Är tillskott av omega-3 ”helt onödigt”?

Omega-3

Är tillskott av omega 3-fett helt onödigt? Det hävdas i media idag, men grunden är till och med lösare än vanligt.

Testa och se om du ser felet i det här argumentet, som upprepas överallt idag:

Man har intervjuat professor Anders Jacobsson som menar att kroppen producerar tillräckligt mycket omega 3 på egen hand. Det har han funnit i en studie. På möss.

Om du är en mus behöver du – helt riktigt – inte äta animaliskt långkedjat omega 3, eftersom du tillverkar eget från kortkedjat omega 3 från växter. Samma sak gäller alla växtätare. Men människan är allätare, inklusive kött och fisk (veganism är ett modernt påfund). Därmed har vi evolutionärt helt andra förutsättningar.

I studier på människor har man funnit diverse hälsovinster av omega 3-tillskott, främst när det gäller inflammatoriska sjukdomar och för hjärnans funktion.

Naturligtvis är det allra bästa att äta så näringsrik mat att man får i sig allt långkedjat omega 3-fett man behöver. Det finns exempelvis i vildfångad fisk och gräsbetat kött. Men det räcker inte nödvändigtvis med det omega 3 din kropp bildar själv.

Om du inte är en mus.

Mer

Snabbkurs i omega 3

Ekomjölk rik källa till omega-3

Hur du kan få bättre minne med Omega 3

 

67 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Per Wikholm
    Ytterligare en obegriplighet i rapporteringen kring musstudien är att frukt nämns som omega 3-källa. De som folk i allmänhet betraktar som frukt är nästan helt fettfritt och torde bara innehålla spårämnen av kortkedjigt omega 3. Enda frukten jag kan tänka mig innehåller nämnvärda mängder är avocado men den torde de flesta uppfatta som en grönsak trots att den botaniskt är en stenfrukt.

    Stora skandalen var dock SVT:s rapportering där man implicit hängde ut Apoteket som lurendrejare för att de sålde omega 3-tillskott med EU-godkända och vetenskapligt helt verifierade hälsopåståenden om att omega 3 behövs för hjärnans utveckling.

    Svar: #26
    Läs vidare →
  2. Marcus Claesson
    Kass och svepande sensationsrubrik som vanligt - bättre att läsa originalartikeln. Jag är övertygad om att ökat intag av omega-3 (EPA+DHA) kan motverka bieffekter av överkonsumtion av omega-6.
    Läs vidare →
1 2

Alla kommentarer

  1. Bengt
    Nämen, hej, stopp och belägg. `Fryst vildfångad lax från Alaska skulle vara bättre än ett tillskott av Omega-3´ Jaså, är det? Jo tjena... För de intresserade: Googla bara alaska+miljögifter (och/ell./alternativt: Arktis-Wikipedia. Se innehållsförteckningen om Havsförsurning ell. Föroreningar)

    Vore det inte bättre om Du länkar till en rapport som påvisar höga halter miljögifter i vildfångad lax från Alaska?

  2. Bengt
    den enda slutsats man kan dra av detta forskarsvammel är att utbildning och titlar inte på något sätt garanterar kunskap.fullt i klass med rössnerska påståenden.det verkar som grundläggande basal kunskap fattas även hos många av er som kommenterar på denna sida tyvärr.

    Hur är det med Er egen basala kunskap när det till exempel gäller att uttrycka sig i skrift?

  3. lennart facius
    ursäkta jag som trodde det var en debatt om mäniskans behov och förmåga att bryta ned syntisera och tillgodogöra sig fullvärdig omega 3 ur vegetabilier ceralier odyl.
    Svar: #55
  4. Jörgen
    Jag är varken barn eller mus, fortsätter ta min dagliga matsked möllers tran.
    Dessutom har jag som vana att äta 125 g rå upptinad lax med kikkoman soyasås, ingefårsblad och wasabi varannan dag, fy vad gott.
    Men är det för mycket Omega 6 i odlade axen
    Mina blodfetter har förbättrats av detta så doktorn avstår att tjata om statiner.
  5. bengt
    ursäkta jag som trodde det var en debatt om mäniskans behov och förmåga att bryta ned syntisera och tillgodogöra sig fullvärdig omega 3 ur vegetabilier ceralier odyl.

    Javisst. jag är bara förvånad över att en person som besitter till exempel sådana kunskaper om förmågan att bryta ned, syntisera och tillgodogöra sig fulllvärdig Omega 3 ur vegetabilier, ceralier o.dyl., känner att han måste klanka ner på personer i ett forum som kanske delvis saknar denna kunskap. Den som har en kunskap, som andra inte har, bör visa respekt för detta. Det tillför inte mycket i en diskussion att bete sig som en uppblåst besserwisser. Du borde koncentrera dig på att förmedla dina kunskaper iställer för att kommentera andras brister i ämnet.

  6. Maria Jonsson
    "De långkedjiga omega-3- och omega-6-fettsyrorna har livsviktiga funktioner men behovet kan vanligen täckas om tillförseln av linolsyra och alfa-linolensyra via kosten är tillräcklig.

