Bli av med degmagen
41 kommentarer
Toppkommentarer
Alla kommentarer
- Gunnar24 september 2012 20:51Jaha, nya namn på samma sak!
- Laurel24 september 2012 21:25Inget nytt under solen!

- Efvert24 september 2012 21:31 1Lchf alltså, fast avdramatiserat.
- Isabella24 september 2012 21:38 1Vaddå ny diet??? Vilket hjul uppfinner dem nu???
- Majoren24 september 2012 22:02 3Det kanske är Pauluns nya diet?
Eller KBT-dieten, Korv Brieost och Träning?Det spelar hursomhelst ingen roll, bara det går åt rätt håll!

- Nam25 september 2012 1:51 3Bra att sädesslags påverkan på leder m.m. uppmärksammas! Borde däremot istället heta just något med sädesslag, och inte bara vete. För även om Davies (William Davies; Wheat Belly / Brödberoende) i princip syftar på samtliga sädesslag, kan det lätt missförstås bland "experterna", som fortsätter att rekommendera och marknadsföra fullkornsprodukter och tror att det är nyttigt och hälsosamt, medan det ofta istället t.o.m. kan vara ännu värre än vete! Boken har vissa nya aspekter, men kunde gärna ha komprimerats, är lite typisk amerikansk, där de får betalt per ord! Sen har han en del fördomar och lustiga/knepiga jämförelser, försöker säkert vara lite putslustig, men blir istället pinsamt. Men bortsett från dessa olika aspekter är boken helt klart läsvärd!
PS. Såg att IKEA nyttjar att LCHF-begreppet är inne, men de använder det lite annorlunda, minst sagt! Men att bokstavskombinationen används vid IKEA - det visar hur stort och inne det är! Inte bara Paulun som insett detta, utan nu också IKEA!
"Inred ditt hem med LCHF: Low CO2 High Furnishing!"
- Lasse125 september 2012 5:43 1kärt barn har många namn

- Arne25 september 2012 7:42 5Stackars Paolo Roberto, nu kommer hans pastaspäckade bok att rasa i försäljning igen....
Kanske dags för ett nytt utspel? " Folk som inte äter vete är idioter" typ.... - Lasse125 september 2012 8:38 1RE: Arne
Kanske bättre att döpa om boken till "LCHF med Roberto"
Om någon påpekar nåt eller har en åsikt är de ju ändå bara "idioter" och borde köpa hans bok för att lära sig nåt
- Thomas B25 september 2012 8:59 1Detta om vete/alla sädesslag är mer djupt alvarligare än att raljera om.
(Är min åsikt) Troligen är det morderna GMO-grödorna(Genetic Modified Organism)
Långt mer livshotande på sikt än fettinlagringen idag. Som i sig är ALLVARLIGT nog.
Fet miljöskadad FISK från Östersjön/ Odlad LAX tror jag också på sikt kommer att
få mer uppmärksamhet i pressen när det blir lite mer lönsamt att skriva om
den ökande toxiska cocktaileffekten på kombinationen, kolhydrater och fet fisk,
tillsammans.
Men Gode Gud, om detta håller vi tyst om så länge det går. - Roger5825 september 2012 10:47 2Hoppsan! Så det har kommit en ny diet till Sverige, skippa vetet..baka med mandelmjöl osv.. var det inte det som lchf gick ut på?? Men det låter väl bättre om det kommer från USA..
- Martin25 september 2012 11:13Herregud den där boken om vete är ett skämt. T o m en blogg för glutenallergiker sågar den vid fotknölarna. Det är direkta lögner som sprids.
- MickeB25 september 2012 11:51 3Martin,
jag tycker att du skall läsa boken innan du kallar den ett skämt och
påstår att William Davis ljuger. - Martin25 september 2012 12:24 2Efter det jag har läst om den så tänker jag aldrig avvara några minuter av mitt liv åt det skräpet.
http://tranastyrka.se/blir-man-smal-av-att-utesluta-vete-och-gluten/#...
