Alkoholism efter fetmaoperation
Ett beroendecentrum varnar för en ny trend. Kvinnor som inte tidigare haft alkoholbesvär men får ökat sug efter fetmaoperationer. På deras klinik rör det sig om ett dussintal kvinnor senaste året.
NA: Fetmaoperation kan ge alkoholism bland kvinnor
”Enkla” lösningar är kanske sällan så enkla i verkligheten. Vad tror ni att ett eventuellt samband mellan fetmaoperationer och alkoholism kan bero på? Byter man lätt ett beroende (mat) mot ett annat (alkohol)?

Skriv ut
Skicka






mars 27, 2009 klockan 10:54
Beroende är ju en kemisk obalans i hjärnan och man kan mycket väl ändra från en sak till en annan. Jag har hört sådana historier innan men då rörde det sig från alkohol till något annat.
Det här handlar nog mer om correlation än causation. De har redan förutsättningar att bli beroende av något innan. Fetmaoperationen är inget som orsakar alkoholberoendet utan de underliggande beroendeanlagen fanns redan innan och när maten inte finns till hands längre skiftar det till något annat.
mars 27, 2009 klockan 11:08
Vad bra, då blir sjukvården inte utan kunder
(ursäkta mitt sarkastiska inlägg!)
mars 27, 2009 klockan 11:24
Tror att kolhydrater har en stor skuld här. Flera som tidigare ätit mycket kolhydrater, framför allt socker, rapporterar klart minskat sug efter att ha dragit ner på kolhydrater. En nykter alkoholist i min närhet berättar också om hur tankarna på och suget efter alkohol avtog när hon gick över till LCHF-kost. Många nyktra alkoholister "ersätter" alkohol med godis och kaffebröd och verkar ha lättare att ta återfall än de som minimerar sockerintaget. Här skulle man kunna forska en del.
mars 27, 2009 klockan 11:28
#3 Det finns mycket man skulle kunna forska i när det handlar om LCHF, men ingen verkar vilja ta tag i det och det är fruktansvärt frustrerande.
mars 27, 2009 klockan 11:39
Beroendemedel är oftast i högsta grad utbytbara, hindras man från ett beroende ersätter man det med ett annat.
Hindras man från att missbruka kolhydrater är risken stor att man i stället väljer en annan drog.
Omvänt, försöker man sluta med en drog men fortsätter med en annan fortsätter man ju med sitt beroendebeteende.
mars 27, 2009 klockan 11:46
Har sett på mina AA möten att det snaskas en massa, nyktra gottegrisar
verkar funka åt båda hållen.
Anekdot: Har trillat dit ibland och upplever att ketogen diet gör det iaf lite lättare i övergången till nykterhet, och kanske, kanske, är det mindre risk för återfall också. Någon annan som har liknande erfarenheter?
mars 27, 2009 klockan 11:51
Kan det också ha något fysiologiskt skäl, att alkoholen kommer ut i tarmen snabbare och att upptaget är annorlunda? Att det är lättare att få ett rus på mindre mängd, och att man inte dricker så mycket men att det ändå triggar belöningssystemen starkt?
mars 27, 2009 klockan 12:24
AF,
har oxå läst om att det ska vara som du säger. Tycker också att det är helt rimligt att det är så. En magopererad förstår nog heller inte alltid, eller blir i värsta fall inte ens informerad om att dom kanske måste minska alkoholintaget med motsvarande grad som dom minskar matintaget. Dels pga att dom inte kan äta samma mängd mat samtidigt och dels pga att dom får snabbare påslag av alkohol. Dricker dom i samma takt som innan operationen blir dom fullare än vad dom kanske tänkt sig. Undrar om man pre-post-Op lär ut att man faktiskt måste lära om från grunden hur mycket man tål och hur snabbt ?
mars 27, 2009 klockan 12:31
KAN det vara så enkelt?
En kvinna som har genomgått GBP och gått ner massor i vikt, tycker att hon borde ha blivit mer attraktiv när det gäller ragg,dejting,förhållanden o.s.v.
