Nyheter

Pojke med typ 1-diabetes framgångsrikt behandlad med ketogen paleokost

kid3

Före och efter

Här är ännu en fantastisk framgångshistoria. En 9-årig pojke med typ 1-diabetes sattes på ketogen paleokost. Resultatet? Han behöver inte längre ta insulin – hans kropp kan fortfarande klara att producera tillräckligt med insulin på egen hand – och hans blodsocker förblir normalt.

Det betyder förstås att pojken inte längre får blodsockerfall. Han har också fått bättre hälsa på många sätt, förbättrat sin form, minskat antalet infektioner och hans eksem har blivit bättre.

Pojken har följts upp i 19 månader och mår fortfarande fint.

IJCRI: A child with type 1 diabetes mellitus (T1DM) successfully treated with the Paleolithic ketogenic diet: A 19-month insulin freedom

Det är förstås sannolikt att pojken senare kommer att behöva ta insulin, om kroppens antal insulinproducerande beta-celler fortsätter att bli färre.

De flesta som har haft typ 1-diabetes länge behöver ta insulin även på strikt LCHF. Men de behöver mycket lägre doser och det blir mycket lättare för dem att reglera blodsockret. Se berättelser nedan.

Mer

Mer om typ 1-diabetes

”På det hela taget har jag fått ett nytt liv”

BoethiusHeidling

Carola Bakke

Tidigare

Kolhydratsnål eller kolhydratrik kost – en diabetikers jämförelse

Typ 1-diabetes och LCHF – en utmärkt kombination

Typ 1-diabetesorganisation nyfikna på LCHF – och får massor av svar!

LCHF för typ 1-diabetes?

”Min fru har fått en helt ny man”

 

89 Kommentarer

Toppkommentarer

  1. Jaa menee
    Nu ska man veta att metoden (ketogen kost) sattes in i ett tidigt stadium av diagnosen diabetes 1, där pojken fortfarande hade en visst utflöde av insulin.
    Det i sin tur betyder att man bör sätta in behandling av denna art så tidigt som möjligt för att få ett bra resultat.
    Jag läste det mesta av texten, det är mycket siffror och konstiga ord man inte förstår, men det är inte så viktigt.
    Det viktiga är att förstå att socker och kolhydrater kan orsaka de mest hemska sjukdomar, samtidigt som avhållsamhet av det samma kan göra underverk.

    Pojken blev ju av med en hel del besvär. (astma, eksem, näsblod, uppsvälld buk, täta övre luftvägsinfektioner och trötthet försvann)
    Har han tur och fortsätter med dieten så kanske han blir helt frisk från sin diabetes.
    Nu är det bara upp till alla läkare och dietister att också förstå!

    Svar: #12
    Läs vidare →
  2. Jaa menee
    Två !! Kommentarer om en ung pojke som troligtvis kommer att klara sig från diabetes-1.
    Inlägget här handlade inte om en pojke i DIN kommun, så det kanske inte var så intressant?
    "KAFFE" i det tidigare inlägget från Doc skapade 137 kommentarer.
    Är kaffe så mycket mer viktigt?
    "jag dricker 8 koppar" "Jag dricker 4 koppar" "Jag dricker mindre än 2 koppar" "Jag har slutat med kaffe" "kaffe är inte bra" "kaffe är bra""

    Det måste väl finnas djupare och viktigare saker än kaffets vara eller inte vara, även om det är lite kul att människor engagerar sig och kommenterar här.

    Svar: #4
    Läs vidare →
1 2

Alla kommentarer

  1. jala
  2. jala
  3. YAT
    Att "minska kolhydraterna dramatiskt" och äta ketogent är inte riktigt samma sak.

    Skulle tro att måttlig LCHF bara skulle ge fördelar genom minskat insulinbehov och ökad blodsockerkontroll. Men man måste vara medveten om och informera om den risk som finns ifall man går alltför lågt i sitt kolhydratintag som T1D.

