Detta har visats förr. Men nu visar den hittills största genomgången av 67 studier på området samma sak: Tillskott av antioxidanterna vitamin A, E eller betakaroten i tablettform ökar risken för cancer och hjärtsjukdom och gav även ökad dödlighet! När det gäller vitamin C eller selen såg man ingen säker effekt åt något håll.
Detta rör sig om välgjorda studier där personer fått antingen vitaminer eller sockerpiller utan att veta vilket, så det finns ingen större tvekan om resultatet. I flera av studierna var vitamin-doserna dock höga så det är inte säkert att de lägre doser som finns i multivitamintabletter är farliga på samma sätt.
Det verkar alltså som att kroppen får allt den behöver av dessa vitaminer genom bra kost. Onormalt höga intag som kroppen aldrig anpassats till evolutionärt är skadligt. Vem är förvånad, egentligen?
Mer nytt: SVD idag om forskningsfusk med så kallade ”spökskrivare” där etablerade forskare låtsas vara ansvariga för studier skrivna av läkemedelsföretag för att stödja deras produkter.
























































67



































62 kommentarer
------------------
Vissa här skriver också att de inte har "råd" med bra mat. Detta tror jag ska tas med en nypa salt. Dels därför att många svenskars uppfattning om vad som är "mat" är rätt skev och dels för att vi verkar förvänta oss att billigt i sammanhanget är lika med att ett kilo spareribs skall vara lika billigt som potatis. Chips, läsk och godis kanske man inte heller skall betrakta som mat. Och så: pommes frites är inte ren potatis. Hotdogs är inte rent kött. Mildagrädde är inte grädde. Et ceterea.
Den näringsfattiga och utblandade industrimaten kan säkerligen uppfattas som billig per kilo och per portion, men sett över lång sikt, över flera dagar eller veckor, blir det aldrig billigare. Varken för hälsan eller plånboken. Sedan kanske man inte ska tro att oxfilé ska kosta 99 kr och inte heller att man kan äta lyxmat varje dag, utan då kan man gott köpa låt säga fryst lax eller tonfisk på burk och slänga ihop en middag på det - oavsett vilken diet man följer. Personligen har jag alltid lyckats äta OK mat - även då jag var fattig student.
Varför äta nudlar? Den tanken har jag aldrig haft och jag har alltid varit oförstående för de som verkligen äter det - mer än som ett snacks/mellanmål. Fryst kyckling, tomatkross, bönor, potatis, olja, smör, etc. är inte så mycket dyrare per kilo. Upplevde aldrig att man inte kunde få ihop en ok måltid.
I denna juicen finns iridoider som man numera forskarna har förstått är en antioxidant som är mycket kraftfull. Företaget Morinda har med sin forskning om iridoider lyckats väcka forskarlag världen över och samarbetar med dem. Den innehåller 5g kolhydrater /100g. Denna dryck är klassad som mat,och erkänd som fruktjuice i EU. Det är så himla klokt,för vad hade hänt om läkemedelsbranschen eller hälsokost satt klorna i denna?
Mat är till för alla. Rätt mat. Från baby till åldring.
Att vår mat inte är så ren som vi önskar idag är ett elände och människorna mår därefter.
Nonijuicen MAX är ett tillskott jag aldrig släpper då den ger mig vad jag behöver i som mat . Jag började med Lchf för några veckor sedan och kan säga att jag aldrig nånsin ätit så gott!! Jag vill ge min kropp det bästa för jag bor ju i den!!
Gillar din sida skarpt och följer den noga. // MvH Lisbeth Silvegren
"Det verkar alltså som att kroppen får allt den behöver av dessa vitaminer genom bra kost."
För att kunna testa det påståendet, så måste man fastslå vad som är "bra kost". För alla äter väl inte "bra kost".
Kenneth Ekdahl skrev:
"Äter man naturligt livsmedel innehåller de säkert alla antioxidanter som behövs, annars skulle de ju själva skadas."
Jag är inte så svag för sådana här "suntförnufts" resonemang. Bör man inte först fastslå vad "bra kost" är så att man kan testa påståendet?
Annars tenderar det nog att bli ett cirkelresonemang.
I samband med mina ögonproblem såg jag närmare på olika preparat och hittade ett i USA, "Eyemax Plus", som uppges innehålla 300% av rekommenderad daglig dos A-vitamin, 1333% av daglig dos E-vitamin, 1000% daglig dos mangan, 167% daglig dos zink... etcetera ned genom en lista med två dussin ämnen.