Om inte detta kanske inbillade nirvana inte infinner sig i den utsträckning som man kanske trott är det nog lätt att ta till alkoholen som tröst.
Elementär vardagspsykologi kan tyckas;D
mars 27, 2009 klockan 14:24
Gäller det här endast för kvinnor? Kan det vara så att det även gäller för män men har inte "upptäckts" än?
Hur som helst mycket intressant.
mars 27, 2009 klockan 14:24
Det är väl ytterst få som förnekar sockrets skapande sug efter mer sötma. Socker skapar helt klart ett beroende samt ett välbefinnande, en tillfredsställelse för stunden och efterkommande stunder. Sötsuget minns kroppen mycket väl, mycket länge, ett ytterst starkt begär.
En bukoperation åtgärdar ju främst ett resultat av ett väl inarbetat felaktigt ätande. Kirurgiskt angriper det inte dess orsak/orsaker. Patienterna får här veta att kolhydrater orsakar fetma och att dessa måste minskas. Både före och efter operation. Tänker här på "Big Medicine", fettoperationer i programserien från USA.
Är det inte märkligt hur expertisen, i detta stadium är väl medveten om kolhydraternas inverkan...
Dessa personer, efter operation, får träning (insikts-, motions- och nutritionsmässigt) via dietister, sjukgymnaster och läkare. Det mättade animaliska fettet använder vi LCHF:are bl.a. som "sockersugsdämpare".
Men vad använder man efter en fettoperation för att stävja detta ?
För att överleva rent fysiskt är de tvingade att följa en kost där ett slags svält, kirurgiskt påtvingat, ändå pågår. Det är dessutom lättare att dricka sin föda. Om ett beroende kvarstår men inte kan bli tillgodosett, ersatt eller åtgärdat tar det sig en form till slut. Kanske det då är lätt att fylla detta behov med ett flytande sådant, antingen ett nytt lidande i ensamhet eller "ute i svängen".
Träning i sin självbildsuppfattning, självkänsla, korrekt nutrition, själsligt mående behövs nog i mycket större utsträckning. Helst innan operation.
mars 27, 2009 klockan 15:03
Min egen erfarenhet av alokoholhaltiga drycker, efter att ha levt som LCHF:are i 7 år nu, är att jag är fullt nöjd med bara en liten skvätt rött vin, och nån enstaka gång bara, det känns alldeles lagom.
Men innan jag gick över till LCHF var det ett eller två glas som var lagom, vid större middagar t ex. Om jag skulle dricka det numera så skulle jag bli rejält påverkad.
Jag fattar inte varför. Hur kan detta funka och förklaras? Nån annan som märkt detsamma?
mars 27, 2009 klockan 15:10
Såg "Du är vad du äter" häromdagen. En ung kille drack alldeles för mycket och Anna Skipper räknade om alla drinkar till ren vodka och sedan räknade hon om spriten till socker(?) Att hans drinkar var söta råder inget tvivel om men jag fattade inte hur hon räknade för att få vodkan till socker. Den är väl kolhydratfri, eller?
mars 27, 2009 klockan 15:11
Early Bird,
Efter 2 år på LCHF har hustrun och undertecknad precis samma erfarenhet. Bara att vara tacksam
mars 27, 2009 klockan 15:46
Ja, hur räknar "dom" egentligen? Ett sätt att räkna är väl kalorier. En drink ger x kcal. x kcal i socker räknat är y gram.
mars 27, 2009 klockan 16:12
”Hjärnfenomen bakom finanskrisen”
Kan kanske förklara varför vi har trott på kostråden från SLV.