    Jag hoppas verkligen ingen här är villig att sprida felaktig information som kan utsätta andra för hälsorisker bara för att "få rätt" och vinna en diskussion.

  4. Tor H
    Karbohydrater fra kosten er ikke essensielle for kroppen, så hvorfor skulle det plutselig være det for en type-1 diabetiker?
    De er derimot essensielle for legemiddelindustrien, noe som kanskje forklarer hvorfor du er her 😉
    Svar: #55
  5. YAT
    Bristen att inte kunna producera eget insulin och vara hänvisad till att själv dosera insulintillförseln till kroppen förändrar förutsättningarna i livet en aning, tycker du inte?

    Kolhydrater blir inte essentiella för kroppen för en T1D. Vad får du det ifrån? Att äta en del kolhydrater blir ett hjälpmedel att få rätt insulindosering. Det är en helt annan sak.

  6. Tor H
    Da får man finne ut riktig basisinsulindose kroppen trenger når man ikke inntar karbohydrater.
    Svar: #57
  7. YAT
    Jo, men det är inte så lätt som det låter om man vill ligga på riktigt låg nivå kh.

    Det största problemet är dock att det inte informeras om riskerna tillräckligt tydligt. T ex i inlägget ovan nämns ingenting om risken utan bara att pojken har viss egen insulinproduktion kvar.

    Sedan är det ju uppenbart att vissa ibland kommentarerna istället för att upplysa om detta försöker förneka, förringa eller bagatellisera risken. Det är ett stort problem.

    Svar: #59
  8. 1 kommentar borttagen
  9. Tor H
    Da får man prøve seg fram i samråd med sin doktor.
  10. 1 kommentar borttagen
  11. Tor H
    Kostdoktorn har nok sin egen "barmy army" ser det ut til.
    http://thelowcarbdiabetic.blogspot.co.uk/2015/12/mcalpines-barmy-army...

    Lurer på hvem som betaler dem? 🙂

  12. jala
    Tycker verkligen att denna fråga behöver ventileras, saknar dock kommentar från Andreas.
    http://matfrisk.com/2015/12/23/hur-paverkar-lchf-diabetes-typ-1/
  13. jala
    Lars-Erik Litsfeldt skriver följande "Då det är kolhydraterna som gör en diabetiker sjuk kan man genom minskning av kolhydraterna med regelmässig framgång behandla sin diabetes. Det finns ännu inte något känt fall där en diabetiker försämrat sitt blodsocker då han gått från den officiella rekommenderade kosten till LCHF. Samtliga diabetiker, vare sig det är typ 1 eller typ 2, får ett lägre och bättre blodsockervärde. Detta gör i sin tur att medicinering och insulininjektioner kan minskas eller uteslutas. Boken ger bl.a. exempel på en kvinna med typ 1-diabetes som efter flera års diabetes nu klarar sig helt utan insulininjektioner. Detta ska enligt skolmedicinen vara omöjligt"
    http://butik.pagina.se/fb_produkt.asp?art=9789172411968
  14. jala
    I debatten mellan Sockerbettan och YAT så vart YAT helt utklassad.
    Svar: #66
  15. 1 kommentar borttagen
  16. YAT
    Självsuggestion?
    Svar: #67
  17. jala
    Som vanligt så har du inget att säga.
    Låt oss uppdatera vad du skrev hos Annika.

    "48
    YAT says:
    24 december, 2015 at 12:24
    Svara | Citera
    jala Skrev:

    Kostdoktorn svarade inte

    Nej, han svarade inte för att han vet att jag har belägg för det jag skriver. I en diskussion med mig skulle han vara tvungen att antingen erkänna att jag har rätt, alternativt ge sig in i en diskussion han inte skulle kunna bemästra. Numer väljer han att inte ta dessa diskussioner med mig.