- Martin25 september 2012 12:38 1
- Solblomma25 september 2012 15:17 2Jag litar ju mer på en hjärtläkare än en sjukgymnast.
- Thomas B25 september 2012 15:28Jaha, MD William Davis ljuger? Ungefär som Ancel Keys då?
Jag är varken affärsman, Vetenskapare eller besserwisser-typ och kan inte
gå i polemik med någon företrädare för eller mot GMO-Vetet. Dess fettinlagrande
egenskaper må vara en sida av det morderna vetet. En annan allvarligare aspekt
tror jag de kromosonförändrade egenskaper är. Det verkar vara som så att folk dör,
blir svårt sjuka..... innan de kilar vidare. Och detta bara därför att de äter Vete-produkter.
Skit samma, jag tror på William Davis. - 25 september 2012 15:28 12
Jag litar ju mer på en hjärtläkare än en sjukgymnast.
Eller så kan du läsa abstraktet själv och med egna ögon se att han ljuger. Så slipper du förlita dig på någon annan oavsett om det är en hjärtläkare eller sjukgymnast.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17032202Bara ett litet tips..
- Thomas B25 september 2012 19:47Bara en enkel fråga!
Den här kvinnan i Exp. art!
Ljugor hon oxå?(Varför hör hon inte utav sig? Läser inte den här bloogen?)
Hon kanske är en anekdokt hon också.Liksom vi alla andra, som är dragna över en
skitkam av jävmafian.
Som så mycket annat verkar vara i den här tiden vi lever i.
Fortsätt stoppa huvudet i strandkanten, jag menar, vem bryr sig?
Bara ett litet tips..
Pathetic................................................................................. ! - Sofia25 september 2012 19:56 2Det går framåt med ”myrsteg”.!
Häromdagen ondgjorde sig krönikören M: Vedin i NSD över LCHF ”sovel som äts av personer som inte tänker på det globala perspektivet. LCHF med ett högt proteinintag visar i vilket överflöd vi lever i ...”
Hur stor del av butikens hyllor är fyllda av animaliskt fett och dito protein

Frågan om man som LCHFare alls har en chans att komma till ”himlen” ställdes inte, men hängde i luften
Krönikan kunde ha varit skriven av CM..
- YAT25 september 2012 23:02 3Jag, däremot, litar dock mer på uppbackad kunskap och korrekta referenser än på titlar och ogrundade påståenden.
- Erki25 september 2012 23:42Jaha så denna studie ljuger alltså Yat och andra tvivlare ? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19779362Svar: #24
- Solblomma26 september 2012 2:58 1Jacob, jag tvivlar inte alls på din förmåga att läsa vetenskapliga studier, säkert mycket bättre än jag. MEN man måste ändå vara ödmjuk inför det faktum att som William Davies skriver i sin bok att många fått mycket hälsovinster med att ta bort gluten/vete ur sin kost. Han skriver att han upplevt på sina patienter, förutom viktnedgång även förbättringar av autoimmuna sjukdomar. Min man har reumatism och med borttagning av gluten i kosten blev han medicin/värkfri. Dessutom blev han av med sina magbesvär. Min 10-åriga dotter har slutat med sin astmamedicin. Jag bryr mig inte så mycket om vetenskapliga studier, man får helt enkelt prova på sin egen kropp. Dessutom gick jag/min man ner i vikt några kilo. Vi är normalviktiga. Angående viktnedgång så har det nog betydelse vad man ersätter vetemjölet med. Bakar man på majsmjöl så uteblir nog viktnedgången. Man får helt enket baka på kokos och mandelmjöl i stället.
