Är potatismjöl LCHF? Om resistent stärkelse

Low-Carb High-Fat

Low-Carb High-Fat

Är potatismjöl LCHF? Kan det sänka ditt blodsocker? Svaret verkar otroligt nog vara ja – om du inte värmer upp det.

Den senaste heta trenden på kostbloggar är resistent stärkelse. Det verkar kunna ha positiva effekter på blodsockret, särkilt hos diabetiker typ 2. Kanske ger det också ökade mättadskänslor vilket potentiellt kan underlätta viktminskning.

Ännu mer spekulativt är att det kanske förbättrar den allmänna tarmhälsan vilket potentiellt kan vara bra vid autoimmuna sjukdomar.

Det hela verkar märkligt första gången man hör det. Hur kan stärkelse förbättra blodsockret, stärkelse bryts väl ned till druvsocker (glukos) vilket höjer blodsockret?

Hur det fungerar

Finessen med resistent stärkelse är att det inte bryts ned till druvsocker. Det bryts inte ned alls av kroppen, istället blir det mat till bakterier i tjocktarmen. Dessa omvandlar den resistenta stärkelsen till korta fettkedjor, vilka tas upp av kroppen.

Resistent stärkelse fungerar alltså inte som kolhydrater. Det är istället mat för tarmbakterier och det som din kropp tar upp är omvandlat till fett.

Resistent stärkelse är i praktiken LCHF – low carb, high fat – med tarmföda som bonus.

Att göda snälla tarmbakterier – och cellerna på insidan av tarmen – verkar kunna påverka hormonnivåer i kroppen (GLP-1 m.m.) som i sin tur har effekt på blodsockerreglering och insulinkänslighet.

Det verkar vara bra att se till att tarmens bakterier och celler får tillräckligt med näring. Tveklöst har våra förfäder i allmänhet gjort det, eftersom det finns gott om källor till resistent stärkelse i naturen.

Vill du testa att få i dig mer resistent stärkelse?

Hur du kan göra

Det enklaste sättet att äta mycket resistent stärkelse – fritt från vanlig stärkelse – visar sig vara kallt potatismjöl. Inte så mumsigt, men ett par matskedar utrört i vatten per dag verkar räcka för de positiva effekterna.

Det kan vara klokt att börja med mindre och trappa upp för att minska bieffekten: gasbildning. Observera också att du inte bör värma upp potatismjölet – då omvandlas det till vanlig stärkelse som höjer ditt blodsocker.

Den som inte är kolhydratkänslig – exempelvis smala, friska, tränande personer – har fler möjligheter:

  • Resistent stärkelse – tillsammans med gott om vanlig stärkelse – finns i exempelvis bönor, linser och ärtor.
  • En mindre del av stärkelsen i kokt potatis eller kokt ris omvandlas till resistent stärkelse om den får kallna innan man äter den.
  • Rå potatis eller gröna omogna bananer är också möjligheter.

Sammanfattning

Resistent stärkelse är en speciell form av fibrer. Det höjer inte blodsockret utan omvandlas till fett i tjocktarmen, medan det göder snälla tarmbakterier och cellerna på insidan av din tjocktarm.

Det kan leda till positiva effekter på hormoner från din tarm. Detta verkar åtminstone hos vissa kunna förbättra blodsockerkontrollen. Det kanske också förbättrar mättnadskänslor och kan potentiellt underlätta viktminskning.

Särskilt för diabetiker typ 2 är det väl värt att prova. Många har rapporterat förbättrade blodsockernivåer.

Framtida vetenskap och erfarenhet kommer att leda till mer kunskap om vem som tjänar på att få i sig resistent stärkelse och hur man bäst gör det. Idag är kunskapen ännu begränsad och man kan gärna testa sig fram och se vilken effekt man själv får.

Har du testat kallt potatismjöl eller andra källor till resistent stärkelse? Berätta om dina erfarenheter i kommentarerna.

