Åses ostpuffar

Ostpuffar

Letar du efter något kolhydratsnålt till fredagsmyset? Vad sägs om dessa ostpuffar?

Ostpuffar

Ingredienser, 10 st

ostpuffarnäring150 g fransk mögelost (gärna en fast Brie, som President)

Så här gör du

Skär brie i kuber, cirka 1×1 centimeter. Skär bort den vita kanten. Lägg brieosten på bakplåtspapper på en tallrik och kör sedan i mikron på full effekt i cirka 1–2 minuter. Ostbitarna ska inte brännas, så håll koll. Gör några åt gången. Låt sedan svalna innan de serveras.

Tips

Krydda gärna med lite rökt paprikapulver eller grillkrydda.


Ostpuff-receptet kommer från Åse Falkman Fredriksons bok Ät och njut!

Blev du sugen på mer? Kolla då också in Åses hemsida där hon bjuder på nya recept och matinspiration. Eller tidigare recept här: Läs vidare →

comments17

”Utred kostråden”

ifragasatt-granska-hur-livsme

Bäst-före datum är redan utgånget för Livsmedelsverkets nya kostråd, skriver Ralf Sundberg, Per Wikholm och Lars-Erik Litsfeldt som vill tillsätta en sanningskommission. Utmärkt debattartikel i UNT (på Livsmedelsverkets hemmaplan):

UNT: Utred kostråden

Det är tydligt att Livsmedelsverket med sina fettskrämda kostråd lever kvar i det förgångna. Aktuell vetenskap visar tydligt att rädslan för naturligt mättat fett varit ett misstag, ändå fortsätter Livsmedelsverket dela ut samma mossiga skrämselpropaganda.

Tyvärr blir det så när deras expertgrupper inte fräschas upp utan sedan länge domineras av några av Sveriges mest fettskrämda experter, där alltför ingrodda tankebanor (eller prestige?) tydligen hindrar förändringar. Eftersom flera av personerna nu närmar sig 65-strecket kan man möjligen hoppas att det snart kommer in frisk luft. Frågan är om det är rimligt att vänta på det.

Debattartikeln uppmanar vår folkhälsominister Gabriel Wikström att tillsätta en sanningskommission i frågan. Kanske är han handlingskraftig nog att skaka om detta slumrande verk.

comments41

”Vill helst inte börja äta socker igen. Tips på billig mat?”

Double-stuffed-chicken-breast

Magert kycklingbröst bra LCHF?

Vill du lära dig mer om hälsa eller hjälpa andra? Här är veckans tre hetaste diskussioner på Kostdoktorns forum:

  • Fattig student… vill helst inte börja äta socker igen. Tips på billig mat?
    Panerad Groda vill ha spartips och tycker att LCHF gör att matkontot blivit 500 kr större i månaden hittills. ”Dricker mycket vispgrädde, kostar 19:-/st = 3700 kcal. Protein = ägg + kycklingbröst. Det sistnämnda är en ganska besvärande kostnad… ett paket för mig är endast två portioner, nästan 40:- per måltid. Alldeles för dyrt.” Går det att göra billigare och nyttigare matval? Hur har din matkostnad förändrats med LCHF?
  • Biotillgänglighet, animalier vs. vegetabilier
    Xiro söker bevis på ”vilka källor som har högst biotillgänglighet, och gärna i kvantifierad jämförelse. Ofta läser jag att animalisk form har överlägsen tillgänglighet. Men var finns det bevisat?” 
  • Anti-grönsaker  Hildegaard ”tycker mycket om grönsaker men de är dyra och innehåller kolhydrater (förutom de som är supergröna då ;) ), så jag är nöjd att veta att det går att skippa helt  :D. Jag äter fakir sedan ca en månad och har tänkt att fortsätta med det.” Men vilken mat kan det vara viktigt att inkludera i fakiren om man inte äter grönsaker?

Läs vidare →

comments8

Kokos- och chokladmousse à la LCHF

Chokladmousse

Vill du prova en chokladmousse utan mejeriprodukter? Den innehåller relativt lite socker, som enbart kommer från riktigt mörk choklad.

Det är knappast vardagsmat, men det kan vara ett bra dessertalternativ för särskilda tillfällen. Utom om du är beroende av sötsaker förstås, då är det alltid en dålig idé.

Receptet kommer från Åse Falkman Fredriksons bok Ät och njut!

Kokos- och chokladmousse

chokladmoussenäring

Denna chokladmousse är ljuvlig och helt mejerifri!

Ingredienser, 4 portioner

4 dl krämig kokosmjölk (Santa Marias Extra Creamy eller Garant)
2 äggulor
100 gram mörk choklad (minst 70 %)
1 urgröpt vaniljstång

Läs vidare →

comments8

”Jag visade att de hade fel”

Före och efter

Före och efter

Under hela barndomen var Melanie mobbad på grund av sin vikt. Hon försökte alla möjliga extrema dieter utan större resultat och hennes självförtroende tog stryk. Men sen hände något som ändrade allt.