- 26 september 2012 7:54 4
Jaha så denna studie ljuger alltså Yat och andra tvivlare ? http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19779362
Den där studien finns ju länkad i mitt inlägg
Klart den duger. Men det är inte den som Davis använder sig av när han ljuger i boken... - 26 september 2012 7:56 8
Jacob, jag tvivlar inte alls på din förmåga att läsa vetenskapliga studier, säkert mycket bättre än jag. MEN man måste ändå vara ödmjuk inför det faktum att som William Davies skriver i sin bok att många fått mycket hälsovinster med att ta bort gluten/vete ur sin kost. Han skriver att han upplevt på sina patienter, förutom viktnedgång även förbättringar av autoimmuna sjukdomar. Min man har reumatism och med borttagning av gluten i kosten blev han medicin/värkfri. Dessutom blev han av med sina magbesvär. Min 10-åriga dotter har slutat med sin astmamedicin. Jag bryr mig inte så mycket om vetenskapliga studier, man får helt enkelt prova på sin egen kropp. Dessutom gick jag/min man ner i vikt några kilo. Vi är normalviktiga. Angående viktnedgång så har det nog betydelse vad man ersätter vetemjölet med. Bakar man på majsmjöl så uteblir nog viktnedgången. Man får helt enket baka på kokos och mandelmjöl i stället.
Du har rätt Solblomman. Så länge som Davis skriver i boken att alla mår bättre/super så ska vi givetvis låta honom ljuga hur mycket som helst om den vetenskap som finns och ange felaktiga referenser....
- Lasse P26 september 2012 12:39 2Solblomma
Davis har nämligen skrivit en bok och då styrs man plötsligt av kommersiella intressen i stället för fakta.
Nedanstående text är saxat från en som verkligen är insatt:" För till och med de forskare som på internet och i böcker påstår saker säljer just böcker. Läser du deras vetenskapliga artiklar så hittar du inte ens tillstymmelsen till dessa påståenden."
- Solblomma26 september 2012 13:02 3Lasse P, pratar vi om samma saker? har du läst vad jag har skrivit? Jag skriver bara om mina EGNA erfarenheter av att utesluta gluten i kosten. bryr mig inte om vetenskapliga undersökningar. Läs vad jag har skrivit en gång till!Svar: #29
- 26 september 2012 16:04 4Hur det nu än är med sanningshalten i påståenden som att alla mår bättre av att utesluta gluten ur sin kost och dess vetenskapliga underlag så kan i alla fall jag konstatera att de personer i min närhet som har provat har mått mycket bättre (inklusive jag själv!). Sedan att man inte lyckats hålla sig till detta permanent är en helt annan femma. Även om man återgått till mackätande, bullätande eller vad det nu må vara, så är det ingen av det 15-tal personer som jag känner som har förnekat hälsovinsterna av att utesluta gluten ur sin kost.
- Lasse P26 september 2012 20:15 1Solblomma
Man är sitt eget facit och naturligtvis skall du fortsätta att göra det du mår bra av, det ifrågasätter jag inte alls, utan inlägget är en pik till tredje part (inga namn). - 26 september 2012 21:18 1Experter hit och dit. Jag gillade verkligen bröd. Nu har jag börjat fatta att gluten och spannmål inte är något för mig.
Jag väljer att må bra. Rätt enkelt val.http://lilltappanskok.blogspot.se/2012/09/lax-med-dillmajonnas-och-gl...
- Victor27 september 2012 11:06 2Studie 1: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17032202 - från 2006, påvisar inte någon positiv effekt på BMI genom att äta en GFD
Studie 2: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19779362 - från 2010, nästan som i respons till första studien, påvisar en positiv effekt på BMI genom att äta en GFDOm nu författaren använt sig av Studie 1 på ett klandervärt sätt, dvs ljugit eller undanhållit sanning, är det beklagligt då han i övrig media jag konsumerat verkat rätt vettig. Har inte läst boken själv ännu och kan inte kommentera det i sak - men jag kan fortfarande kommentera dess relevans i frågan för en GFD.
