Hur är det att vara LCHF-läkare på TV?


Hur är det att behandla patienter och ge kontroversiella LCHF-råd inför en TV-publik?

I denna intervju pratar dr Rangan Chatterjee om hur det är att vara en stjärna i BBC-programmet ”Doctor in the House” och hjälpa patienter med revolutionerande kost- och livsstilsförändringar med fantastiskt positiva effekter.

Han pratar också om hur det är att bli enormt kritiserad av British Dietetic Association för att han ger ”farliga” råd, trots starkt vetenskapligt stöd och fantastisk effekt på hans patienter.

Du kan se en del av intervjun ovan. Hela intervjun finns tillgänglig på våra medlemssidor:

Hur är det att vara lågkolhydratläkare på TV? – dr Rangan Chatterjee

Bli medlem (gratis att testa en månad) så kan du se intervjun direkt – liksom andra intervjuer, föreläsningar, videokurser, frågor och svar och filmer, med mera.

Feedback

Detta är vad våra medlemmar har sagt om intervjun: Läs vidare →

comments0

Vegankost kontra LCHF vid hjärtsjukdom

screen-shot-2016-09-19-at-12-41-03

Är det fettsnål kost eller LCHF som är bäst för att minska risken för diabetes, fetma och hjärtkärlsjukdom? Om du vill höra argumenten från båda sidorna kan du se denna video med dr Aseem Malhotra och dr Joel Kahn (den senare är en entusiastisk förespråkare för vegankost).

Inslaget börjar vid 1:48:

Mind Body Green: Two Cardiologists Debate Fat, Sugar, And Coconut Oil

De två debattörerna och kardiologerna är överens om att socker är dåligt för hälsan och att livsstil (rörelse, mindre stress, att inte röka) är viktigt för att minska riskfaktorerna. När det gäller fett är de som förväntat inte överens.

Enligt dr Naiman – som jag tog rubriken till det här inlägget från – fanns det en klar vinnare i debatten. Vad tycker du?

Läs vidare →

comments4

Kroppens valuta är inte kalorier – men vilken är valutan?

iStock_75796805_XXLARGE-1600x1067

Här följer ett översatt gästinlägg av dr Jason Fung, kanadensisk njurspecialist och världsledande expert på periodisk fasta och LCHF:

Valuta (pengar) är användbart eftersom det representerar en ömsesidig överenskommelse om mått och utbyte. Med andra ord, om alla accepterar att amerikanska dollar är valutan, så kan olika saker som bussar eller lök mätas i samma enhet.

Bussen är dyr och kostar fler dollar och löken är billig och kostar färre dollar. Men allting mäts i dollar och båda parter accepterar att dollar är valutan.

Om en part bestämmer sig för att handla med dollar och den andra med snäckskal (vilket använts historiskt sett i många primitiva kulturer) eller salt, då blir det omöjligt att komma överens. Det finns ingen gemensam valuta. Köparen vill använda dollar och säljaren vill ha snäckskal. De kommer inte överens och det blir ingen transaktion.

Båda parterna behöver komma överens om hur de ska handla. Det innebär värdet av valutan, oavsett om den är i dollar, snäckskal, Bitcoin eller guld. Det fungerar bara om båda parterna kommer överens.

Det är precis som ett gemensamt språk. Engelska är särskilt användbart eftersom många människor talar det. Därför är det troligt att du i USA kan tala engelska och att folk förstår vad du säger. I Kina är mandarin mer användbart än engelska, återigen för att båda parterna kan tala det.

Bob-1Microsoft var den dominerande aktören i kriget om mjukvara eftersom det var den mest populära, vilket per automatik gjorde det till den mest användbara. Det var definitivt inte dödens blue screen eller Microsoft-Bob som gjorde det användbart. Gud, vad jag avskydde det gemet. Fick mig att vilja sticka ut mina egna ögon. Men Microsoft var den gemensamma standarden, och det var det som gjorde det användbart.

Den gemensamma valutan för viktuppgång

Men detta inlägg handlar om kost och fetma. Så vilken valuta gäller för viktuppgång? Läs vidare →

comments3

Hyperinsulinism – vad insulin gör i din kropp


Genom att ta kontroll över insulinet i din kropp kan du kontrollera både din vikt och många andra hälsoaspekter.

Men exakt vad gör insulin i din kropp? Vilka faktorer höjer och sänker insulin? Hur kan du effektivt reglera din insulinnivå?

