Aktuellt gör bort sig

Aktuellt gör bort sig mer än något annat media i rapporteringen om gårdagens studie. Atkinsdieten fungerar inte meddelar de tvärsäkert. Detta efter en studie som inte testade något ens i närheten av en Atkinsdiet. Är det ok journalistik?
Så här låter det till bilden ovan:
…Och nu är det faktiskt vetenskapligt fastslaget, i den största bantningsstudien hittills, gjord i USA. Det enda som hjälper säger vetenskapsmännen är att äta mindre och röra sig mer. Följer man en diet, oavsett vilken, går man ner några kilon, sen går man upp igen. Medelhavsdieten funkar inte. Atkinsdieten med lite kolhydrater men mycket fett och kött funkar inte…
Nu var det fyra relativt lika dieter som testades, samtliga med minst 35 E% kolhydrater. Och följsamheten var som vanligt dålig, varför den verkliga skillnaden mellan dietgrupperna blev än mindre.
Vad bevisar då resultatet, mer än att liknande (kolhydratrika) dieter ger liknande resultat?
Atkinsdieten funkar inte?
Men det finns ett större fel i Aktuellts rapportering. De säger att Atkinskost inte fungerar. Atkins innebär 20 gram kolhydrater/dag till att börja med (runt 4 E%) som sedan ökas något med tiden.
Den närmaste kost som rekommenderades i dagens studie började på 35 E% kolhydrater – nio gånger mer kolhydrater!
Hur kan Aktuellt säga att Atkinskost inte fungerar, efter en studie som inte testat något ens i närheten av Atkinskost?
Särskilt när ett antal studier som verkligen testat Atkins visar att den fungerar bättre än andra vanliga dieter? Inte bara för vikt utan även för blodfetter och blodtryck, och definitivt för blodsockret.
Kräv rättelse
Är det inte på sin plats med en rättelse från Aktuellt? Den som vill kan gärna maila dem:
aktuellt@svt.se
Inget annat en en rättelse i TV-rutan är rimligt anser jag. Vad säger ni?
Uppdatering 27/2: Aktuellt backar, rättelse kommer.
Skriv ut
Skicka
Kommentarssida: 1 2