Det påstådda faktumet att han ljuger (jag lägger ingen vikt i om det i sig är sant eller ej, är införstådd i att det likaväl kan vara ett grovt missförstånd/smutskastning) spelar ingen roll gällande någon annan frågan än att fastställa om författaren är hederlig eller inte. Objektivt sett så skiter jag i vad han säger - det som spelar roll för mig är vetenskapen säger.
I det här fallet är själva markören de följer, BMI, tvivelaktig till att börja med. Vältränade atleter kan lätt klassas som överviktiga och skinny-fat som normal eller underviktiga(snarare undertränade) enligt BMI. Det är så förenklat att det bara blir dumt att bygga någon värdegrund från det. Vad som hade varit relevant i frågan, dvs avgöra huruvida en GFD har en påverkan på en generell publik eller inte, hade varit markörer för kroppskomposition och kroppsfunktion t.ex. omkrets på väl valda delar av kroppen och blodvärden.
Gällande gluten så kan jag inte se någon som helst anledning att tro att alla är hyperkänsliga mot det(eller andra proteiner med liknande möjlig effekt). Däremot, enligt egen observation men likväl otroligt många andra jag kommit i kontakt med, så är en viss intolerans väldigt vanlig. Med det menar jag att många binder vatten som en respons till inflammation utifrån glutenkonsumption. Det är otroligt enkelt att testa; bara gå cold-turkey och avstå allt som har med gluten att göra. Är du, som jag var, lätt plufsig och har orolig mage så ser jag ingen anledning till att inte testa. Själv tappade jag 2.5+ kg bara inom första 10dagarna efter att ha slutat baka surdegsbröd och käka fullkornspasta. Det som verkligen var intressant är hur hela kroppskompositionen började ändras, där framförallt ansiktet såg mycket mer friskare och mindre uppblåst ut. Kommer samma sak gälla alla andra? Självklart inte - men många kommer säkerligen märka skillnad, om än inte lika signifikant. Det stämmer in på varenda en jag fått att testa detta fullt ut.
Många som läser den här bloggen har säkerligen redan lagt gluten på hyllan, och genomgått ovan nämnda procedur, och det verkar just vara en spridd skur av resultat men alla är iaf åt det hållet - detta helt utan koppling till nämnd författares möjliga illegitima påståenden.
Och seriöst; hur kontroversiellt är det att testa hur man reagerar på en GFD en vecka eller två? - Ingen förändring? Grattis, du kan käka bröd och dricka öl(iaf ur ett gluten perspektiv, det finns ju andra nackdelar med det i övrigt)!
- Mår du bättre? Ledsen att säga det men du kommer antagligen må bättre av att utesluta gluten så gott det går; å andra sidan så kommer du fortfarande ha kött, fett och grönsaker på menyn och alla hälsovinster det för med sig. - Tuva27 september 2012 12:51 2Jag har inte läst boken men jag har kikat på hans blogg.
Lowcarb gjorde att jag automatiskt valde bort allt bröd (oh, lukten av nybakat bröd!) och pasta. När jag nu proväter kommer en massa problem tillbaks: blödande tandkött (får det av socker också men måste äta mer av det än av vete), värk i knäna, ont i gommen, dålig i magen i flera dagar o.s.v.
Det ligger en hund begraven någonstans. Uppenbarligen är jag inte ett "freak of nature" eftersom så himla många andra upplever liknande saker när de plockar bort mjölmaten. Ändå propageras det hej vilt för grovt mjöl som någon sorts allenagörande hälsomat som alla borde äta stora mängder av?
- david27 september 2012 15:31 1"Jag litar ju mer på en hjärtläkare än en sjukgymnast."
En sjukgymnast saknar viss kunskap, tänk om det är tarmfloran som förändras av vetemjölet, en sjukgymnast klarar inte ens av att läsa studier om tarmfloran och immunologi.Studierna som det länkades till saknar då betydelse.
Fytinsyra, gluten, är inte bra men kan det förklara alla observationer?
Anekdoter berättar att dom reagerar på någon dag, det kan bara förklaras med tarmbakterierna, eller med en känslighet för exempelvis gluten.