Dr Ted Naiman ger dig en massa kunskap i denna fantastiska presentation från Low-Carb Cruise 2016. Det var min favoritföreläsning från kryssningen, men jag trodde inte att alla skulle tycka om den lika mycket, eftersom den framfördes väldigt fort. Där hade jag fel! Det har redan blivit en av de mest populära videorna på Kostdoktorn.

Denna föreläsning ger dig många idéer som du kan börja använda direkt.

Du kan se en del av föreläsningen ovan. Hela föreläsningen finns tillgänglig på våra medlemssidor:

Vad insulin gör i din kropp – dr Ted Naiman

Bli medlem (gratis att testa en månad) så kan du se föreläsningen direkt – liksom andra föreläsningar, intervjuer, videokurser, frågor och svar och filmer, med mera.

Feedback

Detta är vad våra medlemmar har sagt om föreläsningen: Läs vidare →

comments2

”Vad det än är du gör, fortsätt med det”

ARther-800x600

Arthur

Kan du reversera dina hälsoproblem genom en livsstilsförändring?

Arthurs hälsa sviktade och efter en hjärtinfarkt blev det operation. Han drabbades också av typ 2-diabetes. Hans läkare berättade att orsaken till viktuppgång, ledsmärtor och annat var hans åldrande. Det enda rådet var att medicinera tungt resten av livet, att bara acceptera sitt öde.

Arthur var inte nöjd med det svaret och bestämde sig för att söka efter alternativ på internet. Han hittade dem och två år senare hade allt förändrats. Läs vidare →

comments5

BMJ: Kritiken av kostråden kommer INTE att dras tillbaka

butter1

För ett år sen publicerade The British Medical Journal en artikel av Nina Teicholz, som var väldigt kritisk till de officiella amerikanska kostråden och den bristfälliga forskning som ligger till grund för dem. Artikeln och chefredaktören på BMJ kritiserade särskilt de fettsnåla och kolhydratrika kostråden som sas ”driva på, mer än att lösa problemet med de nuvarande epidemierna av fetma och typ 2-diabetes”.

Artikeln resulterade i ett våldsamt motstånd från forskare av den gamla skolan. Forskare som har varit djupt inblandade i det här i decennier har ännu svårare än andra att ändra på hur de tänker. Inte färre än 180 (!) av dem skrev på ett brev som krävde att BMJ skulle dra tillbaka artikeln:

Efter en genomgång har BMJ nu bestämt sig för att inte dra tillbaka artikeln. De står för den, precis som de bör:

Som tur är vägrar BMJ och dess ledare att låta sig skrämmas av de som skulle föredra att hindra obekväma frågor och censurera vetenskaplig debatt.

De nuvarande kostråden har fullständigt misslyckats med att stoppa epidemierna av fetma och typ 2-diabetes, och kan mycket väl ha förvärrat dem. Vi kan inte lösa problemet genom att förbjuda folk att prata om det.

Läs vidare →

comments1

”The Big Fat Fix” – filmrecension av dr Jason Fung

untitled-2-1

Om du är intresserad av att ta tillbaka kontrollen över din hälsa – ät fett! Det är den okonventionella brittiska läkaren dr Aseem Malhotras budskap, den stora korsfararen mot socker och raffinerad ”låtsasmat” som förstör världens hälsa, men ännu viktigare, din hälsa.

bff-800x419Han har nyligen gjort en fantastisk film, The Big Fat Fix, som går att se online för bara 43 SEK (4,99 dollar).

Aseem och Donal O’Neill, hjärnan bakom ”Cereal Killers” och ”Cereal Killers 2 – Run on Fat” har dokumenterat sin resa till den glömda italienska byn Pioppi för att lära sig mer om medelhavskostens rötter. Denna film tar inte bara upp kost som nyckel till medelhavskost, istället utforskas verkligen alla livsstilsaspekter som gör det till ett så hälsosamt sätt att leva på. Läs vidare →

comments1

Så äter du som en sumobrottare

namnlost-2-1-800x642

Om du vill bli fet som en sumobrottare kanske du vill äta en massa kolhydrater, som de gör. Och med en massa kolhydrater menar vi tusen gram per dag… eller tio skålar ris till varje måltid.

Åtminstone om man får tro denna studie om vad sumobrottare äter, som illustrerats ovan av dr Ted Naiman.

Sumobrottarna äter i princip extremt fettsnål kost. Varför äter de en massa kolhydrater istället för fett? Kanske för att kolhydrater stimulerar insulin, det fettinlagrande hormonet, så att de kan öka andelen kroppsfett.

Om du inte vill se ut som en sumobrottare kanske du vill ta det lite lugnt med kolhydraterna.

Läs vidare →

comments12