    Svar: #68
  18. YAT
    Varför inte "uppdatera" med det andra jag skrev som svar till dig också när du ändå är i farten?
  19. jala
    Lite mera info och en uppmaning. Läs på och bilda er en egen uppfattning, låt er inte luras av någon med dold agenda.
    http://www.kostdoktorn.se/ar-det-livsfarligt-diabetiker-att-kunna-min...
    http://www.allehanda.se/opinion/insandare/lagt-intresse-for-kostens-b...
  20. jala
  21. 1 kommentar borttagen
  22. jala
    Det verkar som tarmprofeten har kommit på besök för att skoja med oss här på bloggen, nåväl han är så känd numera så det är väl ingen som bryr sig.

    Beträffande Johnny Ludvigsson så har Annika en pågående tråd där han avhandlas.
    http://annikadahlqvist.com/2015/12/25/barndiabetesfonden-johnny-ludvi...
    Ytterligare en länk om diabetes typ 1.
    http://annikadahlqvist.com/2015/12/25/euglykemisk-diabetisk-ketoacido...

  23. jala
    Uppdatering om Sockerbettan på Annikas blogg.
    25 December 2015 från kommentar 62 och framåt. Läs och bilda er en Egen åsikt.
    http://annikadahlqvist.com/2015/12/22/sockerbettan-om-diabetes-typ-1-...
  24. jala
    Kan inte se att Sockerbettan föreskriver en strikt ketogen kost utan bara LCHF.
    För Er som vill ha mer info så finns det på Matfrisk blogg.

    http://matfrisk.com/2015/12/23/hur-paverkar-lchf-diabetes-typ-1/

  25. 2 kommentarer borttagna
  26. Tor H
    Gustav vil ikke at barnen skal spise LCHF, for da trenger dem ingen vaksine.
    Da får ikke gustav betalt av vaksineprodusentene 🙂
  27. 1 kommentar borttagen
  28. Tor H
    Alle bør spise naturlig mat/LCHF uansett, da minsker insulinbehovet for type-1 og det er i praksis ingen risiko.
    Kommer det en vaksine bør de fremdeles spise naturlig mat/LCHF, ikke industrimat full av sukker og vegetabilske industrioljer.
  29. 1 kommentar borttagen
  30. Tor H
    Det er ikke noe virus, det er kroppens reaksjon på sukker.
    Svar: #88
  31. 1 kommentar borttagen
  32. Tor H
    Hva moren spiser legger grunnlaget for barnet og etter det kommer maten det selv spiser.
    Kroppens reaksjon på sukker.
  33. 1 kommentar borttagen
  34. Tor H
    Gustav begynner å bli desperat og frykter at han ikke skal få betalt for å spre sukkerpropagandaen sin.
    God jul gustav 🙂
    Svar: #95
  35. 2 kommentarer borttagna
  36. YAT
    Fel
  37. Thomas H
    Du säger Gustav: "Varför tvingar du på folk en diet som inte behövs om vi tar bort viruset."
    På 60 talet stod det i läkarböcker vad diabetesjuka skulle äta, så slapp dom läkemedel/ senkom- plikationer...... men sen slutade man att informera om detta och sjukdomen fick ett nytt namn! Nåväl, hur har det gått, hur blev det?
    Tydligen har det där viruset ökat ofantligt och varför det? "Tvinga på folk en diet...?"
    Det är ju inte bara sockersjukan som blir bättre med ändrad kost /kostinformation! Väldigt många andra åkommor försvinner eller minskar också!
  38. Tor H
    De vil ha fokuset bort fra at karbohydratene kan være årsaken. De vil heller at det skal være en ukjent "X" som er årsaken. Det blir det mest penger av.
    LCHF generer ikke penger til medisin og leger, så såklart man ikke vil at det skal bli populært 🙂
  39. 2 kommentarer borttagna
  40. Tor H
    Legg merke til hvor ivrig de angriper når man sier at karbohydrater kan være årsaken til diabetes-1.
    De vil ha fokuset bort fra karbohydratene helt og holdent.