Mer

För mer detaljer om resistent stärkelse på svenska rekommenderar jag Per Wikholms guide:

LCHF-guiden till resistent stärkelse

På engelska finns bland annat Mark Sissons guide med länkar vidare till studier och annan läsning:

The Definitive Guide to Resistant Starch

PS: Faran med resistent stärkelse

Det finns en fara med diskussionerna om resistent stärkelse. Faran är att det står försäljare redo att börja marknadsföra högkolhydratskräp – bröd, pasta, godis – med fagra löften om att kolhydraterna är ”resistenta” eller skyddade.

Som den tio år långa historien om Dreamfields bluffpasta visar så går det inte att lita på försäljare. Det som kallas för ”resistenta” kolhydrater i dyra färgglada paket kan minst lika gärna vara en ren bluff:

Bluffpastan med ”lite kolhydrater” åker på mångmiljonböter!

 

165 kommentarer

Toppkommentarer

  1. Sockerberoende
    Vad kul för dig Karin att du hittat ett sätt att må bra. MEN bara för att det fungerar för dig behöver det inte göra det för andra, vi är olika känsliga för kolhydrater. Jag har ätit strikt lchf i drygt ett år nu och mår verkligen bättre utan potatis och ris. Vid några tillfällen har jag tagit potatis till maten, t.ex. nypotatis med smör på under midsommarhelgen - och nej, det fungerar inte för mig. Jag mår inte bra av det, så för min del vore det ju alltså helt fel att gå ut och rekommendera det till alla och säga att det bra att äta. Nej, tycker Kostdoktorn ska fortsätta som idag, dvs diskutera och informera om saker men hela tiden vara öppen med att det är olika för oss alla. Vissa mår bäst på strikt lchf (som jag) andra mår bäst på liberal lchf (som du) och båda varianter och allt däremellan måste få vara ok utan att vi börjar kasta skit på varandra. Om du varit medlem i en elitisk sekt och skytt allt vad kolhydrater är får du stå för det själv, de flesta av oss inser ju att vi alla är olika. Jag började intressera mig för lchf redan för sju år sedan och testat flera gånger utan att klara det (antagligen pga att jag inte åt strikt nog och för lite fett) och läst bloggar, forum, böcker och allt möjligt och mycket sällan kommit i kontakt med människor med sekttänket, en mycket stor majoritet är öppna för att det finns variationer.

    För övrigt måste du nog ta och läsa om inlägget för han skriver faktiskt inte att alla ska dricka pulver, utan att det är ett sätt men att de som inte är så kolhydratkänsliga kan testa med kokt kall potatis eller ris. Grunden har alltid varit att ta bort spannmål och socker och sedan kan de som är friska och tränar äta mindre mängder rotfrukter, potatis och ris samt en och annan frukt, medan vi som behöver gå ner mycket i vikt och/eller är sockerberoende och/eller har diabetes bör hålla oss åt det strikta hållet.

    Du skriver "eller vill du inte erkänna att det nu är ok att äta kolhydrater nu?" och "du tycker ju det är så himla viktigt att andra erkänner när de har fel om mättat fett. men är det då inte dags för dig och erkänna att du hade fel om potatisen och riset?"

    Han skriver inte på något sätt att det är ok att äta alla former av kolhydrater, han refererar till texter som visar på att en specifik form av kolhydrat - resistent stärkelse - inte verkar påverka blodsockret som vanliga kolhydrater gör och frågar efter erfarenheter från läsarna.
    Och så undrar jag, igen, om du verkligen läst hela blogginlägget, för texten handlar ju just om att "vi" möjligen haft fel gällande den resistenta stärkelsen, jag ser inget förnekande om detta någonstans.

    För min del ser jag ingen anledning att frikänna potatis eller ris eftersom det bara är en femtedel av kolhydraterna som har den bättre formen, resten är fortfarande samma blodsockerhöjande kolhydrater som förut. Men om man vill och tål lite extra kolhydrater skulle jag tro att just ekologisk potatis och ekologiskt råris kan vara lämpliga val.

    Svar: #58, #96
    Läs vidare →
  2. Mockfjärdsgener
    Den enda kopplingen min anekdot har till ämnet är att den inbegriper kallvatten och potatismjöl men jag blev så paff av att se detta att jag inte kan hålla käften.