Hjärnfenomen bakom tron på kostråden skulle jag säga.
http://www.e24.se/kvinna/balans/artikel_1206485.e24
mars 27, 2009 klockan 16:24
Om man missbrukat mat, vilket ju ofta är fallet om man måste ta till en magoperation, så finns ju den psykiska orsaken till missbruket kvar och manifesteras på nåt annat sätt, t ex via alkohol. Så det är ju inte operationen som är orsaken bara att den inte rättade till problemet utan enbart ett symtom!
mars 27, 2009 klockan 16:31
Ellen: Alkoholen omvandlas ju också till socker i kroppen. Så en söt drink på 6 cl sprit och 25 cl söt dryck innehåller mellan 50-60 g rent socker. Se tabell här: http://www.kostdoktorn.se/wp-content/2009/01/sockerialkoholb.jpg
Hela inlägget om alkohol här: http://www.kostdoktorn.se/viktnedgang/alkohol-och-vikt
mars 27, 2009 klockan 16:40
hellstream,
det där blev fel - diagrammet kan missförstås på den punkten. 50-60 gram gäller om man dricker så många drinkar (ca 2) att man får i sig lika mycket alkohol som i 40 cl vin (se titeln till diagrammet). Allt sockret kommer från läsken (e dyl) man blandat spriten med.
Alkohol omvandlas normalt inte till socker i kroppen.
mars 27, 2009 klockan 17:14
På vilket sätt dricker de? Det kan ju också vara så att de inte ville gå på krogen när de var feta. Nu vill de ta igen förlorade år. En viss procent av folk som dricker regelbundet brukar väl trilla dit.
mars 27, 2009 klockan 18:09
När jag slutade röka bytte jag det beroendet mot mat och godis, så nog är det det "enkla" sättet att göra.
Har läst att narkomaner lätt byter sitt beroende mot mat och godis när de blir abstinenta, man måste helt enkelt få något annat att stoppa i sig.
Man behöver i stället få hjälp direkt efter operationen, helst redan vid upvaket, med att bryta beroendet och vanan att stoppa i sig. (men trots snabb beroende hjälp är det många som inte blir friska i alla fall).
mars 27, 2009 klockan 18:25
Det är väl vanligt på behandlingshem att man samtidigt som alkohol/drogmissbruket behandlar sockerberoendet?
mars 27, 2009 klockan 19:29
förlåt om jag bryter tråden men.... behöver lite hjälp här..
skåne behöver också hjälp!!
Arla delar ut smakrabatter med 3,- till alla arlas produkter, vilket i sin tur gör att skånemejerier går ner på knä och försvinner, snälla ni konsumenter ta inte emot dessa smakrabatter hos coop! Tänk ett steg till och hjälp våra bönder!
Bojkotta coop i alla fall 1 vecka, det finns andra affärer att styra plånboken till!
Bönderna i Dalarna har tagit med sig kossor och delar ut gratis mjölk utan för coop butiker !
coop klarar inte av att vara utan inkomst en vecka men vi kan handla i annan affär! upp till kamp för konsumenten!
Tack för ordet!
mars 27, 2009 klockan 19:38
Innan en GBP så blir man nogsmt informerad om att ta det försiktigare med alkoholen . För berusningen kommer snabbare och avtar lika fort . Och visst är det så att en del byter ett missbruk mot ett annat . Jag är själv opad och många med mig som jag lärt känna . En av de tio dricker för mycket vilket hen gjorde innan open. Sen så gick jag på krogen även som fet .Jisses vilken korkad kommentar .Det är som dyslektiker inte skulle våga gå till biblioteket .
mars 27, 2009 klockan 20:04
Sorry, men jag vet massor med tjockis som inte gärna går på t.ex. danställen. Jag själv är inget undantag. Det är inte så kul att gå i joggingbyxor på ställen där folk är uppklädda. Att förutsätta att alla är som du själv är kanske också lite korkat.
mars 27, 2009 klockan 20:34
Hemul, och alla tjockisar har naturligtvis joggingbyxor på sig... Alltid...
mars 27, 2009 klockan 21:20
Ja. En del av oss har det.
mars 27, 2009 klockan 21:49
LCHF botar schizofreni?