    Det kan jo være skadelig og kanskje til og med dødelig for legemiddel og sukkerproduksjonen hvis alle åt LCHF.
    Huff og huff 🙂 🙂

  41. Diverse inlägg från vår kära bannade "tarmprofet" raderade ovan, under pseudonymen gustav.
  42. gustav
    Jag har inte sagt att socker är bra du hittar bara på att jag är betald.
    Du hittar bara på saker för att vinna debatten.

    Folk blir rädda för LCHF när dom läser det Tor skriver fanatismen dårskapen syns tydligt.

  43. Thomas H
    Gustav, Gustav. Du pratar om dieter.... Glöm det ordet för har du väl fått någon form av diabetes så bör du göra en koständring livet ut! Dieter är något kortsiktigt! Det här med koständring tar ju även bort en mängd andra så kallade ofta kroniska sjukdomar och även det är en viktig faktor i helheten!
    Du verkar helt och hållet gått på läkemedelsbolagens gamla reklam..... Vi vet inte vad sjukdomen beror på, den är ärftlig, forskning pågår, men med dessa läkemedel kan du ändå leva normalt! Dessa läkemedelsbolag egna större studier har ju kommit fram till att drabbasdu av diabetes så drabbas du även förr eller senare av naturalförloppet!!!!! Är det där verkligen sant?
    Nåväl, det här med virustyper verkar intressant och varför har man ännu inte kommit längre i den forskningen? Bromsas den av någon? Inte konstigt då,allt. Som kräver mindre läkemedel bromsas ju!!
    Svar: #97, #99
  44. jala
    Hur tänkte du nu?.........
    ¤Dieter är något kortsiktigt¤........
    Diet är lika med kosthållning som är lika med vad du äter.
    Svar: #101
  45. Tor H
    LCHF er ingen diett, men kan brukes som en hvis man vil bruke den til å redusere sin insulinresistens, eller gå ned i vekt.
    Går man tilbake til "normal kost" vil man legge på seg og/eller insulinresistensen vil komme tilbake.
    Det beste er å legge om kosten permanent til LCHF/naturlig mat.
  46. nytt namn
    "Nåväl, det här med virustyper verkar intressant och varför har man ännu inte kommit längre i den forskningen? Bromsas den av någon?"
    Doc raderar alt om virus för barnen behöver inte äta LCHF om dom botas.

    Kan man inte ta bort viruset så kan man minska på kolhydraterna det är jag inte emot.
    Men målet måste vara att få bort viruset.

    Varför tar inte doc bort Tor H?
    Han kan inget han sprider bara dumheter som ingen tror på.

  47. Tor H
    Kanskje man ikke skulle spise hvete eller annet korn (spannmål)?
    http://www.wheatbellyblog.com/2012/09/diabetes-cured-by-wheat-belly/

    Vi skal spise naturlig mat som Kostdoktorns artikkel handler om!

  48. Thomas H
    Du har nog rätt där Jala..... men dieter för mig handlar om något som skolmedicinen styr och det brukar ju inte vara för länge! Kost och koständring är väl något vi alla styr över.....
    Men, så klart... Du har rätt egentligen, även om det nu känns fel!!! 🙂
  49. Snusmumrik
    Det är ju helt utmärkt att det fungerar så bra men Diabetes typ 1 är en autoimmun sjukdom så det finns risk att bekymret återkommer.

    Autoimmunitet finner vi i ett immunförsvar som tagit miste på egna och främmande proteiner.

    Det enda sätt jag känner till att regenerera immunförsvaret är att fasta typ 3 dygn men det finns nog ingen vettig människa som kan tänka sig att utsätta ett barn för något sådant. Inte ens för att se om det är en teoretisk möjlighet.

    Svar: #103
  50. MJx
    Varför skulle man inte kunna "utsätta" ett barn för det?
1 2

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av

Äldre inlägg