    Min familj har sina rötter (så långt vi lyckats spåra, sen försvinner de i historiens dimmor) i Mockfjärd som kan "skryta" med att långa perioder under historisk tid ha varit Sveriges fattigaste socken. Det har inget med något att göra, utom det faktum att jag - och därför min gammelmormor, om vilken anekdoten handlar - är fallna efter en serie människor som överlevt svältkatstrof, på svältkatastrof. Gammelmormors mor var vandringskulla och van att fotvandra långt på tom mage och min gammelmormors förmåga att överleva och må bra på sitt vanemässigt mycket låga intag var ganska märklig att se. Så länge jag var medveten nog att notera sånt såg jag henne aldrig inta nåt annat än en av fyra saker och när jag sov över så kunde jag konstatera att hennes fullständiga intag en vanlig dag brukade bestå av:
    * Obegränsat med svart kokkaffe.

    * Klockan 10 (när hon varit uppe i fyra timmar och till exempel vänt potatislandet eller huggit ved eller något liknande) åt hon en skiva hembakt vetelängd plus mer kaffe. Hon bakade på ister och ägg men lade aldrig fyllning i.

    * Två kokta potatisar. En stekt strömming. Samma sak varje dag. Vem har tid att lära sig nya recept när vedbodtaket läcker?

    Allt bakat eller lagat på vedspis, för övrigt. Det har inte heller något med något att göra men jag fastnade i vinkelvolten, okej? Barndomsminnen.

    Ja, det var alltså slut där. Det var allt jag såg henne äta. Hon älskade sin frysbox och den var proppis med glass och fryst princesstårta. De togs fram till oss och till hemmasonen. (Det var inte så noga att tina saker, vi åt fryst tårta och höll god min för att underbar gammelmormor.) Själv drack hon kaffe. Hon var inte ens mager. Smärt var hon, ja, men såg frisk och välnärd ut. Och välbevarad. Folk gissade 70 när hon var väl över 90. (Gud, vad jag saknar henne)

    Sen hände det värsta som kunde hända henne. Hennes dotter, min mormor, dog på tok för ung. Cancer. Inte ens 65. Och då tappade hon liksom lusten att leva men hennes envetna kropp ville inte ge sig.

    När hon var 97 lade hon sig till sängs för att svälta sig till döds. Hon var fullt frisk. Bodde fortfarande i eget hus. Året innan var första gången i sitt liv (som började i April 1899) hon hade träffat en läkare för sin egen skull. Hade huggit sig i knät med vedyxan två gånger men högg fortfarande sin egen ved. Men nu ville hon dö. Det ville inte kroppen. Viljestyrka att vägra mat hade hon men vatten ville hon ha.

    Eftersom hon var stolt av sig och vägrade vuxenblöja ville hon förstoppa sig och därför ville hon ha två teskedar potatismjöl, utrört i kallt vatten, två gånger om dagen, för det brukade hon ta när hon var tjilig i kistan.

    Och det räckte för att hålla henne vid liv, mot hennes vilja. Jag minns inte hur lång tid det tog innan hon fick som hon ville för tiden flyter ihop men jag vet att det var frågan om mer än tre månader för det tog nästan men inte riktigt en hel skoltermin från det hon tog till sängs till det att hon faktiskt dog. Jag är lite osäker på vad hon var gjord av men jag hoppas jag fick litegrann av det, i alla fall.

    Svar: #106
    Läs vidare →
1 2 3 4

Alla kommentarer

  1. Lale
    Sven-Ingvar ...

    Jag var vegetarian i 30 år och så vitt jag minns led jag av en bullrig mage de sista 20 åren. Min bakterieflora ville tydligen aldrig stabilisera sig.

  2. hans eriksson
    Skit mer och ät mindre! rör dig normalt och ät inte så j-a mycket.
    Svar: #153
  3. Ann Kristin
    Prova att inte vara skitviktig. Funkar för mig.
  4. Molle
    Men vad händer med kyld stärkelse om den åter upphettas? Blir den mindre resistent, eller är den fortfarande bra?