    Omvandling i kroppen

    Linolsyra och alfa-linolensyra utnyttjar samma enzymsystem för omvandlingen till längre fettsyror (AA, EPA, DHA). Förhållandet mellan dessa fettsyror i kosten kan därmed påverka omvandlingen. Nyare studier på människa talar dock för att det är mängden och inte förhållandet som i första hand påverkar bildningen av långkedjiga omega-3 och omega-6-fettsyror i kroppen."
    http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Vad-innehaller-maten/Fett/...

    Svar: #58
  7. Helge
    De fleromättade fetterna härsknar lätt och bör förvaras i mörker och kyla. här är en länk som är läsvärd om vegetabiliska omega-3 preparat.

    http://www.udoerasmus.com/index.htm

    och

    http://www.udoerasmus.com/FAQ/FAQ_index_en.htm

  8. Snusmumrik
    Intressant länk till SLV som verkar ha koll på det mesta utom vissa kostråd. Nu är det omdiskuterat hur bra människan kan omvandla Linolsyra och Alfalinolensyra till fettsyror med fler kolatomer.

    Vi behöver 1-2 gram per dag av dessa lite längre fettsyror och vi behöver verkligen inte anstränga oss för att få i oss mer av omega-6 oljor i någon form. De finns till och med lite av i smör.

    Jag själv har begränsat allt form av intag av Omega-6 liknande oljor som rapsolja och liknande. Dessutom är alfalinolensyran mycket känslig för höga temperaturer och ljus så att steka i rapsolja är ingen bra ide. Jag steker själv i ister eller smör för att inte få i mig mer än nödvändigt.

    Att steka i oljor och flytande margariner är helt kontraproduktivt och att försöka korrigera balansen genom att äta mer omega-3 liknande oljor/mat är inte rätt väg att gå. Vi har troligen ingen nytta av ett överskott. Möjligen kan jag tänka mig att ta vara på kroppens lilla omvandling av ALA genom att ta lite linfröolja av hög kvalitet.

    Min hud är nu verkligt elastisk och fin ungefär som för 15 år sedan så gissningsvis får jag i mig alla nödvändiga fettsyror.

  9. Biokemisten
    Intressant. Studera du då länken som jag bifogade tidigare.

    http://paleodiet.com/comparison.html

    Inga likheter mellan får och människa, i princip allt lika mellan hund och människa. Vad är artegen kost för hundar?

    Ber om ursäkt för att mitt tidigare inlägg inte blev ett svar på ditt. Min iPhone-klarade inte att svara på en kommentar.

    Svar: #64
  10. Gunne
    Så känsligt är inte rapsolja så att man inte kan steka i det, men det ska ju inte brännas, och ration mellan omega 3 och omega 6 är ganska god, 1:4. Så sålänge man inte käkar massa sämre oljor såsom majs och solrosolja och äter mer andra omega 3 rika oljor (alg, fisk, linfrö, chia, hampa osv) eller oljor utan omega 6 så är det bra.
  11. Gunne
    Förlåt, 1:2 typ. Kan kolla här...

    http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2009/09/AK-matfett.jpg

    Det har alltså bättre ratio än både smör, bregott, osv...

  12. Gunne
    Kan inte korrigera tidigare. Vilket är lite störigt. Men bregott skulle inte vara med där, det är ju rätt likvärdigt i ratio.
  13. Gunne
    Bregott skulle inte vara med på förra. Kan tyvärr inte korrigera meddelanden i denna blog. Men bregott är ju rätt likvärdigt i ratio.
  14. Linnea
  15. Linnea
    NJa, att vegansim är ett nytt påfund kan du ju inte gå runt och påstå... Om jag var du så skulle jag lyfta näsan från läkar böckerna och ta en titt på hur människor faktiskt är bygda.
    http://1.bp.blogspot.com/-creQ8XbNl0U/UE_Cm1rSroI/AAAAAAAAAoo/8Z_jJ0f...

    Enda anledningen till att vi äter kött är tradition, och att dricka mjölk är ju väldigt absurt. Jag hoppas du är medveten om att den kosten du rekommenderar skulle innebära slutet för den här planeten om alla följde den.

  16. anon
    Omega 3 är nästan lika illa som omega 6 och det finns massor av studier som bevisar skadorna som kan orsakas. Det finns ingenting som heter "essentiella fettsyror". Det fett som är bra är mättat fett. Alla fiskar innehåller inte omega 3, till exempel en fiskar från Amazonas är fulla av mättat fett istället för omättat fett. Det är temperaturen och dieten som bestämmer hur mättat/omättat ett djurs fett kommer att vara. Fiskar som simmar i kallt vatten måste av nödvändighet ha omättat fett, om de hade majoriteten mättat fett skulle de vara stela och oflexibla. Alla de omättade fetterna är antimetaboliska om stör sköldkörtelfunktionen på minst 3 olika sätt. Man kan inte få skrumplever av alkohol om man inte äter omättat fett, något som har bevisats genom en rad indiska studier som har utförts under de senaste 30 åren. De enda positiva effekterna är kortvariga och verkar genom att förgifta kroppens egna system, ungefär som många mediciner, det uppfyller alltså inte ett näringsbehov eller hjälper kroppen på det sättet.

    http://raypeat.com/articles/articles/fats-degeneration3.shtml

  17. Tomas
    Köp INTE Omega-3 från PurePharma.
    Jag har provat den och gjort en fettsyrabalansmätning. Den funkar INTE
1 2
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av