än SLV” - Debattartikel
“Livsmedelsverket vägrar inse fakta” - Debattartikel


Skriv ut
Skicka
Kommentarssida: 1 2