Det är bevisat att möss förändrar sin vikt om vi förändrar deras tarmflora.
Det finns ingen anledning att tro att vi är annorlunda.En sjukgymnas har inte någon kunskap om tarmfloran så han har inte kompetens att avgöra om det är orsaken.
- david27 september 2012 16:05Metagenome-Wide Association Study of Gut Microbiota in Type 2 Diabetes
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120926133113.htm"human gut microbiota and their potential impact on type 2 diabetes (T2D), the most common form of diabetes. This work lays an important foundation for comprehensively understanding the genetic characteristics of gut microbiota and their relationship to T2D risk, as well as providing a new way of classifying microbes detected by DNA sequence. The work here also opens the way for transferring the potential value of a gut-microbiota-based approach into a means for clinical assessment and diagnosis of patients at risk of this disease."
Varken sjukjymnaster dietister eller nutrinister har utbildning som är relevant om det slutligen visar sig att det är tarmfloran som är orsaken.
Dom har inte ens kompetens till att avgöra om tarmfloran är orsaken, det är helt utanför deras kompetensområde. - Thomas27 september 2012 18:27Frågan är väl vad du har för kompetens själv David. Surrig verkar du i vart fall...Svar: #36
- david27 september 2012 20:14Kalorihypotesen och insulinhypotesen är felaktiga om dom nya studierna står sig
Metagenome-Wide Association Study of Gut Microbiota in Type 2 Diabetes
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120926133113.htmÄr det "Gut Microbiota" som är svaret?
Några studier som motbevisar det har jag inte sett.Thomas har du något annat än argumentationsfel att komma med?
- Thomas27 september 2012 21:27David, du kan ju vara sophämtare eller vad som helst, varför ska jag lite mer på dig än en sjukgymnast??Svar: #39
- Thomas27 september 2012 21:29Sjukgymnasten (jag gissar att du menar Jacob) har ju inte skrivit några studier
- david28 september 2012 1:41"David, du kan ju vara sophämtare eller vad som helst, varför ska jag lite mer på dig än en sjukgymnast??"
Det jag sa kommer från forskningen läs studien, diskutera budskapet inte budbäraren.
Varför påstår du att en sjukgymnast kan mer än vem som helst?
Sjukgymnaster läser inte om "Gut Microbiota"
Kunskapen är sen ny den som läste medicin för några år sen kan inte ha fått någon utbildning.Kalorihypotesen kan inte vara sann om forskningen jag länkade till är sann.
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/09/120926133113.htmTanken att en sjukgymnast eller dietist kan mikrobiologi och immunologi är absurd.
http://www.nature.com/nature/focus/humanmicrobiota/index.html
http://www.nature.com/nature/journal/v488/n7410/full/nature11319.html
(dietister kan livsmedelshygien)Morgondagens sjukvård kommer att vara lite annorlunda mot det vi är vana vid.
"Staphylococcus epidermidis Esp inhibits Staphylococcus aureus biofilm formation and nasal colonization"
http://www.nature.com/nature/journal/v465/n7296/full/nature09074.html
Penicillin är en nödlösning, goda bakterier är första valet i kampen mot dom onda bakterierna.Bra mat gynnar våra goda bakterier då motverkas dom skadliga bakterierna.
Därför kan dieter bota sjukdomar, själva dieten kan inte bota några sjukdomar. - 14 oktober 2012 22:14Hallå!!
Nån undrade var kvinnan var i repotaget, Här är hon!!
Någon som undrar över något?
//Anna Haeggman - Thomas B15 oktober 2012 11:48Mja, det var kanske jag som efterlyste dig då. Tyvär så blev jag känslomässigt illa berörd
av att flera skrev att Hjärtläkaren William Davis ljuger i sin bok Wheat Belly/
Sv.övers: Brödberoende. Insinuerar att det skulle ha skett medvetet. För att tjäna $.