The journal, Nutrition and Metabolism, published a case report of a 70-year-old woman diagnosed with schizophrenia at the age of seventeen, whose symptoms resolved after going on a low-carbohydrate, gluten-free diet. She switched from a diet of sandwiches, macaroni and cheese and potatoes, to one of meat, eggs, cheese, and vegetables. After just 8 days, she was no longer hearing voices or seeing visions, and she remained free of symptoms 12 months later. It is also noted that overt schizophrenia is rare in primitive societies where grains are not consumed.
mars 28, 2009 klockan 0:12
ligger det så dåligt till med skånemejerier?
mars 28, 2009 klockan 7:44
Åke har du en länk? jag vill läsa hela artikeln.
mars 28, 2009 klockan 9:57
Anna-Lena H
LCHF och schizofreni
http://www.nutritionandmetabolism.com/content/6/1/10
mars 28, 2009 klockan 11:11
Nu är ju inte jag magopererad men vad jag märkt av LCHF kosten, det är att huvudet inte blir så tungt efter en rotblöta...konstigt nog men jag tror det har att göra med kolhydraternas ickeexistens i kroppen.
Kanske också att en riktig LCHFare inte dricker öl -utan vin! Rött vin!
mars 28, 2009 klockan 12:13
tack Åke!
mars 30, 2009 klockan 9:26
Hur kan en riktig LCHFare dricka vin? Alkoholen i vinet är ju en sorts kolhydrater precis som glukos, sackaros, stärkelse och fibrer.
mars 30, 2009 klockan 9:36
Eva,
nej. Alkohol är ingen kolhydrat.
mars 30, 2009 klockan 10:19
Gjorde min GBP operation för snart 2 år sen. Jag har druckit alkohol bara ett fåtal gånger för det är en avsevärd skillnad före och efter.
Jag förstår det att det är många som blir alkolister med mig är det så nu efter att bara en liten mängd alkohol i kroppen räcker att bli "påverkad". Det farliga är att efter ca en halvtimme känns det som om allt gått ur kroppen.
Så var det inte innan då tålde jag ganska mycket.
mars 31, 2009 klockan 17:02
Intresserad av om det finns samband med denna kost och ökat alkoholsug ??
Är det motsatt verkan om man tar en liten rackkare och samtidigt käkar enligt kosten
mars 31, 2009 klockan 17:56
JA DET SKULLE VARA KUL OCH VETA DET OM ALKOHOLSUGET FÖR OSS GAMLA VINPIMPLARE? FINNS NÅGON SOM HAR ÄNDRAT SITT DRICKANDE...MER ELLER MINDRE...KOM IGEN OCH SKRIV OM ERA ERFARENHETER!
mars 31, 2009 klockan 18:03
Det viktigaste är väl att vara försiktig med alkoholen tills man lär känna sina gränser, eftersom man tydligen blir "billigare i drift" på LCHF.
För övrigt har jag sett ett antal rapporter från personer med mer eller mindre svåra alkoholproblem som tycker att de med LCHF får lättare att stå emot suget.
Fler rapporter efterlyses, både positiva och negativa erfarenheter naturligtvis.
mars 31, 2009 klockan 20:11
jag tål knappt alkohol. Tycker inte heller att det smakar gott.
Innan LCHF blev jag nästan berusad av en burk cider. Nu behöver jag bara titta på den för att bli det...
Jag är verkligen "billig i drift" när det gäller alkohol. Men å andra sidan älskar jag fina entrecote-bitar som inte är så hemskt billiga heller.
mars 31, 2009 klockan 20:27
Personligen tål jag väldigt lite alkohol efter LCHF inträdet. En sup och det vänder sig i magen som det gjorde i tonåren då det begav sig. Två glas rödvin and that’s it! Jag vägde 120 kg vid "inträdet" och en "kvarting" var inga problem en afton. Nu är det en fullkomlig omöjlighet. Helt enkelt, jag tål inte starksprit numera!
mars 31, 2009 klockan 22:24
elocinave,
Behöver man köpa mindre alkohol har man ju pengar till mer entrecôte.
Eller som i mitt fall, dyrare alkohol. Nu kan jag köpa tre flaskor Lagavulin om året i stället för två.