Här är hennes berättelse:

Mejlet översatt från engelska

Doktor,

Jag heter Melanie Ong, och är en kines som bor i Filippinerna, 28 år gammal. När jag var yngre utsattes jag för mobbning under hela min uppväxt på grund av min storlek. Jag hör allt om och om igen bland familj, släkt och i sociala kretsar.

Arg, fylld med hat och sönderriven på insidan, bestämde jag mig för att ta saken till det extrema med svältdieter, men inget resultat. Fettmobbningen blev ännu värre vilket jag inte längre stod ut med.

Mitt självförtroende krossades och det påverkade mitt förhållande till folk, även till mig själv då jag började förakta mig själv och hysa så mycket agg mot alla mobbare. Vikten hoppade upp och ner kontinuerligt i flera år; mitt tyngsta var 79 kg.

Inte anade jag att mitt i mörkret fanns det en strimma hopp. Läs vidare →

comments7

”Smör är sannolikt ofarligt, men margarin kan vara dödligt”

butter

Detta är väl en fin rubrik?

The Telegraph: “Butter Unlikely to Harm Health, but Margarine Could Be Deadly”

Det är bara ett exempel på hundratals rubriker världen runt den senaste veckan. De är alla baserade på en ny genomgång i tidsskriften The British Medical Journal, och går igenom all tillgänglig observationsdata på intaget av mättat fett och transfetter och sjukdomsrisk.

Genomgången visar inget samband mellan mättat fett och negativa hälsoeffekter. Å andra sidan visar industriella transfetter – de som förr brukade finnas i stora mängder i margarin – ett klart samband med hjärtsjukdom. Inget sådant samband hittas med naturligt förekommande transfetter i riktig mat.

Genomgången finner i princip detsamma som dussintalet nyare artiklar: Det finns inget som visar att smör är annat än bra för hälsan. Årtionden av skrämselpropaganda har mer eller mindre baserats på ren spekulation som var… fel.

Läs vidare →

comments45

Det där med fett igen

Molekylstruktur för mättat fett (överst) och omättat fett (under)

Molekylstruktur för mättat fett (överst) och omättat fett.

Vill du lära dig mer om hälsa eller hjälpa andra? Här är veckans tre hetaste diskussioner på Kostdoktorns forum:

  • Det här med fett igen
    Niclas-E funderar över skillnaden mellan mättat och omättat fett och varför omättade fetter är mer instabila och härsknar fortare. Han undrar nu varför det omättade fettet sägs vara nyttigt när det så lätt oxideras. Och hur är det med kvoten mellan Omega 6/Omega 3? Tar du Omega 3-tillskott?
  • Funderingar kring utebliven viktminskning  Lindha började med LCHF för 4 månader sen efter att ha levt efter Viktväktarna, men har inte gått ner något i vikt ännu. Vilket är ditt bästa tips – äter Lindha för lite? Har du gått ner mer i vikt när du ätit mer?
  • Kolesterol
    Adreana undrar hur man gör för att få mäta kolesterolvärden. Hon blev nekad på Vårdcentralen. Är det viktigt att mäta sina blodfetter och vilka värden tycker du i så fall bäst återspeglar hälsa? Triglycerider? HDL?

Läs vidare →

comments21

Gav fettsnål kost mer minskning av fettvikt?

scale

Det är en oändlig debatt. Ska man undvika kolhydrater eller fett för att gå ner i vikt? Media älskar det.

På senare år har dessvärre många vetenskapliga försök visat upp en klar vinnare: lågkolhydrat resulterar i statistiskt signifikant större viktnedgång. Det har visats i mer än 20 studier på människa, från 3 till 24 månader långa studier (lista på 18 av studierna). Fettsnål kost har vunnit totalt 0 (noll) av såna studier… så spänningen har avtagit lite.

Men en liten studie sägs visa motsatsen och media kastade sig över det.

BBC: Low-fat diets ‘better than cutting carbs’ for weight loss
SVT: Forskare: Kroppsvikten påverkas mer av fett

Intresset verkar lite malplacerat av åtminstone två skäl. Till att börja med, som en liten detalj, den fettsnåla kosten resulterade tvärtom i mindre viktnedgång (1,3 kg jämfört med 1,85 kilo på lågkolhydratkost). Så talet om ”bättre viktnedgång” verkar vara föremål för debatt.

Förvirrad? Det finns en förklaring. Läs vidare →

comments163

Paleo och träningsföreläsningar i höst

Föreläsningsturné

Vill du ha inspiration kring hälsosam livsstil i höst? Själv har jag ingen planerad föreläsningsturné men det finns ett annat bra alternativ, med Jonas Bergqvist och Annika Sjöö. Det kommer att handla om Paleokost (med relativt begränsat med kolhydrater såklart) samt träning. Här är föreläsningstillfällena:

  • Göteborg 9 sep
  • Kristianstad 7 okt
  • Stockholm 21 okt
  • Umeå 4 nov
  • Malmö 25 nov

Läs mer om föreläsningsturnén och boka biljetter

Rabatt

För medlemmar hos Kostdoktorn bjuder man på 130 kronors rabatt (som inloggad medlem kan du hämta rabattkoden här).

comments0