Jag är varken Hjärtspecialist eller forskare och har därför kanske inte rätt kvalifikationer
att bedöma trovärdigheten i hans bok men på något sätt blev det ju också som att
påstå att även du ljuger om viktminskningen. Sedan kan det ju vara som så att du
gjorde även andra födoämnes förändringar.
Jag bryr mig idag mycket lite om detta med degmagen, utan väljer medvetet att tro på
både dig och Davis. Rakt av - utan reservationer. Och har själv skippat allt vad mjölmat och gluten heter. Hoppas det går bra för dig med vikten och alla andra hälsofördelar.
Skriv en kommentar
Välkommen till Sveriges största hälsoblogg och till en friskare framtid! Av Andreas Eenfeldt, läkare och specialist i allmänmedicin. Mer / Kontakta
- 1
LCHF botade diabetes redan på 1700-talet!
257 - 2
Ny analys: LCHF bäst för vikt och hälsovärden i längden!
158 - 3
Mer om träning och lågkolhydratkost!
46 - 4
Har du provat att äta LCHF-ost?
46 - 5
Varför du inte kan lita på LCHF-produkter
32 - 1
LCHF botade diabetes redan på 1700-talet!
257 - 2
Ny analys: LCHF bäst för vikt och hälsovärden i längden!
158 - 3
Tre generationer av viktråd
88 - 4
Problemet med lågkolhydratbröd
70 - 5
Varför får diabetesvården så usla resultat?
58 - 1
Visst sänker LCHF-mat ditt insulin kraftigt!
323 - 2
LCHF botade diabetes redan på 1700-talet!
257 - 3
KAKLCHF i Expressen
254 - 4
SVT Debatt om LCHF nu på nätet
223 - 5
Slutrapport: Två månaders strikt LCHF och ketonmätning
203 - En veckaEn månadEtt år
- 1
Nytt - 2
LCHF för nybörjare - 3
D-vitamin: Solenergi åt dig? - 4
Gå ner i vikt – de bästa tipsen - 5
Bra hälsoprodukter - 6
Allt om blodtryck - 7
Snabbkurs i kolesterol - 8
Diabetes – normalisera ditt blodsocker - 9
Frågor och svar om LCHF (Kostdoktorns FAQ) - 10
Alkohol och vikt - 11
Vetenskapen, maten och hälsan - 12
Omega 3 – behöver du det? - 13
Den västerländska sjukan: metabolt syndrom - 14
Föreläsningar - 15
Matrevolutionen - 1 - 56 - 1011 - 15
- Sockerpropaganda hos skolsköterskan
- Vinn de nyaste LCHF-böckerna!
- Emma L: Men utlottning för de som…
- Mer om träning och lågkolhydratkost!
- Lasse1: Som Colting säger, "Det finns…
- Tommy Weinberg: Leo, vi tycker det är…
- Tuva: Jag känner samma sak. Folk…
- Leo: Vad är det för ohälsosamt…
- Lasse1: "Martina är LCHF-världens svar på…
- Ny analys: LCHF bäst för vikt och hälsovärden i längden!
- Gustav: Jadå tack Alex ! Vi…
- Lasse1: Ok, då skall jag försöka…
- Beholder: Lasse 2000 låter ganska rimligt…
- Lasse1: Jag har också upptäckt det,…
- Fler kommentarer






























































Eller så kan du läsa abstraktet själv och med egna ögon se att han ljuger. Så slipper du förlita dig på någon annan oavsett om det är en hjärtläkare eller sjukgymnast.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/17032202
Bara ett litet tips..
Du har rätt Solblomman. Så länge som Davis skriver i boken att alla mår bättre/super så ska vi givetvis låta honom ljuga hur mycket som helst om den vetenskap som finns och ange felaktiga referenser....