Att man i längden inte skulle må så bra av det verkar troligt. Vore förbjudet i Tyskland, sade min apotekare. Sägs finnas undersökningar som visat att personer som vanemässigt tar näringstillskott som grupp dör tidigare än andra, av olika orsaker.
Jag blir inte alls imponerad när jag ser den s.k debatten om antioxidanter i TV4. Varför dra alla antioxidanter över samma kam? Det är ju precis lika illa som att säga att allt fett är farligt. Och att titta på alla fåniga studier som säger att mättat fett är farligt. Man måste ju se till helheten samt se vad det är för antioxidanter dom forskat på samt hur forskningen gått till.
Lester Packer är väl vad jag kan minnas antioxidanternas fader. Det var bl.a han som ”hittade” antioxidanterna.
Han har skrivit många bra böcker om antioxidanter där han menar att antioxdanter måste jobba i nätverk och inte en och en. Det finns även en stor studie som är gjord i Parma i Italien 2006 som säger samma sak. m.fl
Bruce Ames är väl en av världens mest ansedda forskare när det gäller biokemi och molekylärbiologi och jag litar nog mer på dom när dom rekommenderar att alla idag bör äta kosttillskott, än på en 4 -veckorsstudie på blåbär som säger att blåbär/antioxidanter inte gör någon nytta och är farligt. Att bara äta syntetiskt A-vitamin är självklart inte bra, men det är väl inget nytt?
Fredrik Nyström har delvis rätt när han säger i tv4 att antioxidanterna i blåbären inte hade någon verkan, för idag innehåller inte frukt, bär m.m lika mycket micronäringsämnen. Jorden är försurad och förgiftad av all vår miljöförstöring. Även skog och mark där tex blåbär växer vilt. Sen är det ju lite fånigt att hänvisa till en FYRA-veckorsstudie.
Kostdoktorn skriver att våra kroppar själv bildar antioxidanter inuti våra celler, men jag tror inte dom klarar av att stoppa alla fria radikaler som vi får i oss i mängder i dagens sammhälle. Tänk bara all stress. Det bildas många fria radikaler av stress, övervikt, miljön, solen,rökning, mediciner osv
Jag tror vi måste äta kosttillskott helt enkelt. Men självklart hitta ett bra tillskott som kroppen kan ta upp. Det finns! Jag tror att vi skulle hålla oss mycket friskare då. Jag och min familj gör det i alla fall! Som kostrådgivare har jag sett stora förändringar när klienter har börjat äta bra kosttillskott./micronäring
Ps. finns det överhuvudtaget studier där man forskat på högkvalitativa 100% tillskott, där hela spektrat av antioxidanter finns med, som har visat på skador eller att dom är verkningslösa? Tror inte det!
http://www.svt.se/nyheter/sverige/omega-3-ingen-effekt-pa-hjartsjuka
grus i en maskin.
Men någon tjänar säkert pengar på det.
Har börjat tröttna på att lägga ut pengar på dyra omega 3 kapslar (ca 200:- burken) och likaså dyra d-vitamin och magnesium tabletter. Pengarna kunde antagligen användas till något bättre.
* Glucosamine, found naturally in shellfish, is sold in health shops and is increasingly prescribed by doctors to ease the joint pain caused by arthritis. But research has found it is no better than a placebo at relieving pain.
* Anti-oxidants – vitamins A (found naturally in liver, left), E and beta carotene – are sold as a means of warding off heart disease. But tests show that, far from prolonging life, they may actually shorten it.
* Vitamin C (found in citrus fruits) is essential for protecting cells and absorbing iron from food. It is the most widely-promoted supplement against colds and flu, but its protective effect is a myth – even when taken in huge doses.
* Vitamin E (added to Marmite) and beta carotene (a precursor of vitamin A found naturally in carrots) were given to smokers to reduce lung cancer risk. Instead, they increased it by 18 per cent – exactly the opposite of what was expected.
* Vitamin D supplements, also known as "bottled sunshine", are thought to fend off heart disease, cancer, diabetes, high blood pressure, multiple sclerosis and schizophrenia. But US scientists say the high doses often recommended could be harmful.
Calcium supplements taken by tens of thousands of people to strengthen their bones may be doing them more harm than good, research suggests.
är farligt att inta.
A-vitamin och E-vitamin är båda fettlösliga vitaminer.
D-vitamin är också en fettlöslig vitamin.
D-vitamin som tillskott rekommenderas av tunga lch-namn.
Varför skulle D-vitamin som tillskott vara ofarligt?
och en "obetydlig" förändring i gula fläcken. Jag har nu beställt Klarin Aktiv för att se om
det har någon effekt tills nästa kontroll, hos ögonläkeren, om ett år. Är det någon här som
har erfarenhet av det här preparatet och kan dela med er av det i så fall så vore jag tacksam?