    Det ville man ta reda på i ett experiment som Michael Mosley berättar om. Man undersökte pasta (ja vi vet allihop att pasta är Belsebubs påfund, men experimentet är intressant ändå) som kokas, kyls och upphettas igen.

    Och vad blev svaret? Jo, resistensen (kan man säga så?) ökade ÄNNU MER.
    Citat:
    But then we found something that we really didn't expect - cooking, cooling and then reheating the pasta had an even more dramatic effect. Or, to be precise, an even smaller effect on blood glucose.

    In fact, it reduced the rise in blood glucose by 50%.

    This certainly suggests that reheating the pasta made it into an even more "resistant starch". It's an extraordinary result and one never measured before.
    [slut citat]

    Artikel här:
    http://www.bbc.com/news/magazine-29629761

  5. Ann-Marie
    ang. potatismjöl som resistent stärkelse ...som omvandlas till nyttig smörsyra i tarmen..
    Jag läste i sista lchf-magasinet att gurkmeja skulle också fungera som resistent stärkelse....är det någon som kan svara på de.??? ..och har gurkmeja samma effekt i tarmen som potatismjöl.
  6. Sture
    Om du äter potatismjölet kallt är det inte kohydrater för oss människor då vi inte kan bryta ner resistent stärkelse.

    Resistent stärkelse är bara föda för tarmbakterierna och den näring som vi kan tillgodogöra oss kommer då möjligen av att vi lyckas smälta och ta till oss tarmbakterierna. Frågan som ställs i rubriken "Är Potatismjöl LCHF?" kan besvaras med JA!

  7. Ann-Marie
    Ja...jag vet att potatismjöl är LCHF och bra för oss....men min fråga var om någon vet om gurkmeja skulle ha samma effekt i tarmen ?? Jag läste om gurkmeja i LCHF-magasinet
  8. Minna
    Efter 6 mån på LCHF har jag fått en tjocktarm som ömmar och är magen är uppblåst. ... Om det är LCHF - ingen aning! Men skulle RS kunna hjälpa min mage. Kostdoktorn skriver att RS kan vara bra mot autoimmuna sjukdomar, någon som vet hur. Skulle gärna vilja veta!
  9. Carina
    Blev tipsad av min sjukgymnast att äta potatismjöl. Han hade läst om dess goda effekter både i tidningen Må Bra och i hans älskade bok Hormonbibeln. Jag har inga problem med diabetes/vikten men vill gärna förbättra mitt av stress försämrade immunförsvar. Jag har blandat ner 2msk potatismjöl i 1glas m c vitaminbrus i ca 1 månad nu. Ämnesomsättningen tycks verkligen ha fått en skjuts då jag är mycket mer regelbunden nu. Immunförsvaret är fortfarande sisådär men svårt att säga hur det skulle vara annars. Idag fick jag dock riktigt ont i magen efter min lilla "drink" och som oftast nu är jag lös i magen. Idag väldigt. Kan långvarig konsumtion av rs påverka tarmarna negativt tror ni?
  10. Dora Vig Bjon
    Vad anser ni om GRÖN BANANMJÖL som är en källa till RS, resistent stärkelse? Har hört att den innehåller mest RS av alla livsmedel. I Ungern bakas med den som glutenfri mjöl och används i Paleo dieten.
  11. Christina
    Hör arrowrot till resistent stärkelse?
  12. Christina H
    Hur är det med bruna bönor, är det resistent stärkelse?
    Älskar nämligen den rätten. Går ju att använda godkänd sötningsmedel vid tillagning
  13. Kerstin R
    Vad händer med näringsinnehållet i t ex potatis om man kyler och sedan återuppvärmer?
  14. Jimmie
    Vet nån något recept på sås med potatismjöl i?
    Hade varit kul att göra en prebiotika och probiotikasås
    Svar: #165
  15. jala
1 2 3 4
up

Skriv en kommentar

Svar på kommentar #0 av